۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۶

کاهش 21 درصدی صید ماهی سفید در دریای خزر

با اتمام فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران از کاهش 21 درصدی صید ماهی سفید خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۳۷۳۲
کاهش 21 درصدی صید ماهی سفید در دریای خزرمختار آخوندی در گفتگو با خبرنگار مانا گفت: صید ماهیان استخوانی در سه استان شمالی کشور که از اواسط مهر ماه آغاز شده بود پس از دو بار تمدید به پایان رسید.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران بیان داشت: تمدید زمان صید به درخواست شرکت های صیادی پره برای جبران کاهش صید انجام شده بود اما با این وجود به دلیل طوفانی بودن دریا بسیاری از صیادان موفق به دریاروی و پره کشتی نشدند و عملاً این تمدید سودی را عاید صیادان نکرد.
وی با اشاره به اینکه در مجموع 120 شرکت صیادی فعال در طول نوار ساحلی دریای خزر، پنج هزار و 328 تن انواع ماهیان استخوانی صید شد، اذعان داشت: این آمار حاکی از کاهش سه درصدی صید ماهیان استخوانی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بوده است.                                                 
آخوندی با تاکید بر اینکه از این میزان صید انجام شده، 64 درصد به صید ماهی سفید، 32 درصد به ماهی کفال و مابقی هم به سایر گونه های اختصاص داشته است، اذعان کرد: بیش از 95 درصد صید ماهیان استخوانی دریای خزر در سالهای اخیر به صید ماهی سفید و ماهی کفال اختصاص داشته است.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران یادآور شد: البته این آمار به طور غیر رسمی اعلام شده است، چرا که هنوز کمیته علمی آمار صید سازمان شیلات ایران که در استان های شمالی و تهران فعالیت می کنند، آمار نهایی را اعلام نکرده اند.                                                                  
به گفته وی، با توجه به میزان ذخایر برداشت شده از دریای خزر طی سال گذشته، آمار صید غیرمجاز انجام شده نیز مشخص خواهد شد.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران بیان داشت: بر اساس آمار اخذ شده در استان گیلان دو هزار و 670 تن ماهی استخوانی صید شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از کاهش 11 درصدی برخوردار بوده است.                                                          
آخوندی گفت: همچنین در استان مازندران دو هزار و 375 تن انواع ماهیان استخوانی صید شده است که این میزان صید با رشد سه درصد در مقایسه با سال گذشته همراه بوده است.
وی با اشاره به افزایش 29 درصدی صید ماهیان استخوانی در استان گلستان، بیان کرد: میزان صید در این استان 283 تن اعلام شده است.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، اظهار داشت: در مجموع صید انجام شده در سه استان شمالی با سه درصد کاهش صید ماهیان استخوانی روبه رو بوده است.
وی همچنین از کاهش سه درصد تعداد دفعات پره کشی از سوی شرکت های صیادی فعال در نوار ساحلی دریای خزر دز استان های گلستان، مازندران و گیلان خبر داد و گفت: سرانه صید هر شرکت صیادی پره در هر استان به طور متوسط 44 تن اعلام شده است.                              
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران تصریح کرد: بر اساس آمار اخذ شده صید ماهی سفید با 21 درصد کاهش همراه بوده و در مقابل آن صید ماهی کفال از رشد 68 درصدی برخوردار بوده است.                                                   
آخوندی همچنین از رشد 9 درصدی صید سایر گونه های استخوانی دریای خزر از اواسط مهرماه تا پایان فرودین ماه سال جاری خبر داد.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران در ادامه گفته های خود اذعان داشت: کاهش میزان صید ماهیان استخوانی به ویژه ماهی سفید در حالی است که در راستای بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی دریای خزر، هر ساله از سوی سازمان شیلات ایران بچه ماهیان استخوانی در تعداد انبوه در رودخانه های منتهی به دریای خزر رهاسازی می شوند.
وی با اشاره به اینکه صادرات ماهیان استخوانی دریای خزر انجام نمی شود، تصریح کرد: هر ساله تمام صید ماهی به مصرف داخلی به ویژه سه استان شمالی می رسد.
برچسب ها: خزر گیلان صید
ارسال نظرات
آخرین اخبار