۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۲

اقدام هند و روسیه در طرح یک کمربند یک جاده

افراد بسیاری در مورد طرح ابتکاری یک کمربند، یک جاده چین OBOR که شرق و غرب را از طریق جاده، ریل و حمل و نقل دریایی به هم متصل می کند، سخن می گویند، اما این واقعیت که روسیه وهند نیز می توانند مدل طرح یک کمربند، یک جاده ویژه خود را داشته باشند، کمتر مطرح می شود.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۴۷۰۸
اقدام هند و روسیه در طرح یک کمربند یک جاده
به گزارش گروه بین الملل مانا، Hercules Haralambides، استاد لجستیک و اقتصاد دریایی دانشگاه Erasmus روتردام هلند در کنفرانس TOC EUROPE با اشاره به اینکه افراد زیادی در مورد طرح ابتکاری یک کمربند، یک جاده چین OBOR که شرق و غرب را از طریق جاده، ریل و حمل و نقل دریایی به هم متصل می کند، سخن می گویند، اما این واقعیت که روسیه وهند نیز می توانند مدل طرح یک کمربند، یک جاده  ویژه خود را داشته باشند، کمتر مطرح می شود، اظهار داشت: سیستم OBOR روزانه در حال تغییر است و کشورها تلاش می کنند تا جایی را در این طرح برای خود به دست آورند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه طرح های موثر و گیرای روسیه و هند نباید از دیده پنهان بمانند، افزود: یکی از اهداف استراتژیک هند اتصال به کریدور حمل و نقل شمال ـ جنوب روسیه است، علاوه براین، اتصال به مدیترانه از طریق کویت،عراق، سوریه و لبنان را نیز می توان هدف استراتژیک دیگری ذکر کرد. 
از سوی دیگر، هدف از سرمایه گذاری هند در بندر چابهار ایران را می توان کنار گذاشتن بندر گوادر پاکستان که توسعه آن را چین برعهده دارد، دانست.
در ادامه این گزارش آمده است: مسیر بالقوه یعنی از بمبی به چابهار، سپس به تهران و باکو و در نهایت مسکو می تواند 30 درصد ارزان تر و 40 درصد کوتاه تر از مسیر جایگزین باشد، مهم تر از اینکه این مسیر نسبت به اختلالات محتمل کمتر آسیب پذیر است.
ناگفته نماند، مسیر جایگزین از بمبی به کانال سوئز، به Gibraltar، به English Channel و به سنت پترزبورگ، سپس به مسکو است.
بنادر خاورمیانه در حال حاضر جزء سیستم OBOR نیستند، اما بنادری مانند ام القصر در عراق و امام خمینی در تهران، می توانند یک مسیر جایگزین خشکی به کانال سوئز را تشکیل دهند که در نهایت به مدیترانه متصل می شود.
Haralambides در ادامه گفت: یک چنین سیستم بندری می تواند و خواهد توانست خدمات خود را به پسکرانه وسیعی ازعراق، ایران، ترکیه و تمامی مسیر به مسکو با هدف اتصال به طرح یک کمربند، یک جاده از طریق کریدور حمل و نقل شمال- جنوب روسیه، ارائه دهد.
Haralambides همچنین تایید کرد: علاوه بر این، اروپا باید از پر کردن شکاف موجود در تجارت آمریکا با چین بهره گیری کند.
در ادامه این گزارش آمده است: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، با امضاء یک فرمان اجرایی این کشور را از پیمان تجاری اقیانوس آرام خارج کرد و ممکن است از توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی نیز عقب نشینی کند.
Haralambides در پایان گفت: با سرمایه گذاری گسترده در بنادر آفریقا و اقدامی قابل ملاحظه به سمت دارایی های اروپایی، چین می تواند نگاه خود را به سمت اقیانوس آرام معطوف سازد و طرح یک کمربند، یک جاده در سراسر شبکه جهانی گسترش یابد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار