۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸

صادرات کیلکای ایران به روسیه در سال جاری

بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته توسط شرکت های تعاونی کیلکاگیر در استان های گیلان و مازندران، قرار است بخشی از کیلکای صید شده در سال جاری علاوه بر ترکمنستان به روسیه نیز صادر شود.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۳۷۶۰
صادرات کیلکای ایران به روسیه در سال جاریمدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران در گفتگو با خبرنگار مانا تصریح کرد: طی سالهای اخیر سازمان شیلات ایران تلاش های شایانی در زمینه کارهای تحقیقاتی به منظور افزایش مصرف انسانی ماهیان کیلکا داشته است.                                                 
مختار آخوندی ادامه داد: در حال حاضر به دلیل عدم استقبال عموم مردم از ماهیان کیلکا، این گونه ماهی به قیمت بسیار پایینی به فروش می رسد و صیادانی که به سختی این ماهیان را صید می کنند آنگونه که باید از سود قابل قبولی برخودار نمی شوند.                                             
وی بیان داشت: در صورت مصرف انسانی ماهی کیلکا، سهم ارزش افزوده این گونه ماهی افزایش چشمگیری خواهد داشت.
به گفته این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان طی سالهای اخیر مطالعات زیادی در زمینه فرآوری ماهیان کیلکا به گونه ای که مورد استقبال مصرف کنندگان قرار گیرد انجام داده اند.                                                
مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران عنوان کرد: با وجود تلاش های کارشناسان دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان، هنوز این مطالعات به مرحله تجاری شدن نرسیده است.                                                                                                    
آخوندی اذعان داشت: هم اکنون بیش از 90 درصد ماهیان صید شده کیلکا به مصرف پودر ماهی می رسد و با قیمت کیلویی هزار تومان به فروش می رسد.
وی یادآور شد: مابقی ماهیان کیلکا به مقدار اندکی را شامل می شود، علاوه بر مصرف داخلی در استان های مازندران و گیلان پس از بسته بندی در برخی از استان های کشور نیز توزیع می شود.                                                                                                         
به گفته وی، قیمت فروش ماهیان کیلکا جهت مصرف انسانی تقریباً دو برابر قیمت عمده فروشی جهت تهیه پودر ماهی است.
مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران در ادامه گفته های خود از تلاش بخش خصوصی برای صادرات ماهیان کیلکا به کشور روسیه خبر داد.
آخوندی اذعان داشت: صادرات کیلکا پیش از این تنها به مقدار اندک به کشور ترکمنستان صورت می گرفت که امیدواریم با تلاش بخش خصوصی شاهد بازار جدیدی برای فروش ماهیان کیلکا در روسیه باشیم.                                                                                            
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران گفت: صادرات کیلکا به روسیه مستلزم بسته بندی مناسب و یا فرآوری این محصول است به گونه ای که مورد استقبال مصرف کنندگان واقع شود.                                        
وی تاکید کرد: بدون شک صادرات ماهیان کیلکا، درآمد بسیار خوبی را برای شرکت های کیلکاگیر به همراه خواهد داشت و زمینه توسعه بیش از پیش فعالیت در این بخش را افزایش می دهد.                                                      
مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران در ادامه گفته های خود در خصوص وضعیت صید ماهیان کیلکای دریای خزر در سال جاری گفت: در حال حاضر صید ماهیان کیلکا در استان های گیلان و مازندران به منظور حفظ ذخایر این گونه ماهیان تعطیل است.
وی بیان داشت: تعطیلی صید کیلکا در فصل رسیدگی جنسی این ماهیان، هر ساله به صورت خودجوش توسط صیادان گیلانی و مازندرانی با هماهنگی ادارت شیلات این استان ها اعمال می شود.                                              
آخوندی خاطرنشان ساخت: بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته و مطابق با روند سالهای گذشته از اوسط خرداد ماه شاهد آغاز صید انبوه ماهیان کیلکا توسط 71 فروند شناور کیلکاگیر فعال در آبهای استان مازندران و گیلان خواهیم بود.
برچسب ها: کیلکا روسیه
ارسال نظرات
آخرین اخبار