۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵

کشتی سازی اروندان در مسیر احیا قرار گرفت

نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۷۲۶۸۱
کشتی سازی اروندان در مسیر احیا قرار گرفتمدیر عامل کشتی سازای اروندان گفت: با تدابیر انجام شده شرکت کشتی سازی اروندان بار دیگر در صنعت دریایی ایران احیا شد.  
ارسلان غمگین در گفتگو با خبرنگار مانا گفت: این شرکت دارای سابقه ای 42 ساله و گذشته ای درخشان است اما از سال1383 تا دی ماه 1391 دچار روندی نزولی شد، به گونه ای که از فروردین ماه سال 89 تا دی ماه سال 91 این واحد تولیدی نیمه تعطیل شد و تمام دارایی های آن از دست رفت و در ناامیدی مطلق و شرایط نامشخص قرار گرفت.
وی افزود: در سال 91 با تغییرهیئت مدیره و مدیرعامل و تلاشهای شبانه روزی تمام پرسنل بار دیگر اعتماد صاحبان سهام جلب شد.
مدیرعامل شرکت کشتی سازی اروندان با اشاره به سفارش 9 لندینگ کرافت در سال 81 که متاسفانه متوقف شدند، خاطر نشان کرد: بعد از تغییرات صورت گرفته برای ساخت و تحویل لندینگ کرافت ها به سفارش دهندگان،  به 300میلیارد ریال نقدینگی نیاز بود که خوشبختانه این مهم در سال 91 مرتفع وپنج فروند نیز تحویل شد. 
در حال حاضر نیز چهار فروند دیگردر حال تکمیل بوده و به زودی در اختیار مشتری ها قرار خواهد گرفت.
وی در شرح جزئیات قرارداد اظهار داشت: قرارداد لندینگ کرافت ها در دوره مدیریت قبلی و در سال 81 با قید تحویل یک ساله منعقد شد و طبق قرارداد حدود 80 درصد از مبلغ ساخت نیز بعنوان پیش پرداخت، دریافت شده بود.
غمگین در این باره افزود: این سفارش از سوی بخش خصوصی بصورت قرارداد چهارجانبه مابین سازمان بنادر و دریانوردی، سفارش دهنده، سازنده و بانک ملت منعقد شده بود که با توجه به اینکه مبلغ قابل توجهی از پول ـ حدود 80درصد ـ دریافت شده بود اما تا دی ماه سال 91 هیچ پیشرفتی در ساخت صورت نگرفته بود. بنابراین در دوره مدیریت جدید برای تحویل هر چه زودتر سفارش  با محاسبات انجام شده برای تکمیل هر 9 فروند لندینگ کرافت نیاز به تامین مالی سیصد میلیارد ریالی برآورد شده بود  که بخشی از آن برای تکمیل پروژه و بخشی دیگر برای پرداخت جرایم بانکی در نظر گرفته شد.

کشتی سازی اروندان در مسیر احیاء 
مدیر عامل کشتی سازی اروندان همچنین تصریح کرد: برای رفع مشکل با برگزاری نشست های تخصصی با متقاضیان، سرانجام قرار بر این شد، برای تکمیل قرارداد و تحویل سفارش دست به مشارکت زده تا با سرمایه گذاری صد در صدی بخش خصوصی و سفارش دهندگان، لندینگ کرافت ها ساخته شوند. در نهایت این مشکل ده ساله بدون صرف حتی یک ریال ازسوی شرکت کشتی سازی اروندان حل و فصل شد. با این تدابیر شرکت کشتی سازی اروندان بار دیگر در صنعت دریایی ایران احیا و اعتماد صاحبان سهام جلب شد.
وی با اشاره به همکاری شستاو هلدینگ با شرکت کشتی سازی اروندان نیز خاطر نشان کرد: با پیشنهاد ما و همکاری وموافقت"علی عبدالعلی‌زاده" رئیس هیئت مدیره شستا و رمضانعلی پورمجیب مدیرعامل هلدینگ عمران و حمل و نقل ساخت کشتی کاتاماران به همراه، یک شریک ایرانی ساکن امارات (شرکتITI ) شروع و تکمیل شد.
غمگین در این باره ادامه داد: این کشتی کارتاماران تا زمان رسیدن کار به حد سازه تحت نظارت موسسه BV بود و پس از آن و تا زمان تکمیل، موسسه رده بندی ایرانیان نظارت آن را برعهده گرفت. 

اعلام برنامه های جدید کشتی سازی اروندان
مدیرعامل کشتی سازی اروندان همچنین در شرح شرایط جدید این شرکت اظهار داشت: همزمان با پروژه ساخت کشتی کاتاماران، 25 قرارداد جدید در قالب ساخت 64 شناور به مبلغ 346 میلیون دلار با سفارش دهندگان منعقد شد که در این راستا شرکت های طرف قرارداد به صندوق وجوه اداره شده، صندوق توسعه صنایع دریایی  و برخی دیگر نیز به بانک معرفی شدند که البته به علت مشکلات تضامینی تا به امروز بالفعل نشده اند. در این زمینه مدیرعامل شستا "دکتر نوروززاده" با ارائه طرحی خواستاراین شد که از میان 25 شرکت سفارش دهنده تعدادی که در شرایط نسبتا مناسب تری هستند از سوی شستا به وزیر صنعت، معدن، تجارت معرفی شوند تا تضامین تسهیلات آن شرکت ها از سوی شستا تامین شود. چرا که بسیاری از این شرکت ها آماده هستند و 20 درصد سهم خود را نیز آورده اند اما در ارائه تضامین دچار مشکل هستند.
وی با اشاره به امکان عملیاتی شدن ده قرارداد از مجموع این قراردادها تصریح کرد: با تامین تضامین از سوی شستا در هفته های آینده ممکن است از 25 قرارداد 10 قرارداد به مرحله عملیاتی برسد. همچنین تا زمانی که ساخت شناورها به مرحله 80 درصد برسد، تضامین آن بر عهده شستا است بعد ازآن خود شناور در تضمین بانک قرار می گیرد و تضامین شستا به شستا باز خواهد گشت.
غمگین همچنین پروژه ساخت بارج سه هزار تنی با ورق های موجود در شرکت کشتی سازی اروندان را از دیگر برنامه های این شرکت اعلام کرد و گفت: 70 درصد از ساخت این بارج به اتمام رسیده و متنظر مشتری برای تحویل آن هستیم.




مذاکره با ترکیه برای جذب سرمایه گذاری خارجی
وی از دیگر اهداف و برنامه های این شرکت را فعال سازی کارخانه شماره 2 کشتی سازی اروندان دانست و خاطرنشان کرد: این مهم نیازمند تامین سرمایه 25 میلیارد تومانی ازسوی صاحبان سهام و یا دولت برای ایجاد یک سیستم تراول لیفت است. با تامین سرمایه لازم در کارخانه شماره دو می توان 120 شناور را تعمیر کرد که اینگونه از خروج مقدار قابل توجهی ارز از کشور جلوگیری خواهد شد. دراین باره نیز شرکت اروندان با یک شریک ترکیه ای مذاکراتی انجام داده که اگر سرمایه گذاران داخلی تمایلی به سرمایه گذاری در این حوزه نداشته باشند با سرمایه گذار ترکیه ای این امکان بوجود آید .
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم ایجاد اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل در این زمینه اظهار داشت: هدف رشد تولید داخلی است بنابراین می توان از شرکت های خارجی به عنوان شریک و سرمایه گذار بهره برد و از این طریق تکنولوژی روزجهان را به داخل انتقال داد و این اتفاقی است که در اروندان در حال انجام است. عملکرد این شرکت  طی 4 سال اخیرمصداق واقعی فرمایشات مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل  بوده است.
غمگین با اشاره به نگاه بومی و اقتصاد مقاومتی مدیریت این مجموعه یادآورشد: با استفاده از فضای پسابر جام که از سوی دولت خدمتگذار ایجاد شد این شرکت بدنبال بکار گیری نیروهای بومی و اجرای شعار سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است که تاکنون این شعار را مقتدارنه به مرحله ی اجرا رسانده است.
نائب رییس هیئت مدیره شرکت کشتی سازی اروندان، همچنین حمایت از سوی دولت را یکی از درخواست های این شرکت اعلام کرد و افزود: باید از این شرکت حمایت شود چرا که زمانی این شرکت کروبوت و کشتی کاتاماران می سازد که امکان آن تنها برای هفت کشور در دنیا وجود دارد، پس می توانیم هر شناوری اعم از شناورهای تفریحی، نفتی، مسافر بری را در هر سطحی بسازیم، حتی اگر تکنولوژی آن در داخل وجود نداشته باشد، لذا می توانیم با انتخاب شریک خارجی و انعقاد قرارداد صحیح مبنی بر انتقال تکنولوژِی، کیفیت و زمان تحویل شناورها راتضمین کنیم.
وی با تاکید بر توانایی هایی مجموعه تحت مدیریت خود عنوان کرد: پیشرفته ترین شناورها هم را می توان با زمان بندی مشخص و کیفیت بالا و قابل قبول ساخت.
وی با اشاره به سیاست و خط مشی ایجاد شده در شرکت اروندان گفت: این یک سیاست خلاقانه مدیریتی است که درگذشته نبوده است. این برنامه یک برنامه مدون است که با تغییر مدیریت نیز خللی در آن ایجاد نخواهد شد. در جامعه صنعت دریایی پیشرفت اروندان باور پذیر شده و امید است که مدیران بعدی هم این مسیر را طی کنند و از برنامه ریزی های صورت گرفته بهره ببرند.
غمگین ضمن اشاره به مشکلات موجود در جامعه صنایع دریایی خاطر نشان کرد: زمانی جامعه صنایع دریایی از شرایط فعلی نجات پیدا می کند که متولی داشته باشد. از آنجایی که این صنعت متولی ندارد حرکت شرکت ها قائم به فرد است اما اگر این جامعه یک متولی داشته باشد که یک نقشه راه ارائه دهد و کشتی سازی ها مجبور باشند از آن نقشه راه استفاده کنند تا موفق باشند قطعا با جابجایی مدیران مشکلی رخ نخواهد داد.

یک پیشنهاد به رئیس جمهور
وی در خاتمه سخنان خود پیشنهادی نیز ارائه کرد و گفت: پیشنهاد من به رئیس جمهور بعنوان بالاترین مقام اجرایی کشور این است که با توجه به اینکه ایران دارای 2500 کیلومتر مرز دریایی بین المللی است و باید دارای اقتصاد دریا محور باشد، بنابراین باید یک سازمان به عنوان سازمان صنایع دریایی در قالب معاونت رئیس جمهور و رئیس سازمان صنایع دریایی ایران برای یک زمان مشخص و دوره ده ساله بوجود آید تا بتواند زمینه انسجام شرکت های کشتی سازی دریایی را فراهم کند تا زمانی که به یک سطح قابل قبول رسیدند می توانند این سازمان را به عنوان یک معاونت در وزارت صنعت ادغام کنند اما در حال حاضر باید یک سازمان مستقل زیر نظر رئیس جمهور تشکیل شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار