۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹

سرمایه‌گذاری 180 میلیارد دلاری در بخش ساحل و فراساحل

معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت و رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: در صنعت نفت فرصت‌های بی‌بدیلی داریم که بعد از برجام می‌توانیم حرکت‌های بزرگی را در بخش ساحل و فراساحل برداریم.
نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۷۴۰۴۸
سرمایه‌گذاری 180 میلیارد دلاری در بخش ساحل و فراساحل
به گزارش خبرنگار مانا منصور معظمی که در هفتمین همایش بین‌المللی صنایع فراساحل که صبح امروز در محل دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، افزود: حدود 180 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش ساحل و فراساحل صورت گرفته است.
وی ادامه داد: اگر امروز در برخی از بخش‌ها به یک توانمندی رسیدیم به دلیل سپردن مسئولیت شرکت ملی نفت ایران به شرکت‌های داخلی است.
معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت و رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران افزود: شرکت ملی نفت تصمیم گرفت، سکوهای داخلی را واگذار کند به گونه‌ای که می‌توانیم ساخت سکوهای 15 تا 20 هزار تنی را هم انجام دهیم.
وی انعقاد قراردادهای نفتی را یک فرصت طلایی و استثنایی دانست و گفت: فرصت‌های برجام همواره برای ما فراهم نیست بنابراین هنر مدیران این است که در زمان مناسب تصمیم مناسب را بگیرند.
معظمی گفت: در حوزه دریای صنعت نفت این فرصت فراهم خواهد شد، البته طی دو سال زمان را به دلیل فشارهای غیرمنطقی از دست دادیم در غیر این صورت صدها هزار نفر در بخش صنعتی ما مشغول به کار بودند.
وی ادامه داد: اکنون سؤال این است که متولی بخش دریایی در کشور کیست و با توجه به تهیه سند راهبردی دریایی تا سال 1404 نیاز به 30 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش صنایع دریایی است اما یک حلقه گمشده وجود دارد و آن این است که چه کسی مسئولیت این بخش را دارد؟
رئیس هیئت عامل گسترش و نوسازی صنایع ایران تصریح کرد: بزرگ‌ترین بخشی که در توسعه صنعت دریایی کشور اجرایی نشده تأمین منابع مالی برای توسعه این بخش است که در این خصوص کمیته‌هایی برای چگونه اجرا کردن سند توسعه راهبردی دریایی ایجاد شده است.
وی با اشاره به توانمندی بالقوه ایزوایکو گفت: متأسفانه این بخش با بهره‌وری پایینی کار می‌کند که در این زمینه سال گذشته برای طراحی و ساخت کشتی‌های بزرگ با شرکت دوو قرارداد بسته شده است.
معاون وزیرصنعت، معدن و تجارت و رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: ما با ایزوایکو و دوو و دو مصرف‌کننده بزرگ کشور یعنی شرکت ملی نفتکش و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای افزایش توان تولید داخلی مشارکت کرده‌ایم.
وی ادامه داد: بحث دیگر تعمیرات کشتی که با یک شرکت چینی در این زمینه قرارداد مشارکت بسته‌ایم.
معظمی با بیان اینکه ما کشتی‌های بزرگ را در زمان بسیار طولانی و ده ساله می‌ساختیم، افزود: کارفرما حق دارد بر اساس زمان و بودجه قرارداد ببندد. در این خصوص همواره به نفتکش و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ایراد گرفته می‌شد که چرا به بیرون سفارش می‌دهند در حالی که کار وقتی مفهوم پیدا می‌کند که دارای توجیه اقتصادی باشد.
وی خاطرنشان کرد: در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران مبنای فعالیت، حفظ توانمندی داخلی و مشارکت است به گونه‌ای که در برخی از مشارکت‌ها مدیریت را به بیرون واگذار کرده‌ایم.
رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در پایان با اشاره به برخورداری از 5800 کیلومتر فرصت ساحلی گفت: یکی از موضوعات برنامه ششم توسعه سواحل مکران است و در این خصوص مدیران باید با توان بیشتری عمل کنند.
گزارش خبرنگار ما حاکی است در ادامه این همایش میزگرد تخصصی بررسی صنایع فراساحل کشور با حضور کارشناسان، مسئولین و دانشگاهیان حوزه دریایی برگزار شد.
لازم به ذکر است، شرکت کشتیرانی والفجر از شرکت های گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این همایش حضور دارد. 
برچسب ها: ساحل فراساحل
ارسال نظرات
آخرین اخبار