۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۹
مسئول امور قراردادهای بندر امام(ره) در گفتگو با مانا:

دستور اعلام برنده مزایده ترمینال غلات بندر امام هنوز صادر نشده است

مسئول امور قراردادهای بندر امام خمینی(ره) در رابطه با مزایده اخیر واگذاری ترمینال غلات این بندر گفت: مدیر کل اداره بنادر و دریانوردی استان خوزستان هنوز دستوری برای ابلاغ رسمی نام برنده نهایی این مزایده صادر نکرده است.
نویسنده: وحید باسره
کد خبر: ۷۳۷۰۷
دستور اعلام برنده مزایده ترمینال غلات بندر امام هنوز صادر نشده است
آیت اله خرم جو در گفتگو با مانا اظهار داشت: برنده مزایده ترمینال غلات بندر امام خمینی(ره) به لحاظ قیمت مشخص شده است اما فعلا تکلیف نداریم که ابلاغ کنیم چون مدیرکل محترم اداره بنادر و دریانوردی استان خوزستان دستوری در این زمینه صادر نکرده اند.
وی ضمن تاکید بر شفافیت و رعایت اصول قانونی در برگزاری این مزایده افزود: نام برنده مزایده بدون دستور مدیرکل ابلاغ نخواهد شد.
خرم جو در پاسخ به این پرسش که با این حال چرا روز یکشنبه کانال تلگرامی شرکت تایدواتر خاورمیانه در یک خبر فوری شرکت را برنده مزایده ترمینال غلات بندر امام اعلام کرد، اظهار داشت: نماینده شرکت نظم آفرینان سهند در جلسه کمیسیون حضور داشته و قیمت های اعلام شده از سوی مابقی متقاضیان را دیده و شنیده و به زعم ایشان برنده آنها بوده اند ولی از سوی ما هنوز ابلاغیه ای در این زمینه صادر نشده است.
وی در برابر این پرسش که با این اوصاف آیا این امکان وجود دارد که برنده مزایده همین شرکت سهند باشد؟ گفت: این امکان وجود دارد.
مسئول امور قراردادهای اداره بندر امام خمینی در رابطه با این پرسش که چرا اعلام همین مزایده در دی ماه سال قبل ملغی شد، خاطر نشان کرد: در دی ماه سال 95 اهداف برگزاری مزایده چیز دیگری بود در واقع در آن زمان ترمینال های 1 و2 با هم عرضه شده بودند، در ترمینال 1 بخشی از مزایده اپراتوری بود و بخش دیگر تهیه تجهیزات مورد نیاز ترمینال؛ در رابطه با ترمینال 2 هم اهداف دیگری مد نظر قرار داشت. اما بر اساس سیاست های اخیر، مقرر شد برخی تغییرات در اسناد انجام شود، مثلا در رابطه با سیلوی غلات نیاز به بازسازی وجود داشت و نمی شد به همان صورت آن را در اختیار سرمایه گذار گذاشت، چون تغییرات و تعمیرات و ساخت و ساز، سرمایه گذار را با هزینه های زیادی روبرو می کرد، بر این اساس سازمان بنادر تصمیم گرفت تا بررسی های بیشتری را نسبت به چگونگی واگذاری ترمینال 2 انجام دهد تا به شکل تازه ای از واگذاری برسیم و با مشکلاتی که در گذشته در ترمینال غلات داشتیم روبرو نشویم. واقعیت این است که ضرورت های که وجود داشت مانند حقوق نیروی انسانی و... سبب شد تا فعلا سیلو طی مزایده ای فعال شود اما همین سیلو برای دستیابی به هدف نهایی نیازمند بازسازی است که حداقل دو سال زمان لازم دارد.
خبرنگار مانا در همین رابطه این سوال را مطرح کرد که برخی شرکت ها به همین مسئله انتقاد داشتند و می گفتند که با توجه به مشکلات موجود در ترمینال غلات بندر امام قیمت پایه مزایده بسیار بالاست و عملا این نوعی خودکشی برای سرمایه گذاران است؛ وی در پاسخ گفت: شاید به خاطر دو سال خاموشی این ترمینال نگرانی هایی برای چگونگی فعالیت آن در آینده وجود داشته باشد ولی با توجه به اینکه قیمت پایه از سوی کارشناسان دریایی و بندری خبره کارشناسی و تعیین شده است به نظر می رسد که برای شرکت برنده درآمد لازم حاصل می شود در واقع در سال اول درآمد زیادی نصیب اپراتور برنده خواهد شد.
مسئول امور قراردادهای بندر امام خمینی (ره) تضمین این درآمد برای سرمایه گذاران را در واقعیت موجود ترمینال غلات بندر امام دانست و افزود: به طور مثال شرکتی که پیش از این ترمینال را در اختیار داشته تلاش بسیاری را ترتیب داده است که دوباره این ترمینال را در اختیار خود بگیرد، چرا به نظر می رسد، سود خوبی برای اپراتور در فعالیت این ترمینال وجود دارد اما برای شرکت هایی که با نوع فعالیت ترمینال غلات آشنایی کافی ندارند شاید قیمت های اعلام شده خودکشی به نظر برسد اما حرفه ای ها و کسانی که کار را می شناسند می دانند که در آمد این ترمینال بسیار خوب است.
خرم جو در پاسخ به این پرسش که با توجه به احتمال زیاد واگذاری ترمینال غلات بندر امام به شرکت نظم آفرینان سهند آیا سابقه کوتاه مدت این شرکت در فعالیت های بندری را مانعی برای فعالیت آتی آن نمی دانید؟ اظهار داشت: شرکت سهند سابقه خوبی دارد همچنان که در زمینه فعالیت خود در بندر شهید رجایی توانسته از اداره بنادر آن بندر رضایت نامه کسب کند. در قرارداد دیگری که در همین بندر امام دارد پروژه پیشرفت فیزیکی خوبی داشته و اداره بنادر اینجا هم از فعالیت آنها راضی است. این شرکت حسن نیت خود را نشان داده است. برخی شرکت ها شاید یکی دو سال از آغاز فعالیت آنها گذشته باشد اما در همین مدت هم منسجم و خوب عمل کرده اند. توان مالی انجام یک فعالیت بندری را هرکسی می تواند تامین کند اما این شرکت همزمان با تامین سرمایه توان تجهیزاتی خود را نشان داده و در زمینه تناژی نیز در همین یکی دو سال جلوه خوبی از توان خود بروز داده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار