۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶

کشتی حامل نفت ایران عازم اندونزی شد

یک فروند شناور متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران با ظرفیت 299 هزار و 167 DWT و برای نخستین بار با هدف تحویل محموله نفت این کشور، عازم اندونزی شد.
نویسنده: سارا زینالزاده
کد خبر: ۷۲۳۷۴
کشتی حامل نفت ایران عازم اندونزی شدبه گزارش گروه بین الملل مانا، نفتکش موسوم به Dune با مالکیت شرکت ملی نفتکش ایران (NITC) برای تحویل یک محموله نفتی به پالایشگاه Cilacap واقع در اندونزی درحالی عازم این کشور شد که مسیرهای تجاری جدید را برای ایران باز می کند و ایران تبدیل به بازار جدید آسیا برای کشورهای تولید کنندۀ نفت کشورهای خاورمیانه خواهد شد.
بر اساس این گزارش، محمولۀ نفتی ارسال شده، اولین محموله ارسالی پس از لغو تحریم های غربی است که با پهلوگیری این شناور بندر جنوب شرقی آسیا به فهرست بنادری که ایران قادر به توقف در آنهاست اضافه می شود.
این گزارش ضمن اشاره به مذاکرات ایران و اندونزی بر سر ارسال نخستین محمولۀ نفتی به این کشور ادامه داد: دو کشور با هدف سرمایه‎گذاری اندونزی در صنایع بالادستی نفت ایران و سرمایه‎گذاری شرکت ملی نفت ایران در صنایع پائین دستی پالایشی در اندونزی پای میز مذاکره رفتند.
بر همین اساس، نشریه لویدز لیست در ماه سپتامبر سال گذشتۀ میلادی از مذاکرات شرکت ملی نفت ایران (NIOC) با هندوستان، اندونزی و اروپا برای خرید سهام پالایشگاه هر یک و با هدف برداشتن گامی استراتژیک برای در دست گرفتن بازار مبنی بر صادرات نفت خود خبر داده بود.
نفتکش Dune با پرچم پاناما و در تاریخ پنج فوریه 2017 میلادی پایانه نفتی جزیره خارگ را به مقصد پایانه نفتی سیلاکاپ اندونزی-بزرگترین پالایشگاه نفت این کشور- ترک کرد. این شناور قرار است براساس زمان بندی در تاریخ 19 فوریه سال جاری میلادی به پایانه مذکور برسد.
شایان ذکر است، پیش از ارسال این محموله کشور اندونزی بازار بزرگی برای نفت ایران به حساب نمی آمد و روابط تجاری دو کشور با یکدیگر در زمینۀ محصولات کشاورزی و محصولات نفتی نظیر قیر خلاصه می شد.
از سوی دیگر و پیش از آغاز تحریم های بین المللی علیه ایران در سال 2011 میلادی، صادرات نفت ایران یشتر به کشورهای چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، تایوان، و سریلانکا بوده است.
لویدز در پایان این گزارش با اشاره به نخستین اطلاعات منتشر شدۀ خود در این باره افزود: صادرات نفت ایران در ماه ژانویه سال 2017 میلادی با کاهش ناچیز به 2.09میلیون بشکه در روز رسید. این درحالی است که صادرات نفت این کشور در ماه دسامبر سال گذشتۀ میلادی 2.51 میلیون بشکه ثبت شد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار