۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۵
استاندار سیستان وبلوچستان درپاسخ به ادعای هند:

حضور فیزیکی کشورها در پروژه چابهار باید نمایان باشد

هند اخیرا اعلام کرده است ایران پیشنهاد خود را برای آزاد سازی 150میلیون دلار در طرح توسعه مجتمع بندری چابهار ارایه نکرده وسبب تاخیر درپروه چابهار شده است اما به گفته استاندار سیستان وبلوچستان حضور فیزیکی هند هنوز نمایان نشده است.
نویسنده: سید امیر حسین عظیمی
کد خبر: ۷۲۶۶۴
حضور فیزیکی کشورها در پروژه چابهار باید نمایان باشد

علی اوسط هاشمی در گفتگو با خبرنگار مانا درچابهار با اشاره به ادعای هند مبنی برتاخیر ایران در پروژه چابهار وتوسعه بندر شهید بهشتی گفت:همه کشورهایی که در حاشیه اقیانوس هند هستند می توانند جزو شرکا ما در توسعه این پروژه ملی وبین المللی باشند.                                                      
وی افزود: حضور فیزیکی کشورهای منطقه ازجمله هند باید نمایان باشد چراکه محیط مستعداقبال ونقش آفرینی است.                    
به گفته استاندار سیستان وبلوچستان باتکیه بر توان داخلی، بندر 8.5میلیون تنی شهید بهشتی چابهار از20اسفند به بعد آماده بهره برداری می شود.
بنا به گزارش ها هند اخیرا ایران را به تاخیر درپروژه چابهار متهم کرده وگفته است ایران تشریفات اداری وپیشنهاد خود را برای آزادسازی 150میلیون دلار برای توسعه مجتمع بندری چابهار ارایه نکرده است.                                                                                                         
هند235میلیون دلار برای توسعه پروژه چابهار درنظرگرفته که به گفته مدیرعامل منطقه آزاد چابهار 85میلیون دلار از این مبلغ صرف خرید تجهیزات تخلیه وبارگیری دولنگرگاه و150میلیون دلاردیگر در توافق با سازمان بنادر صرف توسعه مجتمع بندری چابهار می شود.                                     
لازم به یادآوری است چابهار دارای دو بندر بزرگ و مهم شهید بهشتی و شهید کلانتری است که تاکنون چه در زمان جنگ و چه پس از آن نقش بسیار مهمی در صادرات و واردات کالا داشته اند.                                                                                                                                       
اسکله شهید بهشتی دارای 240 هکتار مساحت و محوطه های بارانداز 16 هکتار، انبارهای مسقف 30 هزار متر مربع و اسکله شهید کلانتری دارای 30 هزار متر مربع مساحت، 35 هزار متر مربع بارانداز، 30 هزار مترمربع انبار مسقف و 14 هزار و 500 مترمربع محوطه کانتینری است.                          
اسکله شهید بهشتی پنج پست و اسکله شهید کلانتری هم پنج پست برای پهلوگیری شناورهای تجاری دارند که سه پست از اسکله شهید بهشتی چند منظوره و یک پست اسکله نفتی و اسکله شهید کلانتری نیز دارای یک پست چند منظوره و سه پست کالاهای عمومی است.                        
بندر شهید بهشتی از سال 1362 همزمان با سفر رهبر معظم انقلاب و بندر شهید کلانتری نیز در همان سال افتتاح شده است.
بندر شهید کلانتری برای بخش اسکله های اضطراری و ارائه خدمات حمل و نقل دریایی با ظرفیت زیر هزار تن طراحی شده است و در سال های 61 و 62 سازمان بنادر و دریانوردی به سبب اهمیت بندر چابهار در مواقع بحرانی ظرفیت حمل و نقل دریایی آن را 800 هزار تن در نظر گرفت و پس از گذشت چند سال با ایجاد لایروبی، پست اسکله و نصب موج شکن، ظرفیت بندر را به دو میلیون و 500 هزار تن افزایش داد.
طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در پنج مرحله با اعتبار 341 میلیون دلار از سال 1387 آغاز شده است و پیمانکار اجرایی این طرح که برنده مناقصه شد، قرارگاه خاتم الانبیا است.                                                                                               
مقرر شده است در مرحله نخست این طرح ظرفیت حمل و نقل دریایی بندر چابهار از دومیلیون و 500 هزار تن به هشت میلیون و 500 هزار تن افزایش یابد.
مرحله نخست این طرح شامل ساخت موج شکن به طول هزار و 650 متر، ترمینال کانتینری شامل 2 پست اسکله به طول 640 متر، سه پست اسکله چند منظوره به طول 580 متر، لایروبی به میزان 17 میلیون مترمکعب تا عمق 16- متر و احیای اراضی به میزان 195 هکتار است.
برچسب ها: چابهار هند
ارسال نظرات
آخرین اخبار