۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸
سایت خبری تحلیلی Fairplay نوشت:

اپراتورها؛ بزرگترین تهدید برای بازار کانتینری جهان

سفارش شناورهای جدید از سوی اپراتورها تهدیدی برای بازار کشتیرانی کانتینری که سیر رشد نزولی را نیز طی می کند، به شمار می آید و این به معنی این است که نمی توان امید زیادی به ایجاد توازن در این بخش در آینده ای نزدیک، داشت.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۳۸۱۲
اپراتورها؛ بزرگترین تهدید برای بازار کانتینری جهان
به گزارش گروه بین الملل مانا سایت خبری تحلیلی IHS Fairplay با اشاره به اینکه سفارش شناورهای جدید از سوی اپراتورها تهدیدی برای بازار کشتیرانی کانتینری که سیر رشد نزولی را نیز طی می کند، به شمار می آید و این به این معنی است که نمی توان امید زیادی به ایجاد توازن در این بخش در آینده ای نزدیک، داشت، نوشت: از یک سو کساد رشد اقتصادی در سطح کلان جهانی و سفارش مداوم شناورها از سوی اپراتورها در تلاشی برای کسب امتیازات هزینه ای و از طرف دیگر بهره گیری از قیمت های پایین کشتی سازی هایی که ساخت شناورها را برای مالکان یک انتخاب جذاب رقم زده اند، از دلایل دیگر این معضل می توان برشمرد.
ده سال پیش، بر اساس مبنای فکری مالکان کشتی، ساخت کشتی ها با هدف کوتاه مدت انجام نمی گرفت، بلکه آنها به دنبال سرمایه گذاری در یک بازه زمانی 25 ساله بودند، به عبارت دیگر، استراتژی و اعتقادی که رشد تجارت در سطوح بالا باقی خواهد ماند و در بعضی از خطوط تجاری این رشد به بیش از 15 درصد نیز افزایش خواهد یافت، مالکان کشتی را به سوی ادامه سفارشات متقاعد می ساخت.
اما جالب اینجاست، هنوز تغییر استراتژی دیده نشده است و از زمان بحران بانکی و مالی سال 2008، رشد ظرفیت کانتینری همچنان ادامه دارد.
علیرغم اینکه تحویل شناورها در نخستین ماه سال جاری میلادی، روند ملایمی را در پیش گرفت، با این وجود، انتظار نمی رود که ما به توازن دوباره در بازار کانتینری نزدیک شده ایم، چنانچه تعداد زیادی شناور در انتظار پیوستن به ناوگان ها در دو سال آینده به سر می برند.
بر اساس گزارش سایت خبری تحلیلی IHS fairplay، در حدود 16 درصد از ناوگان اخیر با ظرفیت سه میلیون و 600 هزار TEU در حال سفارش است، از این ظرفیت، دو میلیون و 600 هزار TEU برای ساخت شناورهای بیش از 10 هزار TEU، سفارش داده شده اند.
این گزارش در ادامه با اشاره به اینکه ناوگان کشتی های کانتینری غول پیکر (ULCS) حدود 50 درصد از ظرفیت اخیر را در بر می گیرد، نوشت: در حدود یک میلیون و 300 هزار TEU قرار است تا پایان سال جاری میلادی تحویل داده شوند، با این وجود، انتظار می رود، این اتفاق عملی نشود
افزون بر این، یکی از مهم ترین پیشرفت ها برای بخش کشتیرانی کانتینری در دهه گذشته، سطح تسریع جهان گرایی و تجارت بوده است که از طریق انعطاف پذیری چشم گیر کشتیرانی کانتینری برای پاسخگویی به گسترش و تغییرات ساختاری برای تجارت جهانی، ممکن شده است.
در گزارش بازار کانتینری آمده است: اولین رشد با شیب تند در چین و در سال 2004 رخ داد، زمانی که رشد تجارت کانتینری نسبت به سال 2003، افزایش 15 درصدی را تجربه کرد و این روند صعودی تا نیمه دوم سال 2008 ادامه پیدا کرد.
ورود چین به سازمان تجارت جهانی و سیل سرمایه گذاری های هنگفت به داخل چین و کشورهای توسعه یافته دیگر، نرخ رشد تجاری قوی در دوران پیش از بحران را در این کشور به همراه داشت.
پس از بحران مالی سال 2008، سطوح رشد به صورت چشم گیری کاهش یافت و انتظار می رود در سال جاری میلادی چین رشد شش درصدی را تجربه کند، رقمی که کمتر از نصف نرخ رشد در دوران پیش از بحران است.
در ادامه این گزارش آمده است: در شرایطی که انتظار می رود تجارت کانتینری طی پنج سال آینده رشد سه تا پنج درصدی را تجربه کند، اما از سوی دیگر با توجه به اینکه ظرفیت همچنان از رشد اقتصادی در دو سال آینده پیشی خواهد گرفت، یک تاثیر مغایر بر بازگشت نرخ کرایه حمل به مسیر بهبود، به وجود خواهد آمد.
علاوه بر این، شاید بهترین شرط برای بازگشت خطوط کشتیرانی کانتینری به سود از طریق توسعه تکنولوژی، طراحی های کارآمدتر جدید و استفاده از وسایل کوچک مکانیکی و نرم افزار مربوطه مانند Blockchain برای بهینه سازی زنجیره عرضه و کاهش چشمگیر هزینه، خواهد بود.
این گزارش در پایان نوشت: اگرچه فرض بر این است که حجم افزایش یافته تجارت، فشار بیشتری بر نرخ کرایه حمل وارد آورده و بازده بهتری برای مالکان و اپراتورها به ارمغان می آورد، اما باید دید که آیا ظرفیت مازاد یک مسئله ثابت و پایدار در تجارت باقی خواهد ماند یا نه؟
ارسال نظرات
آخرین اخبار