۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹

تاثیر چین بر صنعت کشتیرانی جلوتر از برگزیت و ریاست جمهوری آمریکا

مدیر گروه تحقیقی کلارکسونز لندن گفت: تاثیر طرح ابتکاری یک جاده- یک کمربند چین OBOR بر صنعت کشتیرانی، بر مسائل تاثیر گذار دیگر مانند برگزیت و سیاست های رئیس جمهور جدید آمریکا، چیره خواهد شد.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۳۶۴۶
تاثیر چین بر صنعت کشتیرانی جلوتر از برگزیت و ریاست جمهوری آمریکا
به گزارش گروه بین الملل مانا "Steve Gordon" مدیرعامل گروه تحقیقی کلارکسونز انگلیس در کنفرانس بیمه دریایی سنگاپور گفت: علیرغم وجود نگرانی ها در مورد تاثیر عواملی مانند برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) و سیاست های دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا بر صنعت کشتیرانی، طرح ابتکاری و جاه طلبانه یک جاده- یک کمربند Xi Jinping رئیس جمهور چین، هر دو عامل مذکور را تحت شعاع خود قرار می دهد و از لحاظ تاثیر بر تجارت جهانی و در نتیجه صنعت کشتیرانی، نقش بسیار قوی تری را ایفا خواهد کرد.
وی افزود: با توجه به این واقعیت که لندن تنها یک درصد و آمریکا شش درصد از سهام کشتیرانی دنیا را به خود اختصاص می دهند، از این رو، تجارت با سیاست و اقتصاد چین گره خورده است.
"گوردن "با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در پروژه های مرتبط با طرح ابتکاری یک جاده- یک کمربند به چهار تا هشت تریلیون دلار رسیده است، گفت: در حال حاضر، در حدود 900 پروژه مرتبط با OBOR یا در مرحله مذاکره قرار دارد و یا اینکه در حال انجام است.
این مقام ادامه داد: با اجرای طرح مذکور، احتمال می رود واردات ماشین آلات و کالاهای تولیدی چینی با تکنولوژی بالا روند افزایشی به خود گیرد و در نتیجه حمایت از بخش های کشتیرانی چند منظوره و کشتی های مجهز به جرثقیل سنگین را به همراه خواهد داشت.
از سوی دیگر، سرمایه گذاری های زیرساختی برای به وجود آوردن شبکه های لجستیک مورد نیاز در 60 کشور در سراسر اروپا، آسیا، خاورمیانه و آفریقا، تقاضا برای مواد خام را افزایش و در نتیجه حمایت از بخش فله خشک انجام خواهد شد. 
مدیرعامل گروه تحقیقی کلارکسونز انگلیس هم چنین تاکید کرد: ابتکارات توسعه بندری در چین و کشورهای در امتداد جاده ابریشم دریایی، الزاما تجارت کانتینری شده را تقویت و شبکه کانتینری را گسترش خواهد داد.
علاوه بر این، تقویت توریسم در امتداد جاده ابریشم دریایی ممکن است افزایش تقاضا برای کشتی های کروز در آسیا را به ارمغان آورد.
وی با تاکید بر اینکه طرح یک جاده- یک کمربند، تاثیر اساسی بالقوه ای بر صنعت کشتیرانی به جای خواهد گذاشت، یادآور شد: دیدگاه گروه کلارکسونز نیز بر این مبنا قرار دارد که آسیا و کشورهای در حال توسعه در سراسر جهان، نقش محرکی برای تقاضای حمل دریایی برعهده داشته اند و به این مسیر نیز ادامه خواهند داد.
این گزارش در ادامه نوشت: بر اساس آمارها، منطقه آسیا 57 درصد از سهم واردات دریایی را در سال 2016 به خود اختصاص داد، بقیه سهم نیز  متعلق به آمریکای شمالی و دیگر مناطق است.
این گزارش در پایان نوشت: گریزی به تاریخ نشان می دهد، واردات جهانی دریایی در آسیا و دیگر مناطق از سه میلیارد و 500 میلیون تن در سال 2001 به بیش از هشت میلیارد تن در پایان سال 2016 افزایش یافته است.
برچسب ها: جاده ابریشم
ارسال نظرات
آخرین اخبار