۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶

چین در صدد سرمایه‌گذاری کلان در بنادر خارجی

چین همزمان با توسعۀ قدرت دریایی با دو برابر کردن سرمایه های خود از سال گذشته تاکنون اقدام به خرید بنادر خارجی به ارزش 20 میلیارد دلار کرده است.
نویسنده: سارا زینالزاده
کد خبر: ۷۵۰۲۱
چین در صدد سرمایه‌گذاری کلان در بنادر خارجیبه گزارش گروه بین الملل مانا و به دنبال گسترش اقتصادیِ چین، این کشور در صدد ایجاد راه ‌های دریایی و سرمایه ‌گذاری در بنادر کشورهای خارجی است که ارزش آن از مرز ۲۰ میلیارد دلار می گذرد.
بر اساس این گزارش و نتایج منتشر شده از سوی بانک سرمایه گذاری Grisons Peak لندن، شرکت های چینی درحالی برنامۀ خود مبنی بر خرید و سرمایه گذاری در 9 بندر خارجی به ارزش 20 میلیارد و 100 میلیون دلار را تا ماه ژوئن سال آینده اعلام کردند که این رقم در سال گذشته میلادی 9 میلیارد و 970 میلیون دلار برآورد شده بود.
بر همین اساس، گسترش تجارت دریایی مسیری را در پیش گرفته است که تحلیلگران رقم اعلام شده از سوی این کشور را تنها حداقل لازم برای سرمایه گذاری در بنادر خارجی ارزیابی می کنند.
در همین راستا، بیشترین میزان سرمایه گذاری چین در بنادر جنوب آسیا بوده است به گونه ای که برای خرید بنادر در مالزی در مجموع حدود 11.5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است. بدین ترتیب، چین هفت میلیارد و 200 میلیون دلار در دروازۀ Melaka، دو میلیارد و 840 میلیون دلار در بندر Kuala Linggi، یک میلیارد و 400 میلیون دلار در بندر Penang و 177 میلیون دلار در پروژه های بندر Kuantan سرمایه گذاری کرده است. بخش دیگر سرمایه‌گذاری‌ها در کشورهای اندونزی (به ارزش 590 میلیون دلار در بزرگترین بندر کشور موسوم به Kalibaru) و سریلانکا اختصاص یافت.
شایان ذکر است، مسیر دریایی چین به اروپا از طریق قطب شمال ضمن کاهش مدت زمان سفر تا چند روز، جذابیت های خاص خود را به همراه دارد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار