۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۳
موسسه Drewry:

آهنگ رشد بازار فله خشک تا سال 2021 ادامه دارد

موسسه تحقیقی Drewry درگزارش نوشت: افزایش واردات سنگ آهن برای تولید بیشتر فلز در چین، نرخ کرایه حمل شناور کیپ سایز را نیز به بیش از 30 درصد در سه ماه نخست سال جاری میلادی افزایش داد.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۴۱۰۴
آهنگ رشد بازار فله خشک تا سال 2021 ادامه دارد
به گزارش گروه بین الملل مانا موسسه تحقیقی Drewry درگزارش وضعیت فله در سه ماه نخست سال جاری میلادی با اشاره به اینکه کاهش تدریجی ظرفیت مازاد در پنج سال آینده، نتایج خوبی را برای بازار فله خشک به همراه خواهد داشت، نوشت: افزایش واردات سنگ آهن برای تولید بیشتر فلز در چین، نرخ کرایه حمل شناور کیپ سایز را نیز به بیش از 30 درصد در سه ماه نخست سال جاری میلادی افزایش داد.
مصرف بالای فلز در چین، رشد سه درصدی واردات سنگ آهن به این کشور را در سال جاری میلادی به دنبال خواهد داشت، در سال گذشته واردات چینی با رشد تاریخی از مرز یک میلیارد دلار عبور کرد که در نتیجه نرخ کرایه حمل شناور کیپ سایز در مسیرهای چین- استرالیا و چین- برزیل روند صعودی را به همراه داشت.
با توجه به طرح برزیل برای فراهم کردن سنگ آهن با قیمت اساسا پایین، واردات سنگ آهن از Tubarao برزیل رونق گرفته و شادی بیشتری را برای مالکان فله خشک به ارمغان آورد، واردات فزاینده چین از برزیل نیز در مقایسه با واردات از استرالیا، رشد سه برابری را تجربه کرد.
در ژانویه سال جاری میلادی صادرات سنگ آهن برزیل با رشد 25.6 درصد در حدود 16.23 میلیون تن ثبت شد، البته ارزش سنگ آهن فروش رفته بیش از دو برابر شده و متوسط قیمت فوب نیز از 24.81 دلار ژانویه 2016 به 53.84 دلارهر برای هرتن در ابتدای سال جاری میلادی رسید.
در ماه ژانویه سال جاری میلادی، 56 درصد صادرات سنگ آهن برزیل به چین بوده است. ژاپن با 2.72 میلیون تن سنگ آهن وارداتی از برزیل رتبه دومین خریدار سنگ آهن را در ژانویه از آن خود کرد که 10 درصد نسبت به مدت مشابه سال 2016 رشد داشت.
جدای از سنگ آهن، از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، زغال سنگ هم یک نقش اساسی را در اوج گیری دوباره نرخ کرایه حمل شناورهای فله خشک داشته و به نظر می رسد نقش عمده ای را در بهبود بیشتر نرخ مذکور نیز بر عهده خواهد گرفت.
ناگفته نماند، آمریکا بیش از 30 میلیون تن زغال سنگ بخار را در سال 2013 صادر کرد، اما وقتی قیمت این محصول روند نزولی را در پیش گرفت، تولید زغال سنگ در این کشور دیگر سودآوری مملوسی را به همراه نداشت، بسیاری از معادن متحمل ضرر شدند و نابسامانی مالی به بار آمد، اما با روی کارآمدن دونالد ترامپ، وی قول تقویت دوباره تولید زغال سنگ با هدف بازگشت شغل های معدن را داد. اگر این هدف تحقق یابد، افزایش تولید زغال سنگ و رشد قیمت آن را به همراه خواهد داشت و در نتیجه، صادرات زغال سنگ از آمریکا رونق خواهد گرفت، رخدادی که به طبع بهبود نرخ کرایه حمل فله خشک در مسیر آتلانتیک را رقم خواهد زد.

تاثیر انرژی های تجدید پذیر بر تجارت نرخ چارترهای فله خشک را معکوس کند
هزینه نزولی تولید انرژی از منابع انرژی های تجدید پذیر ممکن است استفاده از زغال سنگ را به عنوان یکی از منابع اصلی برای تولید انرژی کاهش دهد، علیرغم اینکه سهم انرژی های تجدید پذیر در تولید انرژی برای بسیاری از اقتصادهای مهم کاملا پایین است، اما هر گونه تغییر مسیر از تولید زغال سنگ می تواند تجارت فله خشک را در یک بازه زمانی یک تا سه سال مختل کند.
در شرایطی که زغال سنگ اکثر مقتضیات انرژی را تامین می کند، سهم انرژی تجدید پذیر در تولید انرژی در چین، هند و آمریکا بین 15 تا 20 درصد باقی مانده است، با توجه به کم رنگ بودن نقش انرژی های تجدیدپذیر، موسسه تحقیقی Drewry پیش بینی کرد، نقش تجارت زغال سنگ در کوتاه مدت هم چنان غالب و چیره باقی خواهد ماند.
به طور کلی می توان گفت: اگر سهم انرژی های تجدید پذیر در تولید انرژی افزایش یاید، استفاده از زغال سنگ کاهش یافته و نرخ کرایه حمل فله خشک در دو سال آینده روند نزولی را در پیش خواهد گرفت. اما بدون در نظر گرفتن تاثیر انرژی های تجدید پذیر، پیش بینی می شود، تقاضا از 19 میلیون و 80 هزار تن در سال 2016 به 21 میلیون و 831 هزار تن افزایش یابد، علاوه بر این، درآمد بخش فله نیز به 25 میلیون و 700 هزار دلار در سال 2021 خواهد رسید.
 
سفارشات جدید باعث احیای رشد ناوگان از سال 2019 خواهد شد
این گزارش ادامه داد: برای نخستین بار از سال 2000 تاکنون میزان سفارشات به کمتر از هشت درصد برای کل ناوگان فله خشک کاهش یافته است، این رخداد، فضا را برای رشد آرام تر ناوگان فله خشک طی دو سال آینده فراهم کرده است. حتی اگر سفارشات جدید افزایش یابد، یاردها به دو سال زمان نیاز برای تحویل شناورها نیاز خواهند داشت.
بنابراین، عرضه شناورها یک عامل نگرانی برای مالکان فله خشک طی دو سال آینده به شمار نخواهد آمد. با این وجود، بهبود در نرخ کرایه چارترها مالکان را به سمت سفارشات جدیدتر ترغیب کرده است.
با توجه به بهبود نرخ کرایه حمل، مالکان کشتی سفارش شناورهای جدید را آغاز کرده اند. میزان سفارشات ثبت شده در نیمه نخست سال جاری میلادی بیشتر از سفارشات کل سال گذشته هستند،( به استثنای 30 فروند نفتکش غول پیکر در سه ماه نخست سال 2016).
پیش بینی می شود تحویل شناورها تا سال 2019 روند کاهشی را در پی خواهد گرفت، اما انتظار یک رشد دو درصدی در سال 2021 وجود دارد. به عبارت دیگر، هر افزایشی در سفارشات جدید در سال جاری میلادی، تحویل شناورها در اواخر سال 2018 را تقویت خواهد کرد و در نتیجه تشدید فشار روی توازن عرضه- کالا از سال 2019، تاخیر بیشتر در بهبود بازار فله خشک را به همراه خواهد داشت. 
در ادامه این گزارش آمده است: با توجه به رشد تقاضای غلات و سنگ آهن و از سوی دیگر افزایش متوسط تجارت زغال سنگ، انتظار میرود تجارت دریایی فله خشک بهبود تدریجی را تا سال2021 تجربه کند.
لازم به ذکر است: پیش بینی می شود، تجارت فله خشک به استثنای زغال سنگ و سنگ آهن تا سال 2021، دست کم رشد 2.5 درصدی را تجربه خواهد کرد.
موسسه تحقیقی Drewry هم چنین معتقد است، به همراه تولید و سرمایه گذاری افزایش یافته، تجارت دریایی با رشد چهار درصدی سالانه همراه خواهد بود، تقاضای بالای غلات از کشورهای آسیایی و آفریقایی ( به دلیل افزایش در جمعیت و رشد در اقتصاد) عامل حمایت کننده از نرخ کرایه حمل شناورهای پاناماکس و سوپراماکس که تجارت این محصول را برعهده دارند، خواهد بود.
تجارت جهانی سنگ آهن از طریق دریا در سال های آینده نیز شتاب خواهد گرفت و در سال جاری میلادی رشد 2.6 درصدی را شاهد خواهد بود. 
تجارت جهانی غلات از طریق دریا نیز با نرخ رشد سه درصدی همراه خواهد بود، تولید غلات از سوی صادرکنندگان اصلی مانند روسیه، برزیل و آمریکا به رشد خود ادامه خواهد داد، در ضمن، به دلیل اینکه تولید داخلی هند پاسخگوی نیاز فزاینده داخلی نیست، انتظار میرود این کشور تبدیل به خریدار همیشگی گندم شود. 
به طور کلی میتوان گفت: تقاضای بالا از آسیا و آفریقا به همراه صادرات قوی از اروپا، آمریکا و برزیل، منجر به تقویت نرخ کرایه حمل شناور پاناماکس خواهد شد.
لازم به ذکر است: بهبود در تجارتهای زغال سنگ و غلات باعث افزایش تقاضا برای شناورهای سوپراماکس و بهبود نرخ کرایه حمل خواهد شد.
بر اساس پیش بینی های صورت گرفته، ناوگان شناورهای سوپراماکس در سال جاری میلادی شاهد رشد سه درصدی خواهد بود.
در سه ماه نخست سال جاری میلادی، پنج فروند شناور پاناماکس با ظرفیت در مجموع 0.32 میلیون DWT در یاردهای چینی سفارش داده شدند، تعداد سفارشات شناور مذکور در مدت زمان ذکر شده با کل سفارشات داده شده در سال 2016، برابری می کند.
به لحاظ اوراق سازی، در سه ماه نخست سال جاری میلادی، 0.6 میلیون DWT از ظرفیت ناوگان سوپراماکس به اوراق رفته است، رقمی که 40 درصد کمتر از اوراق سازی ثبت شده در سه ماه چهارم سال 2016، است.
در ادامه این گزارش آمده است: از آنجایی که دولت چین در نظر دارد مخارج برای پروژه های زیرساختاری مانند ریل، جاده و اموال خانه را افزایش دهد، واردات کالاهای فله خشک به این کشور در سال های آینده به طور چشم گیری روند صعودی را خواهد داشت، علاوه بر این، صادرات سنگ آهن و فلز به هند نیز روند افزایشی را در پیش خواهد گرفت.
این گزارش در پایان نوشت: علیرغم تحویل بیشتر شناورها و اوراق سازی کم تر، نرخ چارتر شناورهای handysize در سه ماه نخست سال جاری میلادی با رسیدن به هفت هزار دلار در روز، رشد 23 درصدی را تجربه کرد و پیش بینی می شود از هشت هزار دلار عبور کند، رقمی که نسبت به چهار هزار دلار برای هر روز سال گذشته، 65 درصد افزایش خواهد داشت،علاوه بر این با کوچک تر شدن فاصلع بین عرضه و تقاضا، نرخ کرایه حمل بهبود بیشتری را در سال های آینده تجربه خواهد کرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار