۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶

هوشمند سازی بنادر قدرت رقابت‌پذیری را افزایش می‌دهد

وزیر راه و شهر سازی گفت: ایجاد شرکت‌های لجستیکی ممکن است وظیفه مستقیم سازمان بنادر نباشد اما این سازمان نقش بسزایی در ایجاد بنگاه‌های لجستیکی بین‌المللی دارد.
نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۷۲۹۲۹
هوشمند سازی بنادر قدرت رقابت‌پذیری را افزایش می‌دهدبه گزارش مانا عباس آخوندی در همایش مدیران سازمان بنادر و دریانوردی با تشکراز مدیران سازمان   برای فعالیت‌های یک‌ ساله گفت: بحث رویکرد اصلی  در حوزه توسعه بنادر و بهره‌برداری از بنادر تغییر انگاره است.
وی با بیان اینکه تغییر انگاره در حوزه حمل و نقل کار سختی است و باید همه‌جانبه باشد و تنها به فعالیت عمرانی محدود نمی‌شود تصریح کرد: سال‌ها روش رایج در ایران این بوده است که دولت منابعی داشته باشد و طرح‌های عمرانی از طریق منابع دولتی اجرا شود اما دیگر در این شرایط این روش پاسخگو نیست و نیاز است در چارچوب بزرگتری موضوع را تجزیه و تحلیل شود.
آخوندی ادامه داد: انگاره مورد نظرچند جزء دارد، نخست اینکه قدرت رقابت‌پذیری ایران در سطح جهان افزایش یابد. برای رسیدن به این جایگاه قاعدتا باید سنگ‌نشانه‌هایی را وجود داشته باشد که چگونه این قدرت رقابتی  ایجاد شود. پروژه بخش کوچکی از این موضوع است و اولین موضوع رویکرد بازرگانی است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بارها به مدیرعامل سازمان بنادر اعلام شد که باید میزان موفقیت سازمان و تک‌ تک بنادر نهایتا با شاخص قدرت بازرگانی آنها سنجیده شود. حتی اگر رسیدن به این هدف نیازمند تعیین معاون بازرگانی برای مدیرعامل و روسای هر یک از بنادر کشور باشد باید اقدام شود.
آخوندی با تاکید براینکه رویکرد بازرگانی نکته بسیار مهمی است گفت: اندازه بازار بنادر اندازه جهانی است و بنابراین ما باید بتوان خود را در برابر بنادر جهان موقعیت‌یابی کرد و برنامه رقابتی با بنادر جهانوجود داشته باشد.
این مقام مسئول با بیان اینکه برای رسیدن به رقابت جهانی باید به رویکرد بازرگانی روی آورد ادامه داد: لازم است  شریکی استراتژیک و پایدار تعریف شود.  همچنین اصراربر بازگشت به رویکرد بازرگانی به عنوان یک انگاره ذهنی وجود دارد که کار بسیار سختی است. سال‌ها رفتار پروژه‌ محوربوده و در راستای دستورات دولت به اجرای پروژه پرداخته‌ شده است. این مشکل را علاوه بر بنادر در فرودگاه‌ها و راه‌آهن نیز وجود دارد.
وی ادامه داد: زمانی مدیران یک پروژه را اجرا می‌کنند کار خود را پایان‌یافته می‌دانند. در حالی که این آغاز کار است. بعد از این مرحله باید در سطح جهانی برای آن پروژه مشتری پیدا کرد و بتوان آن پروژه را فروخت. این همان رویکرد بازرگانی است.
عضو کابینه دولت تدبیرو امید با بیان اینکه حتی در نحوه تامین مالی پروژه‌ها اتخاذ رویکرد بازرگانی مهم است گفت:  در چابهار و بندر شهید رجایی با استفاده از ایین رویکرد کار پیش رود. این رویکرد، این شانس را می‌دهد که به توسعه باقی فازهای بندر شهید رجایی و چابهار فکرشود. 
آخوندی تاکید کرد: رویکرد بازرگانی به ما کمک خواهد کرد قدرت رقابت خود را بعد از برجام در سطح جهان افزایش دهیم.
وی ادامه داد: وقتی قرار است  از رویکرد بازرگانی در محیط بین‌المللی استفاده شود نحوه انتخاب‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
شرکای ما در حوزه تمدن ایران‌شهری قرار دارند
وزیر راه وشهرسازی ادامه داد: اگر نگاهی به شرکای  در کشورهای مختلف شود، دیده می شود برخی همکار، برخی رقیب و برخی مکمل ما هستند. در نهایت انتخاب ما گروهی است که منافع‌شان به ملت گره خورده است و با آن‌ها منافع مشترک داریم. برای انتخاب در این شرایط به اندیشه ایران‌شهری می‌رسیم. آن‌هایی که در حوزه تمدن ایران‌شهری قرار دارند می‌توانند انتخاب ما باشند.
این مقام مسئول با بیان اینکه متحدان استراتژیکی تاریخی ایران از کشورهای شبه قاره تا مدیترانه هستند، گفت: چینی‌ها می‌گویند چگونه یک‌بار دیگر در دنیای مدرن جاده ابریشم را ایجاد کنیم. ما نیز می‌گوییم به بازخوانی تمدن ایران‌شهری نیاز است تا بتوان به یک اتحاد استراتژیک رسید. رویکرد بازرگانی می‌تواند شریک‌های استراتژیک ما را مشخص و کمک کند که شرکای پایداری داشته باشیم و نهایتا به امنیت و توسعه منطقه کمک کنیم.
آخوندی گفت:  ایران در حال حاضر در منطقه  تنها است و باید بتوان با پیدا کردن منافع مشترک شریکی پایدار برای ایران پیدا کرد.
وی خاطر نشان کرد: باید به این اندیشه رسید که در پایان کار از آبادانی افغانستان، عراق، پاکستان و آسیای میانه خوشحال شد. تصور ایران آباد و پیرامون خراب تصور باطلی است. امنیت پایدار به آبادانی ما و آنها بستگی دارد. اندیشه بازخوانی تمدن ایران‌شهری یک بار دیگر موقعیت ما را در جهان تعریف می‌کند و به این هدف می‌رساند.
هوشمند سازی بنادر قدرت رقابت‌پذیریمان را افزایش می‌دهد
وی همچنین به موضوع لجستیک اشاره کرد و گفت: در بحث لجستیک و اینکه بدانیم سهم ما از لجستیک بین‌المللی چیست هنوز عقب هستیم. بنادرنیاز به شرکت‌های لجستیکی بین‌المللی دارند. البته کمک به ایجاد شرکت‌های لجستیکی ممکن است وظیفه مستقیم سازمان بنادر نباشد اما نقش بسزایی در ایجاد بنگاه‌های لجستیکی بین‌المللی دارد.
وزیر راه و شهرسازی به موضوع هوشمندسازی بنادر اشاره کرد و با بیان اینکه در این بخش کارهای خوبی انجام شده است گفت: اگر بتوان از فناوری‌های نوین استفاده کرد قدرت رقابت پذیریمان افزایش پیدا می‌کند و بر همین اساس ضرورت داشتن بنادر هوشمند یک بار دیگر خود را نشان می‌دهد.
وی همچنین به بحث نیروی انسانی بنادر اشاره کرد و گفت: اصلی‌ترین بحث نیروی انسانی است. سالهاست درباره سیاست دریامحور بحث می‌شود. اگر می‌خواهیم در حد شعار نماند اول باید سهم اولیه‌ای از دریا داشته باشیم و موضوع دریا  در کتب درسی قرار گیرد. وقتی بچه‌های ما از دریا چیزی نمی‌دانند چطور می‌شود پیگیر سیاست دریامحوری بود؟
سازمان بنادر به کیفیت زندگی مردم شهرهای بندری کمک کند
وی همچنین به موضوع مسئولیت اجتماعی اشاره کرد و گفت: در کشور نمی شود بندری آباد  اما شهر بندری فقیر باشد. باید به پیرامون خود توجه کرد رفع موانع در شهرهای بندری اهمیت ویژه‌ای دارد، توصیه می شود که سازمان بنادر به ارتقای فعالیت‌های بنیادین در شهرها و کیفیت زندگی مردم کمک کند.
آخوندی سرمایه‌گذاری در پس‌کرانه‌ها و لایروبی بنادر را یک فعالیت بازرگانی دانست که نهایتا منجر به ارتقای کیفیت زندگی ساکنان شهرهای بندری می‌شود و گفت: کمک به ارتقای سطح زندگی در شهرهای بندری و پشتیبانی از فعالیت‌های بندری مردم این منطقه مهم است و نشان دهنده اینست که رعایت حقوق شهروندی و مسئولیت اجتماعی در سازمان انجام شده است.
وزیر راه و شهرسازی در پایان سخنرانی خود در جمع مدیران سازمان بنادر گفت: توانستیم سال ۹۵ را با تمام سختی‌ها با موفقیت به پایان برسانیم. در سطح ملی امیدواری به آینده ایران بیشتر شده است و درخود وزارتخانه علی‌رغم همه تنگناهای مالی تابه حال موفقیت‌های زیادی در تمام حوزه‌های حمل و نقلی داشتیم.
وی با بیان اینکه تغییر انگاره صورت گرفته می‌تواند ما را به آینده‌ای بهتر امیدوار کند، گفت: درحال حاضر ساخت همزمان ۱۷ آزاد راه را انجام می‌دهیم. اقدام به نوسازی ۶۵ هزار کامیون کرده‌ایم و علاوه بر نوسازی ناوگان جاده‌ای و نوسازی ناوگان هوایی بنادر کشور به تجارت جهانی اتصال پیدا کرده‌اند. این وضعیت امید به آینده را افزایش می‌دهد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار