۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۲۰

راه ابریشم جدید؛ یک کمربند، یک جاده

نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۷۴۳۷۹
راه ابریشم جدید؛ یک کمربند، یک جاده
کتاب «راه ابریشم جدید؛ یک کمربند، یک جاده: نظریه چینی برای رهایی از محدودیت‌های استراتژیکی» نوشته دکتر عباس ملکی و مجید رئوفی منتشر شد.
به گزارش خبرنگار مانا این کتاب به تحلیل استراتژی جدید چین در احیای جاده تاریخی ابریشم می‌پردازد. در پیشگفتار این کتاب آمده است: «چین تلاش می‌کند ایده‌ جاده ابریشم را با طرح «یک کمربند-یک جاده» احیا کند؛ ایده‌ای که جایگاه ویژه‌ای در برنامه‌ پنج ساله‌ سیزدهم چین دارد که اکتبر 2015 منتشر شد و جاه‌ طلبی‌های چین در عرصه‌ تجارت خارجی و پروژه‌های سرمایه‌گذاری را پوشش می‌دهد. با در نظر گرفتن حضور 65 کشور در این طرح بزرگ و شصت درصد جمعیت جهان، مسیرهای تجاری جدیدی به روی محصولات چینی باز خواهد شد. یک بال طرح یعنی کمربند اقتصادی جاده ابریشم، از چین آغاز و از طریق آسیای مرکزی به اروپا منتهی می‌شود و دیگری جاده‌ ابریشم دریایی قرن 21، چین را در طول مسیرهای دریایی به آسیای جنوب شرقی، آسیای غربی، خاورمیانه و آفریقا پیوند می‌دهد.
در این کتاب پیوند میان جاده‌ ابریشم باستانی و طرح جدید چینی‌ها بررسی می‌شود و طی آن، مهم‌ترین اهداف چین از ورود به این چالش عظیم واکاوی خواهد شد. منافع کشورهای مختلف حاضر در این ابتکار از جنبه‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی تحلیل می‌شود و مهم‌ترین چالش‌های پیش روی چین و سایر کشورها در صورت حضور در این طرح مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. پروژه‌های مهم در حال اجرای طرح در بخش‌های زیرساختی حمل و نقل و انرژی معرفی و شیوه‌های تامین مالی این پروژه‌ها و مشکلات ویژه‌ این مسیر با واکاوی موارد تاریخی بررسی می‌شوند. در نهایت به وضعیت ایران در ابتکارکمربند و جاده و نحوه‌ تعامل چین، روسیه، هند، پاکستان و آسیای مرکزی در یک سو و ایران در سوی دیگر پرداخته می‌شود.
این کتاب به دنبال آن است که سابقه، بستر و ابعاد مختلف استراتژی جدید چین در مجموعه‌ ابتکار «یک کمربند، یک جاده» را برای خوانندگان واشکافی کند. 
سیر تاریخی جاده ابریشم ، چین منشا ابتکار «یک کمربند، یک جاده»، جاده ابریشم؛ پیوند گذشته و امروز، چین و کشورهای حاضر در طرح «یک کمربند، یک جاده»، حمل و نقل در طرح «یک کمربند، یک جاده»، نقش انرژی در طرح «یک کمربند، یک جاده»،مسائل مالی، مسائل امنیتی ابتکار چینی «یک کمربند، یک جاده»، تجربه‌های تاریخی معاصر برای موفقیت طرح جاده‌ ابریشم، ایران و طرح «یک کمربند، یک جاده» فصل های مختلف این کتاب 158 صفحه ای را تشکیل می دهد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار