۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰
بیمکو گزارش داد:

تناژ بالای نفتکش، تهدیدی برای بازار کشتیرانی تانکر

ظرفیت تحویل بی سابقه 5.5 میلیون DWT نفتکش در ماه ژانویه سال جاری میلادی، زنجیره عرضه و تقاضا را از توازن خارج کرده و نرخ کرایه حمل را تحت فشار قرار داده است.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۲۱۲۲
تناژ بالای نفتکش، تهدیدی برای بازار کشتیرانی تانکربه گزارش گروه بین الملل مانا، تحلیل گر ارشد سازمان تجارت جهانی بیمکو با اشاره به اینکه ماه ژانویه سال جاری میلادی شاهد تحویل ظرفیت بی سابقه 5.5 میلیون DWT نفتکش بود، گفت: ظرفیت تحویل نفتکش در ماه ژانویه سال جاری میلادی افزایش 220 درصدی را در مقایسه با تناژ ثبت شده در مدت مشابه سال 2016، تجربه کرد، به طوری که خارج کردن زنجیره عرضه و تقاضا از ریل توازن و فشار روی نرخ کرایه حمل را به همراه داشت.
Peter Sanding در ادامه ضمن یادآوری این مطلب که به دلیل روند کند اوراق سازی در بخش نفتکش، رشد بالای تحویل این شناور چالش هایی را به وجود خواهد آورد، افزود: تناژ تحویل داده شده در ژانویه سال جاری میلادی به تنهایی در حدود 22 درصد از کل تناژ تحویل داده شده در سال 2016 را در بر می گیرد.
این گزارش ادامه داد: از ماه ژانویه سال 2014  تا 2017، اوراق سازی فقط هشت میلیون DWT در این بخش به ثبت رسیده است، رقمی که فقط دو درصد از ناوگان اخیر نفتکش را نشان می دهد.
در ماه ژانویه سال جاری میلادی، 5.5 میلیون DWT نفتکش تحویل داده شده، 12 فروند نفتکش غول پیکر VLCC با ظرفیت 3.68 میلیون DWT، یک فروند تانکر سوئزماکس به ظرفیت 943 هزار DWT و یک فروند افراماکس به ظرفیت 903.500DWT را در بر می گیرد.
Sanding هم چنین خاطر نشان ساخت: علیرغم اینکه میزان تقاضا جهشی را به همراه نخواهد داشت، اما سال های  2017 و 2018 شاهد ظرفیت چشم گیر تحویل نفتکش ها خواهند بود.
لازم به ذکر است: ظرفیت ناوگان نفتکش خام و ناوگان تانکر مشتقات نفتی به ترتیب با رشد 5.7 و 6.1 درصدی  سال به سال همراه هستند.
در گزارش چندی پیش، بیمکو با متصور شدن چشم انداز تیره ای برای بازار کشتیرانی تانکر، پیش بینی کرده بود : به دلیل ورود تانکرهای جدید و کاهش پیش بینی شده تولید نفت خام از سوی سازمان جهانی نفت ( اپک)، اپراتورها با چالش کاهش درآمد روبه رو خواهند شد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار