۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۲
در صحن علنی عنوان شد:

تبدیل تالاب های خشک شده به کانون ریزگردها

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان ملل نیزخشک شدن تالاب‌ها و خشکی تالاب بین‌النهرین را از بزرگترین مشکلات زیست محیطی جهان معرفی کرده است.
نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۷۴۹۲۳
تبدیل تالاب های خشک شده به کانون ریزگردها
به گزارش خبرنگار پارلمانی مانا، علی ساری در صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش قطعی آب و برق خوزستان گفت: بیش از دو میلیون هکتار از تالاب‌ها خشک شده و به کانون ریزگردها تبدیل شده‌اند. بنابراین یکی از راه‌ها برای جلوگیری از چنین بحران‌هایی احیای تالاب‌ها است.
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی افزود: سازمان ملل نیزخشک شدن تالاب‌ها و خشکی تالاب بین‌النهرین را از بزرگترین مشکلات زیست محیطی جهان معرفی کرده است. انتظار می‌رود که هرچه سریع‌تر نسبت به این مسئله تدابیر لازم در نظر گرفته شود.
 
اختصاص سه درصد قراردادهای داخلی و خارجی به حل مشکلات زیست محیطی
همچنین سیدفاطمه حسینی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: افت ولتاژ برق و نوسانات مستمر در شبکه برق خوزستان سبب خسارت وسایل الکترونیکی مردم این منطقه شده است و پیشنهاد می‌شود حداقل تعرفه‌های آب و برق در فصل تابستان در این مناطق اصلاح شود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید تالاب‌های استان خوزستان احیاء شود و نکته دیگر اینکه در بودجه سال 96 پیشنهادی مطرح شد که سه درصد از مبلغ هر یک از قراردادهای داخلی و خارجی نفت و گاز در مناطق نفت‌خیز برای رفع اثرات مخرب زیست محیطی در آن منطقه صرف شود؛ اما به دلیل بار مالی شورای نگهبان این مصوبه را رد کرد اما دولت می‌تواند این مهم را پیگیری کند.
 
آورده کارون و رودخانه های خوزستان حدود 40 درصد کاهش یافت
نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی افزود: به طور قطع مشکلات خوزستان تاثیر زیادی بر توسعه کشور خواهد داشت.
وی افزود: طبق نقشه های جهانی، پدیده تغییر اقلیم و حاصل آن گردوغبار، دمای بالا و خشکسالی از جنوبی غربی وارد ایران، خوزستان و فلات ایران می شود که چنانچه چاره اندیشی نشود در آینده ای نه چندان دور فلات ایران در برخواهد گرفت.
این نماینده مردم در مجلس دهم با انتقاد از اینکه محیط زیست هیچ استانی به اندازه خوزستان دستکاری نشده است،تصریح کرد: متاسفانه هنوز این اقدامات در حوزه های مختلف وزارت نفت، کشاورزی، نیرو و راه و شهرسازی ملاحظات محیط زیستی ادامه دارد.
همایون یوسفی با بیان اینکه مشکلات قطعی آب و برق و گاز خوزستان ریشه در گرد و غبار و کمبود منابع آب است، خاطر نشان کرد: شاه بیت کنترل مشکلات این استان، مدیریت منابع آب و عدم انتقال است.
عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان با یادآوری اینکه آورده کارون و رودخانه های خوزستان حدود 40 درصد کاهش یافته است، ادامه داد: متاسفانه امروزه بر سر بدن نیمه جان کارون نگاه کاسب کارانه وجود دارد.
 
کشورهای منشا ریزگرد مکلف به پرداخت خسارت شوند
همچنین یحیی کمالی پور در نشست علنی امروز در این باره گفت: این چه بدعت ناروایی است که اجازه داده شود بحران ایجاد و سپس مدیریت تا از بحران عبور شود، اینکه در استان خوزستان با پدیده ریزگردها تمامی مسائل زیرساختی و زیربنایی دچار مشکل شده و مردم این استان از نظر روحی و روانی با مشکل روبه رو می شوند؛ هیچ توجیهی ندارد.
وی افزود: آیا نمی توان تمامی اقدامات را قبل از بحران انجام داد؛ اگر اقدامات صورت گرفته در خوزستان برای مدیریت ریزگردها پایدار نباشد، نمی توان دغدغه ها و مشکلات این استان را رفع کرد.
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: ریزگردها در تمامی نقاط کشور شیوع پیدا کرده و آب از مناطق بالادست به مناطق دیگر انتقال و شرایط نا مناسبی را ایجاد کرده است.
کمالی پور افزود: کار کارشناسانه باید درحوزه ریزگردها انجام شود؛امروزه مدیریت ناکارآمد،عدم مدیریت منابع آب،ایجاد سدهای غیرکارشناسی،انتقال آب از بالادست رودخانه ها و عدم رعایت استانداردهای لازم در بحث کارخانجات دست به دست هم داده و ریزگردها درخوزستان و به تبع آن در سیستان، کرمان، خراسان جنوبی و ده ها استان دیگر شیوع پیدا کرده است. بنابراین باید راهکار علمی، عملی برای مدیریت آن ها ارائه شود.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضایی حقوقی مجلس با بیان اینکه دیپلماسی کشور نباید دیپلماسی تک بعدی سیاسی باشد، تصریح کرد: در حوزه های مختلف می توان دیپلماسی انجام داد، البته راهکارهای حقوقی و علمی وجود دارد تا بتوان از این امکان استفاده و علیه کشورهایی که منشا و عامل ریزگردها هستند؛ طرح دعوی وآن ها را ملزم به رعایت الزامات و ملاحظات محیط زیستی و مکلف به پرداخت خسارت کرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار