۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۰

راه نجات خلیج گرگان و تالاب میانکاله، مقابله با آلودگی است

مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر گفت: راهکاری برای نجات خلیج گرگان و تالاب میانکاله در نظر گرفته شود که مهم‌ترین آن راه مقابله با آلودگی است.
نویسنده: محسن عباسی
کد خبر: ۷۴۸۸۹
راه نجات خلیج گرگان و تالاب میانکاله، مقابله با آلودگی استداریوش یوسفی کبریا در گفت‌وگو با خبرنگارمانا به پسروی‌های آب دریای خزر طی 20 سال گذشته اشاره کرد و گفت: طی این مدت سطح آب از کاهش قابل توجهی برخوردار بود که به همین دلیل کانال ورودی اتصال دریای خزر به خلیج گرگان و تالاب میانکاله کم عمق شده است.
وی افزود: به دلیل این ارتباط ضعیف، سرعت رسوب‌گذاری بین کانال ورودی اتصال دریای خزر به خلیج گرگان و تالاب میانکاله افزایش یافته و در حال انسداد است.
مدیر مرکزملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر بیان کرد: موضوعی دیگر که مزید علت شده ورود انواع واقسام فاضلاب‌ها از طریق رودخانه‌های کوچک و مسیل‌ها به حاشیه تالاب و خلیج است که آلودگی‌های بسیاری به همراه دارد و مستلزم این است که راهکاری برای نجات خلیج گرگان و تالاب میانکاله در نظر گرفته شود.
یوسفی کبریا تصریح کرد: مهم‌ترین راه نجات خلیج گرگان و تالاب میانکاله، مقابله با آلودگی است چرا که تراز آب به شدت کاهش یافته و شوری آب از آب دریای خزر بیشتر شده که سبب انسداد ارتباط بین دریا و خلیج و تالاب شده است.
وی یادآور شد: کمیته‌ای با مدیریت استانداری استان گلستان و مشارکت استان مازندران تشکیل و اعتباری نیزاز منابع کشوربه آن اختصاص داده شده است که وظیفه این کمیته  پیگیری، ارائه و اجرای راهکارهای اضطراری برای نجات این مجموعه است؛ چرا که این مهم بعد از نجات دریاچه ارومیه از مهم‌ترین بحث‌های کشوری است.
مدیرمرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر با تأکید بر اینکه تمام هدف این است که راهکار مناسبی اندیشیده  تا ارتباطی ایمن و پایدار بین دریای خزر، تالاب میانکاله و خلیج گرگان ایجاد شود، خاطرنشان کرد: این راهکار می‌تواند شامل موضوعاتی همچون  پمپاژ کردن آب، لایروبی و احداث کانال زیرزمینی باشد.
یوسفی کبریا اظهار داشت: خلیج گرگان تنها خلیج در حاشیه سواحل جنوبی دریای خزر در کشور بوده و تالاب حفاظت شده میانکاله نیزاز تالاب‌های بین‌المللی محسوب می‌شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار