۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۵
عراق به ایران پیشنهاد داد:

لایروبی اروندرود در ازای راه اندازی راه آهن لاذقیه

وزیر راه و شهر سازی گفت : عراق باید برای شروع فعالیت دفتر مشترک هماهنگی بین ایران و عراق (cbc) اقدامات عاجلی را در دستور کار قرار دهد.
نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۷۴۳۱۷
لایروبی اروندرود در ازای راه اندازی راه آهن لاذقیه
به گزاش مانا بنا به درخواست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی،  کاظم فنجان الحمامی وزیر حمل‌ونقل جمهوری عراق و هیئت همراه به‌منظور بررسی مسائل موجود در شقوق مختلف حمل‌ونقل میان دو کشور در وزارت راه و شهرسازی ایران حضور یافت.
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران ضمن خوش‌آمدگویی به وزیر حمل‌ونقل عراق و هیئت همراه با اشاره به مسائل موردنظر طرف عراقی اظهار داشت: بحث راه‌اندازی دفتر مشترک هماهنگی بین ایران و عراق cbc طی چند سال اخیر از سوی ایران پیگیری می‌شود؛ زیرا مشاهده مغروقه‌ها در تمام ساحل بصره جای تأسف و تأثر داشت.
وی افزود: در ایران کار نجات مغروقه‌ها شروع و بیشتر آن‌ها از بخش ایران خارج شده است اما مسئله لایروبی رود اروند به قوت خود باقی است که طرف عراقی در صورت اعتقاد به این مسئله باید برای شروع فعالیت دفتر مشترک هماهنگی بین ایران و عراق cbc اقدامات عاجلی را در دستور کار قرار دهد.
وزیر راه و شهرسازی ایران با اشاره به پیگیری‌های ایران برای رفع مسئله لایروبی اروندرود خاطرنشان کرد: علی‌رغم درخواست ایران برای تشکیل جلسه با وزارت دفاع عراق در این باره، متأسفانه این جلسه تشکیل نشد؛ اما باید توجه داشت که ضمن عدم مخالفت ایران با مباحث موردنظر عراق باید با هم فکری یکدیگر راهکار آن را پیدا کرد.
آخوندی در ادامه بیان داشت: باید با مواردی همچون ارزیابی اقتصادی و امکان‌پذیری را مورد بررسی قرار داد تا به نتیجه موردنظر دست یافت. درهرصورت ایران در زمینه همکاری نسبت به عراق علاقه بیشتری نشان داده است و به همین خاطر یکی از گلایه‌های ایران ازعراق عدم توافق در قبال چنین مسائلی است.
وزیر حمل‌ونقل عراق در پاسخ به اظهارات آخوندی، عراق و ایران را اعضای یک خانواده خواند و گفت: ما با زبان فارسی با بندر خرمشهر ارتباط برقرار می‌کنیم، عراق مخالف وضع موجود است و علی‌رغم اینکه رودخانه از مسیر درست منحرف شده است  اما برخی این تغییرات پیش‌آمده را حق طبیعی می‌دانند.
الحمامی نسبت به امضای توافق بین دو وزارتخانه برای مسئله لایروبی ابراز تمایل کرد و گفت: این توافق در ازای راه‌اندازی راه‌آهن به لاذقیه خواهد بود.
وزیر راه و شهرسازی ایران در این باره گفت: لایروبی موضوعی است که به‌طورقطع باید با مجوز مقامات سیاسی صورت گیرد. بدین ترتیب تمام امکانات از سوی من در وزارت راه و شهرسازی فراهم‌شده تا در صورت موافقت مقامات سیاسی، تمامی امور با سرعت شروع شود. 
آخوندی در ادامه به راه‌آهن بصره-شلمچه اشاره کرد و گفت: اگرچه به دلیل مسائل مالی موجود این پروژه متوقف ماند؛ اما در حال حاضردر مرحله انتخاب پیمانکار قرارگرفته و در صورت پیشنهاد مالی مناسب از سوی کشور عراق آمادگی برای ادامه روند اجرایی پروژه وجود دارد.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید در ادامه جلسه محمد سعیدی کیا به‌عنوان رئیس بنیاد مستضعفان را به هیئت عراقی معرفی کرد و گفت: بنیاد مستضعفان آمادگی پذیرش مسئولیت عملیات اجرایی این پروژه پیچیده را دارد که البته باید درباره نحوه تأمین مالی پروژه توافق شود.
 
آمادگی عراق برای پرداخت هزینه ساخت زیرساخت‌های ریلی
در ادامه جلسه وزیر حمل‌و‌نقل عراق اذعان کرد: دولت عراق در شرایط فعلی قادر به تأمین مالی این پروژه نیست، اما در صورت تأمین مالی پروژه از سوی ایران، حاضر به تسویه‌حساب از طریق در آمده‌های حاصل از بهره‌برداری و ترانزیت و گمرکی راه‌آهن است.
در ادامه جلسه سعید محمدزاده مدیرعامل شرکت راه‌آهن بابیان اینکه «طبق توافقنامه ساخت پل از سوی ایران و تأمین هزینه ساخت بخش متحرک از سوی عراق تعهد شده بود» خاطرنشان کرد: نکته مهم ساخت پل و خط هم‌زمان با یکدیگر انجام شود با این شرط که ۳۵ کیلومتر از خط را طرف عراقی شروع کند ما اعلام آمادگی کردیم که هر وقت بخش عراقی پروژه را آغاز کرد طرف ایرانی نیز مسئولیت خود را آغاز کند.
آخوندی با توجه به مسئله مذکور از سوی معاون خود بیان داشت: باید دو بحث مد نظر قرار داد؛ عملیات اجرایی و دیگری تضمین دولت عراق به ایران است که باید بین وزارتخانه‌های اقتصاد دو کشور مورد بررسی قرار گیرد.
وی افزود: در صورت آمادگی دولت عراق برای دادن تضامین، وزارت حمل‌ونقل عراق باید درخواست خود را به‌صورت یک یادداشت رسمی به وزارت راه و شهرسازی ایران ارسال کند تا از طریق وزارت اقتصاد و دارایی ایران  تضامین مورد نیاز پیگیری شود  و سرانجام مورد تائید شما قرار گیرد.
وزیر راه و شهرسازی ایران برآورد اولیه ساخت ۳۵ کیلومتر از پروژه موردنظر شامل مسیر تک خطه و پل دوخطه را ۵۰ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: با توجه به تأمین مصالح مورد نیاز ساخت خط از سوی طرف عراقی باید هزینه مصالح و ماشین‌آلات از کل هزینه ساخت پروژه کم شود. مهم‌ترین مسئله نحوه توافق با وزرای اقتصاد دو کشور است.
 
پیشنهاد فینانس راه‌آهن شلمچه-بصره از سوی ایران
آخوندی پیشنهاد کرد: اگرموافق باشید در مورد پل و خط آهن برای اتصال شلمچه و بصره، با امضاء توافق‌نامه‌ای مبنی بر تأمین هزینه‌های مالی از سوی فاینانس ایرانی در مقابل تضامین کافی از سوی طرف عراقی عملیات اجرایی پروژه را شروع کنیم.
وی همچنین با اشاره به پیشنهاد وزیر حمل‌ونقل عراق گفت: پیشنهاد شما باید از نظر زمان و مبالغ دریافتی از عوارض مورد بررسی قرار گیرد و بحث بعدی تضامین طرف عراقی برای مقدمات کل پروژه است.
 
راه‌آهن غرب تا دو‌ ماه دیگر به کرمانشاه می‌رسد
عضو کابینه دولت یازدهم در ادامه با اشاره به راه‌آهن خسروی به عراق نیز اظهار داشت: راه‌آهن غرب ایران تا دو ماه آینده به کرمانشاه‌ می‌رسد. از طرفی پروژه راه‌آهن کرمانشاه-خسروی کاملاً فعال است.
وزیر راه و شهرسازی ناامنی موجود در منطقه بعقوبه عراق را نکته مهمی خواند و گفت: برای امتداد این خط باید از منطقه بعقوبه عبور کرد.
وزیر حمل‌ونقل عراق با اشاره به اختیار خود از سوی ایران برای مذاکره با سوریه و اردن برای امتداد این خط آهن بیان داشت: هشت ماه قبل با موافقت حکومت عراق و ایران با دو کشور بر سر چگونگی قانع کردن اردن برای عبور این خط تا عقبه و قانع کردن سوریه برای دسترسی به لاذقیه مذاکره شد. 
وی یادآور شد: آرزوی قلبی من راه‌اندازی این خط و اتصال بندر شانگهای چین به مدیترانه است؛ زیرا زمان ترانزیت کالا به صورت دریایی بندر ناپلی ایتالیا تا بندر امام خمینی حدود ۲۵ روز و از ناپلی تا لاذقیه دو روز از آنجا به ازبکستان یا آذربایجان و سرانجام به ایران سه روز به طول می انجامد لذا باید سرعت عمل خود را افزایش داده زیرا  شرکت کشتیرانی امارات در آذربایجان، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان ایستگاه راه‌آهن خریداری کرده است.
آخوندی در پاسخ گفت: ما به‌سرعت در حال پیشروی به مرز عراق است و نکته مهم چگونگی اتصال به راه‌آهن عراق است و در این زمینه ما علاقه‌مند به دریافت پیشنهاد‌های دولت عراق هستیم.
 
پیشنهاد مسیر ریلی جدید ایران- عراق- سوریه با عبور از اربیل
وزیر راه و شهرسازی ایران در ادامه بیان داشت: البته مسیر عبوری دیگری برای اتصال به لاذقیه در سوریه وجود دارد که از کردستان عراق عبور می‌کند و وارد ایران می‌شود که از مسیر موجود هم کوتاه‌تر است.
وی در ادامه جلسه و پس از بحث و گفتگو در مورد خطوط ریلی به مشکلات موجود در حمل‌ونقل جاده‌ای دو کشور پرداخت و در این زمینه ابراز داشت: جاده مهران- بغداد در داخل خاک عراق قرار بود اصلاح شود تا مراتب نارضایتی زوار ایرانی را فراهم نکند. همان‌طور که کل مسیر موجود در داخل ایران به‌صورت بزرگراه و آزادراه است.
وزیر حمل‌ونقل عراق ضمن ابراز ناتوانی از اصلاح جاده مهران- بغداد به دلیل مشکلات مالی بیان داشت: این کار امکان‌پذیر نیست مگر اینکه جاده موردنظر به‌ طور آزادراهی باهدف اخذ عوارض اجرا شود و در این زمینه آمادگی همکاری و مشارکت با شرکت‌های ایرانی نیز وجود دارد.
عباس آخوندی حضور شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های راه‌سازی داخل خاک عراق را بلامانع خواند و تأکید کرد: در صورت وجود تضامین دولت عراق ممکن است شرکت‌های ایرانی از سرمایه‌گذاری در پروژه‌های راه‌سازی کشور عراق استقبال کنند.
شایان ذکر است در این نشست داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، سعید محمدزاده مدیرعامل شرکت راه‌آهن، علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی، اصغر فخریه کاشان قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی و جبار علی ذاکری معاون شرکت ساخت و توسعه و محمد سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان ایران وزیر راه و شهرسازی را همراهی می‌کردند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار