۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۳
مدیرکل بنادر ودریانوردی سیستان وبلوچستان:

فازاول بندر شهید بهشتی آماده بهره برداری است

مدیرکل بنادر ودریانوردی سیستان وبلوچستان گفت: فاز اول مجتمع بندری چابهار آماده بهره برداری است که با افتتاح این فاز ظرفیت تخلیه وبارگیری بندر شهید بهشتی به 6میلیون تن در سال افزایش یابد.
نویسنده: سید امیر حسین عظیمی
کد خبر: ۷۳۶۵۱
فازاول بندر شهید بهشتی آماده بهره برداری است
بهروز آقایی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به به افتتاح فاز اول مجمتع بندری چابهار گفت: فازاول مجتمع بندری چابهار آماده بهره برداری است که با افتتاح این فاز ظرفیت تخلیه وبارگیری بندر شهید بهشتی 6میلیون تن در سال افزایش  می یابد که این امر از یک سو سبب توسعه محور شرق می شود واز سوی دیگر چابهار را دروازه ترانزیت کشورهای اقیانوس هند،آسیای میانه و آفریقا می کند.                                                                      
وی با بیان اینکه در فاز اول بندر شهید بهشتی 1700متر اسکله جدید ساخته شده است،افزود: پنج پست اسکله شامل دو پست اسکله کانتینری وسه پست اسکله کالای عمومی در فاز اول توسعه ساخته شده است.                                                                  
مدیرکل بنادر ودریانوردی سیستان وبلوچستان ادامه داد: درحال حاضر دوپست اسکله کانتینری با ظرفیت3.5 میلیون تن بطور کامل عملیاتی شده است وسه پست اسکله کالای عمومی نیز با ظرفیت 2.5 میلیون تن درسال به زودی عملیاتی می شود.
به گفته آقایی ظرفیت اسمی اسکله های کانتینری فاز یک 550هزار(TEU) در سال است واین درحالی است که اگر نرم تخلیه وبارگیری ارتقا یابد تا 700هزار(TEU) نیز می تواند افزایش یابد.                                                                      
آقایی مقدار استیصال از دریا در فاز اول طرح توسعه را 203هکتارعنوان کرد وگفت: مقرر شده در فاز یک 15میلیون متر مکعب لایروبی به ارزش 150میلیون دلار انجام شود که تاکنون 14.8میلیون مترمکعب انجام شده و700هزارمترمکعب دیگر در حال انجام است.
وی با اشاره به احداث 1700متر موج شکن تاکید کرد: برای احداث این موج شکن از پنج میلیون متر مکعب سنگ استفاده شده است.
مدیرکل بنادر سیستان وبلوچستان خاطرنشان کرد: در فاز اول طرح توسعه 300هکتار حوضچه کشتیرانی ایجاد شده که عمق آبخور آن 16.5- متر است که بیشترین عمق آبخور در بین بنادر کشور را داراست.
 
20میلیون یوروارزش تجهیزات خریداری شده در چابهار 
وی بابیان اینکه اولین محموله تجهیزات تخلیه وبارگیری سال گذشته از راه بندر وستوک آلمان به چابهار منتقل شد بیان کرد: در حال حاضر 9 دستگاه جرثقیل به ارزش 20 میلیون یورو عملیاتی شده که قادر است هم زمان 15متر کانتینر با ظرفیت 18هزار(TEU) را تخلیه وبارگیری کند.
به گفته آقایی سایر تجهیزات فاز اول که شامل گنتری کرین ها ویدک کش هاست ظرف یک سال آینده به چابهار می آید چرا که از زمان سفارش تا ساخت آن از سوی شرکت سازنده 20ماه به طول می انجامد.
 
 بازاریابی وسرمایه گذاری لازمه توسعه
مدیرکل بنادر بابیان اینکه تابه امروز بازاریابی های خوبی برای ترغیب صاحبان سرمایه برای سرمایه گذاری در مجتمع بندری چابهار صورت گرفته خاطرنشان کرد: هم اکنون در حال تنظیم قرارداد با بخش خصوصی برای ساخت ترمینال کالاهای معدنی برای صادرات دو میلیون تن سنگ معدن درسال از راه بندر شهید بهشتی هستیم چراکه سیستان وبلوچستان معادن بسیاری را از سنگ های مختلف معدنی درخود جای داده وبه رنگین کمان سنگ های معدنی معروف است.
وی در پایان با اشاره به ساخت مجتمع پتروشیمی در منطقه آزاد چابهار گفت: پتروشیمی ظرفیت 25میلیون تن برای صادرات کالاهای خود از بندر طلب کرده است.
شایان ذکر است، مقرر شده یک میلیارد دلار در فاز اول بندر شهید بهشتی سرمایه گذاری شود که 300میلیون دلار از سوی منابع داخلی سازمان بنادر،403 میلیون دلار از سوی صندوق توسعه ملی و235 میلیون دلار نیز از سوی هندی ها تامین شود  که تاکنون اعتبارات صندوق توسعه ملی و سازمان بنادر تامین شده وسرمایه گذاری هندی ها نیز در حال بررسی است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار