۲۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱
رئیس مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس(بوشهر):

طغیان آب دریا در دیر سونامی نیست

رئیس مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس(بوشهر) گفت: پس از بررسی‌های انجام شده در مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس پدیده طغیان آب دریا در سواحل دیر،ناشی از وقوع پدیده سیش seche است، سونامی نیست.
نویسنده: امین رجب زاده
کد خبر: ۷۳۰۸۶
طغیان آب دریا در دیر سونامی نیست
احسان عابدی در گفت‌وگو با خبرنگار مانا در بوشهر با اشاره به بحران طغیان آب دریا در بندر اظهار داشت: طغیان آب دریا در بندر دیر ناشی از وقوع پدیده سیش seche  است چراکه این پدیده در توده‌های آبی بسته و نیمه بسته رخ می‌دهد.
وی با بیان اینکه در این رابطه امواج ایستاده در اثر عوامل مختلف از جمله وزش باد و عوامل هواشناسی ایجاد می‌شوند بیان کرد: در این مورد وزش شدید و ناگهانی باد عمود بر ساحل سبب ایجاد شیب در سطح آب دریا شده و با قطع ناگهانی باد نوسانات عمودی سطح آب و امواج سهمگین ایجاد می‌شوند.
رئیس مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس بوشهر خاطرنشان کرد: این پدیده در برخی از دریاهای جهان از جمله دریای بالتیک و آدریاتیک نیز رخ می‌دهد و سبب افزایش تراز سطح آب تا 3 متر می‌شود.
عابدی با بیان اینکه در سال 1979 این پدیده در بندر ناکازاکی ژاپن اتفاق افتاده است تصریح کرد: در این حادثه موجی به طول تقریبی چهار متر ایجاد کرد و در این پدیده بعد از وقوع موج بزرگ نوسانات تراز ادامه یافته، تا اینکه به حالت اولیه برسد.
وی بیان کرد: پدیده امروز بندر دیر در استان بوشهر پس از وزش شدید باد از خشکی به سمت دریا و توقف ناگهانی باد صورت گرفته است.
برچسب ها: بندر دیر سونامی
ارسال نظرات
آخرین اخبار