۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱

توریسم دریایی به کانون ملی هماهنگی گردشگری می رود

نویسنده: وحید باسره
کد خبر: ۷۴۵۵۳
توریسم دریایی به کانون ملی هماهنگی گردشگری می رود
 مشاور و دستیار ویژه ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: کمیته ملی گردشگری دریایی در کانون ملی هماهنگی گردشگری فعال می شود.
به گزارش خبرنگار مانا؛ دومین نشست بررسی مشکلات و موانع گردشگری دریایی در روز یکشنبه در محل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با حضور تنی چند از کارشناسان، مقامات مسئول، متولیان و فعالین گردشگری دریایی برگزار شد.
بر اساس این گزارش مصطفی دهقان که ریاست این نشست را به عهده داشت  در جمع بندی آن اظهار داشت: متاسفانه طی سال های اخیر ظرفیت کمیته ملی هماهنگی گردشگری که مصوبه هیئت وزیران را به عنوان ضمانت اجرایی خود دارد نادیده گرفته شده؛ به همین دلیل پیشنهاد می کنیم با توجه به اجماع گزارشات و نظرات اعضاء کار گروه و به دستور ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کمیته گردشگری دریایی در این کانون فعال شود.
به گفته این مقام مسئول در کانون ملی هماهنگی گردشگری 27 سازمان متولی گردشگری حضور دارند و مصوبات آن نافذ است. 
وی ضمن اشاره به اینکه گردشگری دریایی هنوز فرصت جدا ماندن از دولت را دارد، گفت: این بخش باید به عنوان بخص خصوصی مستقل به فعالیت خود ادامه دهد.
 
بیمه؛ ضرورت نخست گردشگری دریایی
کاپیتان محمد سمیعی فعال گردشگری دریایی ضمن اشاره به اهمیت بیمه به عنوان ضرورت مهم توسعه گردشگری خاطر نشان کرد: در کشور ما بیمه ها به علت ریسک های دریایی کمتر به مشارکت به این سو تمایل دارند به همین دلیل بیمه دریایی بسیار گران است.
وی در این باره افزود: مشکل بزرگی که شرکت های بیمه در برخورد با بیمه دریایی با آن روبرو هستند فقدان یک تعریف جامع از بیمه گردشگری دریایی است مثلا جت اسکلی بیمه است اما راکب آن بیمه نمی شود. 
 
اقدامات معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی
رسول فلاحت رئیس گروه برنامه ریزی و توسعه گردشگری خارجی معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی در اشاره به اقدامات این معاونت در توسعه گردشگری دریایی تصریح کرد: در طول چهار سال دولت یازدهم همکاری در تهیه سند توسعه صنایع دریایی را به سرانجام رساندیم که هنوز ابلاغ نشده است. در تهیه نقشه فن آوری صنایع دریایی کشور را با کمک معاونت فن آوری ریاست جمهوری نیز همکاری داشتیم و اقداماتی را انجام دادیم. 
وی در این باره افزود: همچنین با شورای سیاستگذاری صنایع دریایی همکاری هایی را انجام دادیم و در آنجا پیشنهاد عضویت سازمان میراث فرهنگی در این شورا را ارائه کردیم.
فلاحت برگزاری نشست های متعدد با فعالان وعلاقمندان سرمایه گذاری در بخش گردشگری دریایی را که به سرمایه گذاری آنها در سواحل کشور انجامید از دیگر دستاوردهای و معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد و گفت: آیین نامه اصلاح تاسیسات موسسات گردشگری سازمان میراث را در بخش گردشگری دریایی را اجرا کردیم و طرح ساماندهی سواحل و مناطق با رویکرد توسعه گردشگری را نیز در دستور کار قرار دادیم.
 
وضعیت مالکان شناورها خوب نیست
علی شریفی دبیرکل اتحادیه مالکان به عنوان سخنران بعدی اظهار داشت: با هماهنگی معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی و کمک شورای عالی صنایع دریایی در زمینه توسعه گردشگری دریایی برنامه راهبردی را تهیه کرده ایم که هنوز تصویب نشده است.
وی با اعلام این مطلب درباره وضعیت شناورهای کشور تصریح کرد: متاسفانه وضعیت مالکان شناورها خوب نیست و حداقل نیمی از شناور اعم از لنج های سنتی، کشتی های متوسط و قایق ها در جنوب کشور غیر فعال هستند، در شمال اما وضعیت به مراتب بدتر است. 
شریفی درباره حل این بحران خاطر نشان کرد: تغییر کاربری این شناورها به گردشگری نخستین راه حل فعال سازی آنهاست به همین دلیل به نظر می رسد بزودی تقاضا برای این مهم در میان مالکان شناورها زیاد شود به همین منظور تعیین یک متولی واحد برای گردشگری دریایی و تداوم تبادل نظرات بین فعالان و مسئولان ضروری است.
 
کارگروه زیرساخت های دریایی تشکیل شود
حمید خلیلی رئیس اداره مدیریت سواحل سازمان بنادر و دریانوردی در این نشست پیشنهاد کارگروه زیرساخت های دریایی را ارائه کرد و گفت: از سال 1391 در سازمان بنادر و دریانوردی با کمک دانشگاه صنعتی شریف طرح حمد یا حمل و نقل مسافران دریایی را طراحی و اجرا کرد که نقشه راه مسافرت دریایی را تا سال 1404 ترسیم کرده است که این سازمان به تنهایی نمی تواند آن را اجرا کند و نیاز به همکاری همه جانبه دارد.
 
سازمان ها حیطه مسئولیت خود را رعایت کنند
مینو فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست ضمن انتقاد از تعدد متولیان در بخش دریایی اظهار داشت: ما از اینکه سازمان میراث فرهنگی به عنوان متولی گردشگری دریایی انتخاب شده است استقبال می کنیم چون معتقدیم هر کسی در بخش دریایی باید مسئولیت خود را انجام دهد.
وی در انتقاد از سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بهتر است این سازمان ها به جای هر چه گسترده کردن حیطه فعالیتشان بر فعالیت خود متمرکز شوند. 
فرشچی با اذعان به این امر که پیشرفت های سازمان بنادر و دریانوردی در دهه های اخیر یک افتخار ملی است ادامه داد: پیشرفت و تخصص این سازمان باعث افتخار ماست ولی این سازمان در همه جا متولی دریا نیست.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تایید ارجحیت سازمان میراث فرهنگی در بحث گردشگری دریایی عنوان کرد: همه بخش ها چه دولتی و چه خصوصی باید برای کمک به توسعه گردشگری دریایی به این سازمان کمک کنند چرا که امنیت ملی ما در گرو رونق کسب و کار و ایجاد اشتغال هر چه بیشتر است.
 
 
گروه گردشگری دریایی در فضای مجازی فعال است
کتایون معینی مدیرعامل شرکت بین المللی کیش پارس مارین نیز در ادامه این نشست گزارشی درباره عملکرد کمیته ملی گردشگری دریایی در سال 1388 ارائه داد و در این زمینه گفت: در آن زمان که کمیته گردشگری دریایی تشکیل شد، تلاش کردیم که شیوه نامه گردشگری دریایی با محورهای؛ مشخص شدن متولی واحد در این زمینه، حذف سازمان های موازی و دستیابی و تدوین برنامه جامع دریایی همچنین ایجاد فرهنگ مناسب آموزش و تربیت نیروی انسانی، تعیین استانداردهای محیط زیست و...تدوین شود.
به گفته معینی در نهایت این شیوه نامه در 22 بند تدوین می شود. وی در این باره افزود: در این آیین نامه اجرایی کمیته راهبردی تکلیف همه چیز روشن شده و هدف از آن دستیابی به شیوه نامه کمیته ملی گردشگری دریایی بود.
معینی همچنین با بیان اینکه برای جمع آوری و شناسایی نخبگان و فعالان و سرمایه گذاران در فضای مجازی گروهی تشکیل شده است که به صورت مداوم در حال تبادل نظر هستیم، گفت: در جلسه 27 اردیبهشت ماه پیشنهاد تشکیل گروه مجازی گردشگری مطرح شد که تاکنون 130 نفز از نخبگان این بخش در آن عضویت و فعالیت دارند.
به گفته این فعال گردشگری دریایی دستاورد این گروه مجازی بازسازی شاکله کارگروه هاست.
 
بر مشکلات گردشگری دریایی اشراف داریم
حمید سلیمانی فعال بخش خصوصی در گردشگری دریایی نیز اظهار داشت: پیش از این و در راستای تشکیل کمیته ملی گردشگری دریایی ریاست کارگروه آموزشی پژوهشی فرهنگی را بر عهده داشتیم که گزارش فعالیت آن در اختیار کمیته ملی گردشگری دریایی و رسانه ها قرار گرفته و در حال حاضر نیز بخشی از این گزارش در شرکت کیش پارس مارین در حال گذراندن فرآیند پژوهشی خود است.
وی در توضیح فعالیت کمیته فرهنگی گردشگری دریایی گفت: در آن زمان در کمیته فرهنگی تلاش کردیم به تعریف واحدی از گردشگری دریایی برسیم. تلاش برای شناسایی و تامین نیرو انسانی مورد نیاز این بخش و شرکت در نمایشگاه های مرتبط برای معرفی هر چه بیشتر گردشگری دریایی نیز بخشی از فعالیت های ما بود.
انجام نظر سنجی های متعدد از گردشگران و اجرای برنامه های مرتبط برای کودکان از جمله فعالیت های بود که به گفته سلیمانی مقام در کمیته فرهنگی انجام شده است.
این فعال گردشگری دریایی با اشاره به فعالیت های صورت گرفته پژوهشی خاطر نشان کرد: در هفت استان ساحلی بخش گردشگری دریایی را مورد کنکاش قرار دادیم که و الان با قطعیت می توانم بگویم که بر فرصت ها و تهدید های گردشگری دریایی سه استان مازندران، هرمزگان و بوشهر اشراف کامل داریم.
سلیمانی مقام از ادامه این فعالیت های پژوهشی خبر داد و گفت: در این راستا دست به استخدام پژوهشگرانی در مقاطع دکترا زده ایم که در حال تدوین شیوه نامه اجرایی گردشگری دریایی هستند.
 
لازم به توضیح است در پایان دومین نشست بررسی موانع و مشکلات گردشگری دریایی ایران مقرر شد که جلسه بعدی در تاریخ یازدهم تیرماه برگزار شود.  
برچسب ها: گردشگری دریایی
ارسال نظرات
آخرین اخبار