۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱

امیدهای جدید برای بازار فله برها پدیدار شده است

هر چند کارشناسان دلیل اصلی بوجود آمدن امید های جدید در عرصه فله را متفاوت اعلام کردند، اما این بازار به اعتقاد آنها رو به بهبود می رود.
نویسنده: مهری عزیزی
کد خبر: ۷۴۲۳۶
امیدهای جدید برای بازار فله برها پدیدار شده است
به گزارش گروه بین الملل مانا، دو تحلیل گر معروف وال استریت اخیرا از بهبود بازار فله برها سخن به میان آورده اند. Fotis Giannakoulis از شرکت مورگان استنلی و Noah parquette از شرکت جی پی مورگان بر سر بهبود کرایه ها برای بسیاری از شرکت های فله به توافق رسیده اند.
بر اساس این گزارش، اگرچه این دو تحلیل گر بر سر بهبود کرایه فله برها به توافق رسیده اند اما دلیل آنها برای این بهبود متفاوت  است.
یکی از آنها دلیل این بهبود را تقاضای بهتر عنوان کرده است و این در حالیست که دیگری عرضه را دلیل بهبود بازار فله برها در آینده می داند.
به هر حال آنها هر دو، دوسال آینده را سال های خوبی برای بازار فله دانستند و سال 2017 را برای این نوع کشتیها رضایت بخش معرفی نکردند.
 
دیدگاه مبنی بر تقاضای بهتر 
بر طبق نظرات  Fotis Giannakoulis، بهبود بازار فله بر پایه افزایش تقاضا برای حمل فولاد بنا شده است. وی همچنین حمله فله را آخرین زنجیره ای دانست که ازبهبود بازار فولاد منتفع می شود. وی در این خصوص افزود: افزایش پروژه های زیرساختی در چین و وابستگی این کشور به سنگ آهن وارداتی منجر به افزایش قیمت کالاها و مشتقات فولاد می شود.
 Giannakoulis همچنین  با وجود بهبودهای اخیر در کرایه های حمل فله، آن را بسیار عقب تر از افزایش 30 درصدی قیمت فولاد دانست و این مطلب را دلیلی بر بهبود آینده کرایه حمل دانست. به عقیده وی در دو سال آینده می توانیم منتظر افزایش سالانه 2.5 درصد در تقاضا برای کشتی های فله بر باشیم که دلیل اصلی آن تولید فولاد چین  به میزان 840 میلیون تن و واردات سنگ آهن از مبدا جدید یعنی کشور برزیل عنوان شده است.
شرکت هایی که مورد مطاله وی قرار گرفتند شامل Safe Bulker, Star Bulker و Golden Ocean هستند. وی همچنین اظهار داشت: ما مطالعه شرکت هایی با کشتی های بزرگتر، و دسترسی بهتر به منابع سنگ آهن را ترجیح می دهیم. با اجرایی شدن قوانین جدید  انتظار می رود ناوگان جوان و با کیفیت شرکت های کشتیرانی فله مذکور از مزیت های فراوانی به ویژه در بخش کاهش مصرف سوخت، درآمد بالاتر و هزینه های کمتر و در نتیجه پرداخت سود سهام بالاتر بهره مند شوند.
 
دیدگاه مبنی بر عرضه بالاتر 
بر طبق رویکرد آقای Parquette از شرکت جی پی مورگان ، چشم انداز حمل فله خشک در طول سال 2019 عالی خواهد بود و وی احتمال رشد سه درصدی ناوگان را در سال 2017 را پیش بینی کرده است که این میزان در سال 2018 تنها 0.3 درصد خواهد بود که دلیل آن کاهش سفارش ساخت کشتی تا پایان سال جاری میلادی است. در همین خصوص اغلب کشتی های جدید در سال 2019 و پس از آن تحویل خواهند شد. 
 تغییراتی که در ناوگان جهانی فله رخ می دهد نتیجه قانون تولید سولفور کمتر است که از سال 2020 اجرایی می شود. قوانین جدید که در حال تغییرچهره ناوگان فله برها هستند بر بهره گیری از گازوئیل گران استخراجی از نفت سنگین و یا نصب صافی ها (scrubber) در کشتی دلالت دارند.
از آنجایی که کشتی داران گزینه استفاده از گازوئیل گران را ترجیح می دهند، این موضوع به افزایش قیمت سوخت منجر می شود. هزینه های سوخت چه توسط کشتی دار و یا اجاره کننده پرداخت شود، به نوبه خود منجر به بالارفتن کرایه حمل کشتی می شود.
 Parquette معتقد است قیمت بالای سوخت به کاهش سرعت کشتی ها در سفرهای دریایی منجر می شود و تبعا کاهش عرضه کالاها را سبب می شود. 
وی در این خصوص افزود: حمل و نقل فله بیش از دیگر عرصه های حمل و نقل  از افزایش هزینه سوخت متاثر می شود چرا که هزینه های سوخت از دیگر هزینه های حمل کالای مورد نظر در یک فله بر بیشتر است.
 
نتایج مبرهن
چیزی که از سناریوی بالا از سوی هر دو تحلیل گر استخراج می شود، ممانعت افزایش سفارشات ساخت کشتی از ادامه بهبود حمل و نقل فله از سال 2019 به بعد است. در مجموع هر دوی تحلیلگران بر این باور هستند که قیمت کشتی های کارکرده از کشتی های نو بیشتر است که آنها را برای کشتیرانی ها گزاره جذاب تری می کند.
برچسب ها: فله بر فله خشک
ارسال نظرات
آخرین اخبار