۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴

کشتیرانی در هفته ای که گذشت

گزارش موسسۀ تحقیقاتی Fearnleys پیرامون صنعت کشتیرانی جهان در هفته ایی که گذشت منتشر شد.
نویسنده: سارا زینالزاده
کد خبر: ۷۱۷۶۵
کشتیرانی در هفته ای که گذشت
به گزارش گروه بین الملل مانا، موسسۀ تحقیقاتی Fearnleys که به طور هفتگی گزارش های خود از صنعت کشتیرانی را منتشر می کند، در سومین هفته از سال جاری میلادی نگاهی بر نرخ حمل و نقل بار با شناورهای مختلف و نیز تعداد قراردادهای جدید ساخت، معاملات خرید و فروش و اوراق شناورها انداخته است که در ذیل، مختصر به آن می پردازیم. 
بازار تانکر
نفت خام
فعالیت شناورهای VLCC در سومین هفته از سال جاری میلادی با کندی قابل توجهی همراه شد. اما بر اساس آمار منتشر شده و اخبار دریافتی از مالکان شناورها انتظار امضاء قرارداد ساخت 25 فروند شناور در ماه فوریه می رود. این درحالیست که تعداد سفارش های ثبت شده در نخستین ماه سال جاری میلادی در مقایسه با سه دهۀ گذشته به بالاترین میزان خود یعنی 135 فروند شناور رسید.
بر اساس پیش بینیِ متخصصان حوزۀ حمل و نقل، نیمۀ نخست ماه فوریه مسیر شرق- آفریقای غربی میزبان شناورهایی خواهد بود که از شرق وارد می شوند و بر این اساس انتظار می رود نرخ جابه جایی کالا با ثبات بیشتری در بازار به کار خود ادامه دهد. از سوی دیگر، پیش بینی می شود در آیندۀ نزدیک با افزایش تناژ شناورها، بازار نوسان بیشتر نرخ ها را متحمل شوند. با این حال، نرخ چارتر نیز برای رسیدن به نقطۀ ثابت به زمان بیشتری نیاز دارد و به کندی پیش می رود.
صنعت کشتیرانی تاکنون شاهد جابه جایی حجم کمی از بارها بوده است. متوقف شدنِ فعالیت بنادر استراتژیک بالتیک، کاهش فعالیت شناورهای افراماکس را به همراه داشته است و انتظار می رود نرخ حمل بار با این شناورها تا پایان ماه فوریه سال جاری میلادی به 100 واحد در مقیاس جهانی برسد. نرخ حمل و نقل کالا با شناورهای افراماکس در دریای شمال نیز وضعیت خوبی ندارد و تحت فشار است. به نظر می رسد فصل زمستان کندی فعالیت شناورها و عملکرد ضعیف آنها در دریای بالتیک و مدیترانه را توجیه می کند. از طرفی، تنگۀ ترکیه به مدت سه روز است که به موجب شرایط بد جوی بسته شده و تاخیرهایی را در چندین بندر استراتژیک به دنبال داشته است.
شرق کانال سوئز نیز به موجب افت شدید قیمت ها هفتۀ دردناکی را در خاورمیانه پشت سر گذاشت.

بازار فلۀ خشک
کیپ سایز
سطح قیمت حمل بار به موجب افزایش درخواست تناژ شناورها از سوی مشتریان در برزیل قوت گرفت. این موضوع موجب تاثیرگذاری مثبت بر مسیرهای تجاری دیگر به ویژه دریای آتلانتیک و حرکت دادن آنها به این سو شد.
 
پاناماکس
نرخ حمل و نقل با شناورهای پاناماکس تحت فشاری جدی بود. شناورها به موجب کمبود بار به حالت تعلیق درآمدند و مالکان در اقیانوس آرام مقصد خود را به سمت هند و آفریقای شرقی، مرکزی و جنوبی معطوف کردند. از سوی دیگر، با نزدیکتر شدن به سال جدید چینی ها، تمایل آنان برای فعالیت کاهش یافته و حجم جابه جایی بار نیز روالی نزولی را در پیش گرفته است. در اقیانوس هند نیز روزانه 30 دلار نوسان قیمت در نرخ حمل و نقل بار با شناورهای پاناماکس را شاهد بودیم.
 
سوپراماکس
بازار نرخ حمل و نقل بار با این نوع شناور از آغازسال جاری میلادی در حالت ثابتی مانده و بیشترین درخواست ها از سوی خلیج آمریکا دریافت شده است.

بازار گاز

شاخص بالتیک برای شناورهای VLGC در آخرین روزهای هفتۀ گذشته با رشد 15-20 درصدی همراه بود و انتظار افزایش شاخص آن در هفته های آتی به ویژه در مسیرهای تجاری شرق دور از انتظار نیست.
بازار شناورهای VLGC از اواسط ماه فوریه سال جاری میلادی در شرق و به سمت خلیج آمریکا آماده بارگیری های بیشتری است.
 
سفارش ساخت
قراردادهای جدید
شرکت Hoegh LNG نروژ در هفته ای که گذشت دو فروند شناور FSRU به کشتی سازی صنایع سنگین هیوندای و سامسونگ کرۀ جنوبی سفارش داده است و تاریخ تحویل آنها در سالهای 2018 و 19 میلادی خواهد بود.
 
 
معاملات خرید و فروش
در مجموع 18 قرارداد خرید و فروش بین مالکان به ثبت رسید که از این دست یک فروند شناور متعلق به کشتیرانی یونان و از سوی دادگاه این کشور و یک فروند دیگر در مزایده به فروش رسید.
 
اوراق سازی
در مجموع و در هفته ای که گذشت 9 فروند شناور برای اوراق به یاردهای اوراق سازی بنگلادش، هند و پاکستان فروخته شد.
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار