۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
نماینده خرمشهر:

تعلل در لایروبی اروندرود، سبب رونق بنادر همجوار می شود

نماینده خرمشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: تعلل در شروع عملیات لایروبی اروندرود ، رونق بنادر کشورهای همجوار از جمله بندر فاو عراق را بدنبال خواهد شد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۷۴۱۳۵
تعلل در لایروبی اروندرود، سبب رونق بنادر همجوار می شود
عبدالله سامری در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: نباید اجازه داد بیش از این لایروبی اروندرود به تعویق بیفتد چرا این کوتاهی باعث رونق تجاری بنادر کشورهای حوزه خلیج فارس می شود.
وی با بیان اینکه کوتاهی در لایروبی اروندرود می تواند به مرگ تدریجی بنادر خرمشهر وآبادان منجر شود افزود:رونق اقتصادی و حیات این دو بندر و بنادر بصره و ابوالخصیب عراق در گرو لایروبی اروندرود است.
وی با اشاره به اینکه حدود چهار دهه از آخرین لایروبی اروندرود می گذرد، افزود: متاسفانه هنوز توافقی برای شروع عملیات مشترک با عراق برای لایروبی اروندرود حاصل نشده است.
نماینده خرمشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه زمانی نه چندان دور که خبری از بنادر دوبی و جبل علی نبود بنادر آبادان و خرمشهر ، فعال ترین بنادر منطقه به حساب می آمدند افزود: متاسفانه با شروع تجاوز صدام بعثی به جمهوری اسلامی ایران ، همه معادلات به سود بنادر کشورهای منطقه رقم خورد و بنادر خرمشهر و آبادان از قافله توسعه بازماندند.
سامری خواستار شروع مذاکرات مجدد با مقامات عراقی برای شروع عملیات لابروبی اروندرود شد و افزود:بر اساس مفاد قرارداد 1975الجزایر لایروبی اروندرود تنهابا مشارکت دو کشور ممکن خواهد بود.
اروندرود به طول 85کیلومتر تنها راه ارتباط دریایی بنادر جنوبی ایران و عراق را به آبهای بین المللی میسر می سازد.
رژیم بعثی عراق در شهریور ماه 1359 با حمله زمینی ، هوایی و دریایی دهها فروند شناور در حال تردد در آبراه اروندرود را هدف قرار داد و غرق کرد.
آخرین بار در سال1356 لایروبی اروندرود در چارچوب قرارداد 1975 توسط دو کشور ایران و عراق انجام شد.
گفته می شود در برخی نقاط آبراه اروندرود تا20متر رسوب گذاری شده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار