۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۶

اختصاص 860میلیارد ریال برای خارج سازی مغروقه ها از اروند

معاون استاندارخوزستان و فرماندار ویژه خرمشهرگفت: دولت 860میلیارد ریال برای خارج سازی و شناور کردن مغروقه های در آبراه راهبردی اروندرود اختصاص داده است.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۷۱۹۶۵
اختصاص 860میلیارد ریال برای خارج سازی مغروقه ها از اروند
به گزارش خبرنگار مانا ، ولی الله حیاتی در جمع مدیران و مسئولان اجرایی خرمشهر افزود: با شناورسازی مغروقه ها ، ضریب ایمنی تردد شناورهای صیادی ، تجاری و مسافری در این آبراه افزایش می یابد.
وی گفت: تاکنون تعداد زیادی از شناورهای مغروقه در نزدیک سواحل شرقی اروندرود و همچنین رودخانه کارون خارج شده است.
فرماندار خرمشهر در ادامه تصریح کرد:دولت تدبیروامید مصمم است در چهار سال آینده با همکاری دولت عراق عملیات لایروبی اروندرود را نیز به سرانجام برساند.
وی گفت: با لایروبی اروندرود و خارج سازی مغروقه های زمان هشت سال جنگ تحمیلی، رونق اقتصادی و تجاری به بنادر جنوبی عراق و آبادان و خرمشهر بازخواهد گشت.
فرماندار خرمشهر با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به لحاظ فنی و اعتباری آمادگی کامل برای شروع عملیات لایروبی اروندرود را دارد افزود: مسئولان عراقی تاکنون به دلایل گوناکون از جمله مسایل امنیتی و تمرکز روی مبارزه با گروه تروریستی داعش آمادگی خود را برای شروع عملیات مشترک لایروبی اروندرود اعلام کرده است.
بر اساس قرارداد 1975الجزایر دو کشور ایران و عراق به صورت مشترک عملیات لایروبی اروندرود را انجام می دهند.
از سال 1356که آخرین بار عملیات لایروبی اروندرود صورت گرفته تاکنون رسوب گذاری در برخی نقاط اروندرود تا 12متر رسیده است.
به گفته کارشناسان در صورت لایروبی اروندرود کشتی های تا ظرفیت 25هزار تن قادر خواهند بود بدون هیچ مشکلی در آبراه اروندرود تردد کنند.
اروندرود به طول 80 کیلومتر از بهم پیوستن رودخانه های دجله و فرات و کارون تشکیل می گیرد.
حیات بنادر جنوبی عراق و خرمشهر، آبادان و اروندکنار به اروندرود وابسته است.
یکی از بهانه ها و خواسته های رژیم بعثی عراق در حمله تمام عیار به جمهوری اسلامی ایران حاکمیت مطلق بر آبراه اروندرود بود چیزی که صدام این آرزو را به گور برد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار