۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷
بزودی :

ایران میزبان ناوگروه پاکستان می شود

دریادار سیاری در دیدار با هیئت پاکستانی گفت: ایران و پاکستان دو بازیگر بزرگ و مهم منطقه هستند.
نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۷۲۹۰۲
ایران میزبان ناوگروه پاکستان می شود امیر دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دیدارهیئت بلند پایه اعزامی دانشگاه جنگ دریایی ارتش پاکستان ضمن خوشامدگویی به این هیئت گفت: 80 درصد مردم درکنار دریا یا در فاصله 200 کیلومتری آن زندگی می‌کنند و 90 درصد تجارت جهانی از طریق دریا انجام می‌شود.
فرمانده نیروی دریایی با اشاره به این موضوع که ایران و پاکستان بدون واسطه به اقیانوس راه دارند، افزود: آبهای جهان از طریق 9 گذرکاه راهبردی به هم ارتباط دارند که پنج گذرگاه آن در اقیانوس هند و در مجاورت کشورهای ایران و پاکستان هستند.
وی گفت: وجود چهار گذرگاه مهم در شمال اقیانوس هند وزن ژئوپلتیکی منطقه را بالا می برد. جمهوری اسلامی ایران در جایگاهی قرار گرفته که 6 حوزه ژئوپلتیک مهم در کنار آن قرار دارد.
دریادار سیاری با تاکید به این موضوع که ایران و پاکستان بازیگران کلیدی منطقه هستند و موقعیت ژئوپلتیکی این دو منطقه بسیار پر اهمیت است، ادامه داد: ایران و پاکستان در حوزه انرژی  جهان قرار دارند و این موضوع وزن ژئوپلتیک دو کشور را بالا می‌برد.
فرمانده نداجا با بیان اینکه 15 درصد مرزهای پاکستان مرز دریایی است، افزود: چهار حوزه ژئوپلتیک در اطراف پاکستان قرار دارد.
وی با اشاه به اهمیت دریای عمان و شمال اقیانوس هند گفت: این منطقه برای هردو کشور ایران و پاکستان با اهمیت است. حدود یک سوم حمل و نقل کالا در جهان از طریق همین اقیانوس انجام می‌شود و دزدان دریایی یکی از تهدیدات آن منطقه به شمار می‌آیند و بیشترین تراکم دزدی دریایی  در سواحل سومالی و تنگه باب المندب است.
سیاری درباره اهمیت دریا برای دو کشور ایران و پاکستان بیان داشت: مجاورت با دریای عمان و اقیانوس هند، جانبه‌های اقصادی، سیاسی، دفاعی و امنیتی و گسترش خطوط مواصلاتی دو کشور در این منطقه از موارد مشترک بین ایران و پاکستان است. لذا  باید اقتدار وجود داشته باشد تا بتوان امنیت را در این منطقه برقرار کرد و داشتن قدرت دریایی از ملزومات اقتدار است.
فرمانده نداجا با اشاره به سه بعد قدرت تصریح کرد: ناوگان نظامی خوب، ناوگان تجاری و صنایع و دانش پشتیبان سه بعد قدرت هستند.
وی تصریح کرد: ایران در آینده میزبان یکی از ناوگروههای کشور پاکستان است که در گذشته تمرینات مشترک دریایی انجام شده است. مدتهاست منتظر میزبانی فرمانده نیروی دریایی پاکستان و آنها منتظر میزبانی ما هستند اما هنوز انجام نشده است.
دریادار سیاری در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه استکبار جهانی تلاش می‌کند با ناامن جلوه دادن منطقه حضور خود را توجیه کند، خاطر نشان کرد: برای مقابله با این راهبرد باید با ایحاد محیط همکاری و به اشتراک گذاشتن ظرفیت های موجود امنیت منطقه را برقرار کرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار