۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۳

مرگ 20 درصد از مرجان های دنیا بر اثر گرمایش زمین

گرمایش زمین باعث اسیدی شدن آب اقیانوس ها شده و این امر حیات آبزیان به ویژه پلانکتون ها، مرجان ها و صدف ها را به مخاطره انداخته است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۵۱۲۳
مرگ 20 درصد از مرجان های دنیا بر اثر گرمایش زمین عضو هیئت علمی دانشگاه و رئیس هیئت مدیره موسسه زیست محیی توسعه پایدار هرمد در گفتگو با خبرنگار مانا در خصوص وضعیت فعلی حیات اقیانوس ها، اظهار داشت: زمین را می توان کره آبی خواند چرا که 97 درصد آن را اقیانوس ها تشکیل داده اند و بیش از سه میلیارد انسان برای گذران زندگی و تامین غذا به منابع آبزی و موجودات دریایی وابسته هستند.                                                                                                                                               
دکتر جواد رزمی ادامه داد: هم اکنون شاهد تغییرات اقلیمی و گرمایشی جهان هستیم که بخش قابل توجهی از دلیل آن ناشی از تولید دی اکسید کربن است.             
رئیس هیئت مدیره موسسه زیست محیی توسعه پایدار هرمد در ادامه گفته های خود بیان داشت: اقیانوس ها می توانند 30 درصد دی اکسید کربن تولید شده در زمین را جذب کنند که این امر عامل مثبتی در راستای جلوگیری از گرم شدن کره زمین محسوب می شود.                                                                    
وی یادآور شد: گرمایش زمین باعث اسیدی شدن آب اقیانوس ها شده و این امر حیات آبزیان به ویژه پلانکتون ها، مرجان ها و صدف ها را به مخاطره انداخته است.             
این محقق زیست محیطی با اشاره به اینکه هم اکنون حیات اقیانوس ها و دریاها از وضعیت مناسبی برخوردار نیست، اذعان داشت: به طور مثال در میان موجودات آبزی بر اساس مطالعات صورت گرفته 20 درصد مرجان های زمین از بین رفته اند و مابقی آنها نیز در معرض نابودی قرار دارند.                                                        
وی در ادامه گفته های خود در خصوص وضعیت فعلی محیط زیست اقیانوس ها بیان داشت: نابودی مرجان ها و سایر موجودات دریایی در اقیانوس ها هرگز جبران پذیر نخواهد بود و در صورت ادامه این روند نگران کننده، آمار نابودی موجودات دریایی سال به سال افزایش خواهد یافت.                                                          
وی تاکید کرد: باید توجه داشت که اقیانوس ها منبع مهمی برای تامین غذا و ایجاد مشاغل مختلف است به طوری که می توان شغل آنها را به دریا وابسته دانست که اگر نابود شود، بدون شک حیات انسان ها و سایر موجودات زنده خشکی به مخاطره جدی خواهد افتاد.                                                                                            
این استاد دانشگاه خاطرنشان ساخت: بنابراین می توان اعلام کرد که اقیانوس ها و دریاها منبع مهمی برای رفع فقر و گرسنگی جهان محسوب می شوند.                    
وی در ادامه سخنان خود سواحل، معابر شهری، قایق ها و کشتی ها را یکی دیگر از منشاهای آلودگی اقیانوس ها اعلام کرد و گفت: گازوئیل و بنزینی که در اثر نشتی کشتی ها و قایق ها وارد آبهای دنیا می شود نیز در نابودی آبزیان نقش موثری دارد.                                                                                                                            
این محقق زیست محیطی خاطرنشان ساخت: همچنین صرفه جویی در مصرف برق را نیز یکی دیگر از عواملی دانست که می تواند به حیات اقیانوس ها کمک شایانی کند.
رئیس هیئت مدیره موسسه زیست محیی توسعه پایدار هرمد، ورود فاضلاب های شهری بدون تصفیه را به اقیانوس ها یکی از مهمترین معضلات آلودگی آبهای جهان عنوان کرد.
وی به نقش مهم صید بی رویه در انقراض موجودات دریایی اشاره کرد و اظهار داشت:آبزیانی که به صورت هدفمند طی چند سال صید می شوند، عدم تعادل جمعیتی آن گونه و تنوع زیستی را موجب می شوند که باعث خواهد شد نسل آنها منقرض شود.
برچسب ها: مرجان دریا
ارسال نظرات
آخرین اخبار