۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸

اجرای گشت دریایی برای تعیین توده زنده کفزیان آبهای استان هرمزگان

رئیس دپارتمان بیولوژی و ارزیابی گشت ذخایر موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور از اجرای گشت دریایی تعیین توده زنده کفزیان آبهای استان هرمزگان خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۲۷۲۳
اجرای گشت دریایی برای تعیین توده زنده کفزیان آبهای استان هرمزگاندکتر تورج ولی نسب در گفتگو با خبرنگار مانا تصریح کرد: در راستای اجرای ماموریت های حاکمیتی موسسه تحقیقت علوم شیلاتی کشور، پایش ذخایر و محاسبه میزان بیوماس و صید بر واحد سطح ( CPUA ) کفزیان آبهای خلیج فارس و دریای عمان در استان هرمزگان طی سال 1395 با بکارگیری کشتی تحقیقاتی فردوس یک و تحت پوشش قرار دادن 115 ایستگاه به مورد اجرا در آمد .                                                                            
رئیس دپارتمان بیولوژی و ارزیابی گشت ذخایر موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، افزود: روش نمونه برداری به روش مساحت جاروب شده با استفاده از تور ترال کف بوده که در هر ایستگاه با یک ساعت تور کشی ، ترکیب صید هر تور جداسازی ، شناسایی و سپس به تفکیک گونه ، جنس یا گروه آبزی شمارش و توزین شده اند.
وی تعیین میزان تراکم آبزیان صید کف به تفکیک منطقه و لایه های عمقی مختلف و نیز تعیین بهبود نسبی وضعیت ذخیره و تراکم ماهیانی چون حلوا سفید و حلوا سیاه را از جمله نتایج این تحقیق اعلام کرد.                                                                                  
این مقام مسئول در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی بیان داشت: طی تحقیقات صورت گرفته از نظر وزنی بالاترین تراکم برای ماهی یال اسبی مشاهده شد.
به گفته دکتر ولی نسب، با داده های جمع آوری شده ، نقشه های پراکنش آبزیان مهم اقتصادی در آینده تهیه و ارائه خواهد شد که یکی از خروجی های مهم آن تعیین مناطق صید گاهی است.                                                                                    
وی اذعان داشت: همچنین تجزیه و تحلیل داده ها و محاسبه میزان توده زنده و شاخص صید بر واحد سطح به تفکیک گونه های مهم و گروه های مختلف آبزیان کفزی انجام خواهد شد.
رئیس بخش بیولوژی و ارزیایب ذخایر موسسه تحقیقات علوم شیلاتی تاکید کرد: به منظور اعمال مدیریت ذخایر و تعیین میزان ذخایر این آبزیان هر ساله گشت های تحقیقاتی با استفاده از کشتی تحقیقاتی فردوس یک در آبهای خلیج فارس و دریای عمان انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه این گشت از آبهای مرزی ایران و پاکستان در استان سیستان و بلوچستان شروع می شود و تا آبهای مرزی ایران و عراق در استان خوزستان ادامه خواهد داشت، گفت: به منظور انجام گشت ارزیابی ذخایر در آبهای جنوبی، آبهای دریای عمان و خلیج فارس در مجموع به 17 منطقه تقسیم می شود و این مناطق نیز به لایه های مختلف عمقی دسته بندی می شوند.                                                                                               
این مقام مسئول در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، تصریح کرد: به منظور ارزیابی ذخایر 300 ایستگاه در کل منطقه آبهای جنوبی تعیین می شود و در هر یک ایستگاه به مدت یک ساعت تورکشی انجام خواهد شد.                                        
دکتر ولی نسب اظهار داشت: ارزیابی ذخایر در آبهای جنوبی کشور به روش مساحت جاروب شده و با استفاده از تور ترال کف انجام می گیرد.
وی با اشاره به اینکه ارزیابی گشت ذخایر در آبهای جنوب در آبهای دریای عمان از مهرماه آغاز شده بود، خاطرنشان ساخت: ارزیابی ذخایر آبهای خلیج فارس ودریای عمان تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت.
رئیس بخش بیولوژی و ارزیابی ذخایر موسسه تحقیقات علوم شیلاتی،یادآور شد: به منظور بهره برداری و حفظ ذخایر، انجام گشت های تحقیقاتی طی هر سال بسیار ضروری است.
وی تصریح کرد: در این پروژه تعیین نقشه پراکنش ماهیان به تفکیک گونه و گروه های آبزی نیز طی انجام گشت ارزیابی ذخایر آبهای جنوبی انجام خواهد گرفت که لحاظ این امر از اهمیت بسزایی برخوردار است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار