۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴

مذاکره با استاندار بصره پیرامون لایروبی اروندرود

معاون استاندار و فرماندار ویژه خرمشهر در دیدار با استاندار بصره بر ضرورت تعامل با عراق برای شروع عملیات مشترک لایروبی آبراه اروندرود را مورد تاکید قرار داد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۷۲۶۰۳
مذاکره با استاندار بصره پیرامون لایروبی اروندرود
به گزارش خبرنگار مانا، ولی الله حیاتی در دیدار با ماجد مهدی النصراوی استاندار بصره در خرمشهر اظهار داشت: عراقی ها باید بپذیرند که در لایروبی اروندرود مشارکت کنند چرا که بر اساس قرارداد 1975الجزایر لایروبی این آبراه مهم و استراتژیک برعهده دو کشور ایران و عراق است.  
وی گفت: کمیته حقوقی اروندرود در وزارت خارجه ایران شکل گرفته و تلاش دولت این است که با مساعدت، همکاری و تعامل با عراق لایروبی اروند به سرانجام برسد.
فرماندار ویژه خرمشهر با اشاره به اینکه با لایروبی اروندرود هر دو کشور ایران وعراق منتفع خواهند شد افزود: احیاء شکوه و عظمت بنادر آبادان ، خرمشهر ، بصره و ابوالخصیب عراق وابسته به لایروبی اروندرود است.
حیاتی افزود: با وضعیت کنونی اروندرود ، تنها کشتی هایی با ظرفیت 10تا 12هزار تن می توانند در این آبراه تردد کنند در حالی که لایروبی اروند این کمک را خواهد کرد که کشتی های بالای 25هزار تن بتوانند در این رود تردد کنند.
فرماندار ویژه خرمشهر احیاء آبراه اروندرود را در گرو لایروبی و جمع آوری و خارج ساختن شناورهای مغروقه در اروندرود دانست و افزود: دولت یازدهم 860 میلیارد ریال را برای لایروبی اروندرود اختصاص داده است.
وی با اشاره به اینکه شناورسازی مغروقه ها هم اکنون در حال انجام است افزود: حدود 34 فروند شناور مغروقه در اروندرود وجود دارد.
"ماجد مهدی النصراوی" استاندار بصره نیز در این دیدار مشکلات داخلی و امنیتی عراق را مانعی برای شروع عملیات مشترک لایروبی اروندرود عنوان کرد وگفت: عراق به وظایف و تعهدات بین المللی خود از جمله لایروبی اروندرود پایبند است. 
استاندار بصره در ادامه ایجاد منطقه آزاد مشترک اروند و بصره با هدف رونق اقتصادی و ارتقاء سطح روابط اقتصادی خوزستان و بصره را مورد تاکید قرار داد.
وی همچنین به خط ریلی  شلمچه - بصره اشاره کرد و گفت: راه اندازی خط آهن شلمچه تا بصره می تواند اتصال خط آهن را از ایران به عراق وسپس به ترکیه برقرار کند که این مهم، آسان سازی تبادل تجاری و مسافری را امکان پذیر می کند.
دو استان خوزستان و بصره در سال های اخیر چندین تفاهم نامه اقتصادی ، آموزشی ، فرهنگی و تجاری امضاء کردند.
جمهوری اسلامی ایران هم اکنون از دو مرز زمینی شلمچه در 15کیلومتری غرب خرمشهر و چذابه در 110کیلومتری شمال غرب اهواز و مرز دریایی خرمشهر کالا به عراق صادر می کند.
برچسب ها: مغروقه
ارسال نظرات
آخرین اخبار