۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۳
با افتتاح فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار صورت می گیرد:

جبران ترانزیت 9 میلیون تن کالای حوزه چابهار از دیگر بنادر کشور

مدیرکل بنادر ودریانوردی سیستان وبلوچستان با بیان اینکه فاز اول طرح توسعه بندرشهید بهشتی آماده بهره برداری است، گفت:بیش از 9میلیون تن کالای صادراتی استان های شرقی کشور و به طور عمده سیستان وبلوچستان در پنج سال گذشته باوجود بندر چابهار از راه بنادر دیگر کشور صادر شده است.
نویسنده: سید امیر حسین عظیمی
کد خبر: ۷۳۴۸۴
جبران ترانزیت 9 میلیون تن کالای حوزه چابهار از دیگر بنادر کشور
بهروز آقایی در گفتگو با خبرنگار مانا درچابهار با اشاره به مزیت های ترانزیتی مجتمع بندری چابهار اظهار داشت: چابهار دروازه ترانزیت به آسیای میانه، افغانستان وروسیه وپل ارتباطی کشور های مشترک المنافع با شرق آفریقا است.
وی با بیان اینکه هم اکنون فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی قابلیت افتتاح را دارد، افزود: بالغ بر 40 میلیون تن غله از کشورهای آسیای میانه به حوزه خلیج فارس وشرق آفریقا صادر می شود که چابهار نقش مهمی در ترانزیت آن ها با افتتاح این فاز ایفا می کند.
مدیرکل بنادر ودریانوردی سیستان وبلوچستان تصریح کرد: بیش از15میلیون تن کالای معدنی سالانه از ایران به چین صادر می شود واز آنجایی که اکثر معادن در شرق کشور واقع اند، بهترین وکوتاه ترین مسیر برای ترانزیت آن ها چابهار است.
آقایی با اشاره به بهبود روابط ایران با کشورهای آیورا وایجاد دبیرخانه دایمی اجلاس مناطق آزاد این کشورها دربندر چابهار گفت:حجم واردات وصادرات کشورهای آسیای میانه ومشترک المنافع به کشورهای حوزه اقیانوس هند (آیورا) 16میلیارد دلار است که در مرحله اول ترانزیت دو میلیارد دلار آن را با افتتاح فاز اول بندر شهید بهشتی به چابهار اختصاص می یابد.
به گفته مدیرکل بنادرو دریانوردی سیستان و بلوچستان بیش از1.5میلیون تن کالاهای اساسی وارداتی کشور درسیستان وبلوچستان، خراسان جنوبی، کرمان ویزد که کوتاه ترین مسیر ها به بندر چابهار هستند، مصرف می شود و رایزنی هایی برای واردات آن ها از راه بندرشهید بهشتی صورت گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: بیش از 9 میلیون تن کالای تولیدی استان های شرقی کشور در پنج سال گذشته از حوزه بندر چابهار خارج شده واز طریق بنادر دیگر کشور همچون امام وشهید رجایی صادر شده است که امیدواریم با افتتاح فاز اول بندر شهیدبهشتی فرصت سوزی های گذشته جبران شود.
برچسب ها: چابهار
ارسال نظرات
آخرین اخبار