۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۳

تب مخالفت با انتقال آب از سرشاخه های کارون بالا گرفت

تب مخالفت با انتقال آب سرشاخه های کارون به فلات مرکزی ایران بالا گرفت به طوری که یکی از نمایندگان مردم خوزستان در مجلس خبرگان در اظهار نظری تازه گفت: در صورت اجرای این طرح خوزستان به ویرانه ای تبدیل خواهد شد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۷۲۲۳۴
تب مخالفت با انتقال آب از سرشاخه های کارون بالا گرفت
به گزارش خبرنگار مانا آیت الله محسن حیدری در جمع مسئولان اجرایی خوزستان افزود: استان خوزستان با معضل کم آبی و خشکسالی مواجه است و بسیاری از اراضی کشاورزی خوزستان به علت کمبود آب تبدیل به بیابان شده است.
وی یکی از علل ریزگردها را خشکی اراضی استان ، کاهش آب تالاب ها عنوان کرد و افزود: انتقال آب از سرشاخه های کارون به فلات مرکزی ایران فاقد مجوز زیست محیطی است.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه افزود: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست صریحا" اعلام کرده که انتقال آب به فلات مرکزی ایران فاقد مجوزهای زیست محیطی است و این سازمان زیر بار صدور مجوز انتقال اب نخواهد رفت.
آیت الله حیدری در ادامه گفت: در چنین شرایطی دولت اصرار دارد که طرح انتقال آب به فلات مرکزی معروف به بهشت آباد را اجرا کند و به مخالفت افکار عمومی توجهی ندارد.
وی گفت: همه مردم خوزستان به خصوص نخبگان و کارشناسان مسایل آب نه بر اساس تعصب بلکه به دلایل علمی و اقتصادی و اجتماعی مخالفت خود را با اجرای این طرح اعلام کرده اند.
آیت الله حیدری در ادامه گفت: نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی بارها با دلایل متقین و علمی مخالفت خود را به انتقال آب از سرشاخه های کارون به فلات مرکزی ایران اعلام کرده اند ولی اراده ای بالاتر موضوع طرح انتقال آب را باجدیت دنبال می کند.
وی گفت: کسی در خوزستان با انتقال آب از کارون به فلات مرکزی ایران تنها برای مصارف شرب مخالفتی ندارد ولی مصارف کشاورزی و صنعتی استان های همجوار نباید از سرشاخه های کارون تامین شود.
حیدری گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی آب تنها برای انتقال سالانه 580میلیون متر مکعب از سرشاخه های کارون موافقت شده در حالی که طرح انتقال بهشت آباد برای میلیاردها متر مکعب طراحی شده است.
تاکنون چندین زنجیره انسانی در سواحل کارون در مخالفت با انتقال آب از سرشاخه های این رودخانه به فلات مرکزی ایران برپا شده است.
از سویی دوستداران و سازمان مردم نهاد(سمن ها) بارها مخالفت خود را با اجرای طرح انتقال آب کارون به فلات مرکزی ایران اعلام کردند.
رودخانه کارون که منزله شاهرگ حیاتی استان خوزستان به شمار می رود پس از مشروب کردن اراضی کشاورزی ، آب شرب بیش از سه میلیون نفر از جمعیت استان خوزستان را تامین می کند. 
در دو دهه اخیر کارون با معضلات زیست محیطی، آلودگی، رسوب گذاری، کاهش دبی و شوری آب روبرو بوده است. 
چندی پیش یکی از نمایندگان اهواز در مجلس شورای اسلامی ریزگردها و انتقال آب از سرشاخه های کارون را دو معضل و چالش زیست محیطی در خوزستان بیان کرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار