۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۳

برگزاری روز جهانی تالاب ها با حضور دکتر ابتکار در اهواز

همایش روز جهانی تالاب ها با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و گری لوئیس نماینده سازمان ملل در ایران و تعدادی از سفیران کشورهای خارجی و مقامات ارشد خوزستان روز پنجشنبه در گیت بوستان اهواز برگزار شد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۷۲۰۷۱
برگزاری روز جهانی تالاب ها با حضور دکتر ابتکار در اهواز
به گزارش خبرنگار مانا رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در همایش زیست محیطی با بیان اینکه تالاب های ایران به دلایل مختلف در وضعیت قرمز قرار دارند اظهار کرد:اهمیت تالاب ها با توجه به نقش آنها در معیشت مردم، اقتصاد و مقابله با مخاطرات طبیعی و توسعه پایدار قابل توجه است.
ابتکار افزود: بر اساس ارزش گذاری های جهانی، تالاب ها 200 برابر زمین های کشاورزی ارزش دارند و خدمات زیادی برای منطقه در بر دارند.
ابتکار با بیان اینکه دولت یازدهم از زمان آغاز به کار توجه ویژه ای به تالاب ها داشته است گفت: تالاب هورالعظیم در سال 1392 خشک بوده و مشکلات زیادی برای مردم منطقه و معیشت آنها ایجاد کرده بود که با تلاش های صورت گرفته در مدت سه سال ، بخش های مهمی از این تالاب آبگیری شده است.
وی با اشاره به اقداماتی که در دولت تدبیر و امید برای احیای تالاب ها انجام شده است اظهار کرد: تالاب انزلی در گیلان، تالاب میغان در مرکزی، تالاب میانکاله در مازندران و تالاب بزنگان در خراسان رضوی از این جمله بوده اند.
ابتکار وضعیت تالاب های فارس هم را نامناسب بیان کرد و افزود: بختگان، پریشان و ارژن در این استان به دلیل خشکسالی و تغییر اقلیم و برداشت آب های زیرزمینی خشک شده و دچار مشکلات زیادی هستند.
وی گفت: با وجود اختصاص ردیف اعتباری و داشتن برنامه مدیریت اما به دلیل شرایط خاص، احیای گاوخونی در اصفهان با دشواری هایی همراه است.
وی اضافه کرد: رودخانه زاینده رود اخیرا آبدار شده و حقابه تالاب گاوخونی در اصفهان، سه نوبت در این دولت تامین شد اما همچنان این تالاب وضعیت خوبی ندارد.
ابتکار اظهار کرد: تالاب جازموریان که مرز استان های کرمان و سیستان است نیز کاملا خشک و به منبع گرد و غبار تبدیل شده است.
وی همچنین با اشاره به افتتاح مرکز بازدیدکنندگان تالاب بین المللی شادگان گفت: این طرح یک رویکرد مدیریتی برای جذب و حضور گردشگر و همکاری در تامین معیشت مردم است که به احیای تالاب کمک می کند.
ابتکار جدی گرفتن مسئله ارزیابی های زیست محیطی و تعیین ردیف اعتباری برای تالاب ها را از اقدامات مهم این دولت برشمرد و افزود: در این دولت ارزیابی زیست محیطی برای طرح های بزرگ از یک امر تشریفاتی و بروکراتیک به یک فرآیند جدی و علمی تبدیل شد و همه طرح هایی که در دولت یازدهم آغاز شده از بعد الزامات زیست محیطی قابل اعتماد است.
وی اظهار کرد: یکی از دلایل آسیب به تالاب ها اجرای طرح های انتقال آب بین حوضه ای و سدسازی بوده است به همین دلیل این دولت بر انجام ارزیابی های زیست محیطی تاکید دارد.
ابتکار افزود: شورای عالی آب و شورای عالی محیط زیست مورد توجه این دولت بوده و برای نخستین بار وزارت نیرو مکلف شد حقابه تالاب ها را در نظر بگیرد و تامین کند.
استاندار خوزستان نیز در این همایش احیای تالاب های کشور را  ضرورتی ملی، منطقه ای و بین المللی دانست و افزود: احداث 32 سد بزرگ روی رودخانه های دجله، فرات، کرخه و کارون عامل نابودی تالاب های بین النهرین و هورالعظیم بوده است.
غلامرضا شریعتی با بیان اینکه خوزستان دربرگیرنده دو تالاب باارزش شادگان و هورالعظیم است افزود: با کمک سازمان های بین المللی، ملی و مردم می خواهیم به سمت احیای این تالاب ها قدم برداریم.
وی روند احیای تالاب های استان را در سال های اخیر امیدوارکننده خواند و خاطرنشان کرد: این اقدامات کافی نبوده است و احیای تالاب ها نیازمند عزم ملی و بین المللی است.
شریعتی افزود: با هر طرحی که به اکوسیستم های طبیعی تالاب های استان خوزستان آسیب برساند مخالفت می کنیم.
به گزارش خبرنگار مانا رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش با اشاره به نابودی 58 درصد تالاب های کشور گفت: تا پایان برنامه ششم باید 20 درصد از تالاب های بحرانی یا در معرض تهدید احیا شوند.
 محمدرضا تابش گفت: 270 تالاب در کشور وجود دارد که 80 مورد از آنها قابلیت ثبت در کنوانسیون رامسر را دارند اما با وجودی که کشور ما مبدع کنوانسیون رامسر بوده تاکنون فقط 24 تالاب در این لیست بین المللی ثبت شده اند.
وی گفت: بخش های خشکیده تالاب های کشور اکنون به منشاء گرد و غبار تبدیل شده اند.
تابش تغییر کاربری اراضی تالابی، ورود آلاینده های بیولوژیکی و شیمیایی، شکار و صید غیرمجاز، برداشت علوفه و محصولات تالابی خارج ا زتوان تالاب، پدیده تغییر اقلیم، خشکسالی و طرح های بدون ارزیابی زیست محیطی همچون سدسازی و طرح های انتقال آب را از عوامل تهدیدکننده تالاب های کشور عنوان کرد.
وی حفاری ها و اکتشافات نفت را از عوامل تخریب تالاب هورالعظیم دانست و افزود: طرح های کشاورزی همچون نیشکر باعث چالش در تالاب بین المللی شادگان شده اند.
رئیس  فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی خشک شدن تالاب ها تهدید مهمی برای کشور بیان کرد و گفت: بی توجهی به تالاب ها می تواند به مسائل اجتماعی، سیاسی و امنیتی تبدیل شود.
وی اضافه کرد: ریزگردها، به خطرافتادن زیستگاه های جانوری و پرندگان، مهاجرت بی رویه، بیکاری و تهدید زندگی مردم بومی، تخریب خاک و به خطر افتاده نظام تولید کشاورزی از تبعات خشک شدن تالاب ها است.
تابش اظهار کرد: پیاده سازی مدیریت زیست بومی با ماهیت فرابخشی، تامین حقابه تالاب ها، جلوگیری از تغییر کاربری و فعالیت های عمرانی، پایش لحظه ای و مدیریت منابع آب راهکار نجات بخشی و احیای تالاب های کشور است.
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان نیز در این همایش گفت: پنج رودخانه دائمی خوزستان در 16 سال گذشته با خشکسالی مواجه بوده اند.
محمدرضا شمسایی با بیان اینکه تالاب ها از مهم ترین اکوسیستم ها هستند افزود: امروزه با بروز پدیده ریزگردها اهمیت تالاب ها بیش از پیش مشخص شده است.
وی گفت: تالاب ها زیستگاه انواع پرندگان و جانوران هستند و دو تالاب بااهمیت کشور در خوزستان قرار دارند. 
شمسایی با بیان اینکه سازمان آب و برق خوزستان در سه سال گذشته برای محقق شدن حقابه تالاب های استان تلاش کرده است اظهار کرد: تا چندسال پیش بخش اعظم تالاب های خوزستان خشک بوده اما اکنون توانسته ایم بخش قابل توجهی را آبگیری کنیم.
بنا به این گزارش ، شرکت کنندگان در همایش تالاب ها ، از بخش های تالاب بین المللی شادگان در جنوب خوزستان بازدید کردند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار