۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۴

نگاه ریل محور یک نگاه استراتژیک است/ 838 کیلومتر شبکه ریلی توسعه می یابد

وزیرراه و شهر سازی گفت: در سال 96 بیش از 950 کیلومتر خط دوم مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و 838 کیلومتر توسعه شبکه ریلی صورت گرفته است.
نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۷۳۹۵۴
نگاه ریل محور یک نگاه استراتژیک است/ 838 کیلومتر شبکه ریلی توسعه می یابد به گزارش خبرنگار مانا عباس آخوندی در مراسم افتتاحیه طی سخنانی گفت: اگر از ابتدا به ریل توجه می شد، حاشیه‌نشینی قابل کنترل بود اما درحال حاضر جابه‌جایی در شهر با مشکل رو به رواست.
وی افزود: اگر 10 درصد هزینه‌هایی که در توسعه شهری صرف شده است برای طراحی شهری ریل‌پایه استفاده می‌شد در حال حاضر در شهر ترافیک روان‌تر بود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حمل و نقل عمومی خاطر نشان کرد: چنانچه ریل سبک و تراموا وارد نظام شهری شود، حمل‌ونقل عمومی شکل دیگری به خود خواهد گرفت، از سوی دیگر اگر سیستم لجستیک به گونه ای طراحی ‌شود که باراز بندر از سوی ریل توزیع ‌شود، شرایط مناسب تر می شود؛ در این شرایط نظام حمل‌ونقل ریلی متفاوت خواهد شد.
آخوندی ادامه داد: در10 سال گذشته می بایست خط ریلی خاف به هرات و از آنجا به سمت آستانه اشرفیه در اولویت قرار می گرفت و یک خط ریلی خوب بین چین و دریای عمان ایجاد می شد.
وزیر راه و شهرسازی دراین باره ادامه داد؛ در محور شرق بسیار سریع تر می‌توان انواع اتصالات ریلی را به پاکستان و افغانستان ایجاد کرد و ازغرب و جنوب غرب به عراق وهمچنین می‌توان به ترکیه متصل شد. بنابراین نگاه به ریل، نگاه چند پروژه‌ای نیست بلکه یک نگاه استراتژیک و تغییر در تمامی موارد است.
وی گفت: خوشبختانه با ترکمنستان دارای دو خط ارتباطی و همچنین با پاکستان، افغانستان، آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق می‌توان چند خط ارتباطی ایجاد کرد.
وزیرراه و شهر سازی یاد آور شد: اگر در لایه‌های مختلف به بحث ریل توجه شود آثار فوق‌العاده‌ای خواهد داشت.
آخوندی افزود: در شبکه آسیایی ریل می‌توان مفهوم ترانزیت و منافع مشترک تمام دولت‌های منطقه را مورد توجه قرار داد. باید قطار مسافری از تمام شهرهای اصلی کشورهای همسایه به شهرهای اصلی ایران متصل شود.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه توسعه ریل بسیار ناچیز و اندک است اذعان داشت: در صنعت حمل‌ونقل بازرگانی باید موضوع محوری باشد و هر ایرانی بتواند با فاصله و مدت کوتاهی به ریل دسترسی داشته باشد به همین منظور آئین‌نامه شهری ریل‌‌پایه طراحی شده تا ایران از خودرومحور به ریل‌پایه برسد.
آخوندی گفت: در سال 96 بیش از 950 کیلوتر خط دوم مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و 838 کیلومتر توسعه شبکه ریلی صورت گرفته است.
وی افزود: با اتصال ریل به بنادر سهم ریل در بنادر افزایش می یابد و به این مهم دست پیدا می شود که چگونه بندر و ریل با هم فعالیت داشته باشند.
وزیرراه و شهر سازی گفت: متصل شدن به شبکه فرا آسیایی در دستور کار قرار دارد و در این باره با هر پیشنهادی موافقت می شود.
به گزارش خبرنگار مانا در پایان این مراسم قراردادهای در زمینه حمل‌ونقل ریلی و واگن‌سازی بین بخش‌های خصوصی با حضور وزیر راه و شهرسازی به امضا رسید.
شایان ذکر است در این نمایشگاه 160 شرکت داخلی و 130 شرکت از هفده کشور خارجی از جمله سوئد، سوئیس، بلژیک، فرانسه، هند، اوکراین، نیوزلند، ترکیه، ایتالیا، اسپانیا، آلمان و ... دستاوردهای خود را در فضایی به مساحت 30 هزار متر مربع به نمایش گذاشته اند.
برچسب ها: وزیر راه ریل پایه
ارسال نظرات
آخرین اخبار