۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۴

شبیه سازی محوطه های طبیعی قشم در موزه ژئوپارک

مدیر ژئوپارک قشم گفت: 14محوطه طبیعی جزیره در موزه ژئوپارک شهر قشم به صورت ماکت هایی بسیار زیبا شبیه سازی می شوند.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۷۱۴۵۳
شبیه سازی محوطه های طبیعی قشم در موزه  ژئوپارک
به گزارش مانا، حمید رضا محسن پوردر این باره گفت: تا کنون ماکت طولانی ترین غارنمکی جهان، ساحل ماسه ای و بام قشم با انسان های اولیه در سه غرفه موزه ژئوپارک ایجاد شده است.
وی افزود: جنگل دریایی حرا، دره ستاره ها، تنگه چاهکوه، دره تندیس ها، طبیعت کویری قشم، بستر مرجانی دریا، پرندگان و نمایی از جزایر قشم، هرمز، هنگام و لارک از دیگر برنامه های شبیه سازی در موزه ژئوپارک قشم است.
به گفته مدیر ژئوپارک قشم، شبیه سازی نمونه های ارزشمند محوطه های طبیعی در موزه ژئوپارک قشم که به صورت بسیار هنرمندانه بازسازی می شوند به طورحتم هر بیننده ای را برای تماشای موقعیت حقیقی هر یک از این پدیده ها ترغیب می کند.
وی خاطر نشان کرد: افزایش فضا و استانداردسازی موزه به پیشنهاد ژئوپارک و با حمایت مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در دستور کار قرار گرفته و پیش بینی می شود این مجموعه ارزشمند تا پایان بهار سال 96 با تغییرات گسترده میزبان علاقمندان باشد.
محسن پور تصریح کرد: تمام اقدامات مربوط به موزه ژئوپارک براساس استانداردهای بین المللی و طراحی منحصر به فرد در حال آماده سازی است و بطور قطع موزه ژئوپارک قشم با انجام تغییرات و اصلاحات اساسی از یک فضای صرفا نمایشی، به یک موزه با تعاریف امروزی با کارکرد آموزشی و پژوهشی تبدیل خواهد شد.
وی ادامه داد: با اتمام کار موزه علاوه بر توان جذب مخاطب عام، بستر مناسبی برای مخاطبین خاص ایجاد می شود به نحوی که می توان از ظرفیت های آن در آموزش و ترویج و انجام تحقیقات علمی نیز بهره برد.
مدیر اولین ژئوپارک خاورمیانه اظهار کرد: برای افزایش بهره‌وری از موزه‌‌ها باید این مکان‌ها را به یک کلاس درس برای دانش‌آموزان و دانشجویان تبدیل و امکانات مناسب برای تحقیق دانش‌پژوهان را فراهم کرد.
وی گفت: تمامی جانوران موزه ژئوپارک قشم بزودی دارای کد شناسه مطابق استانداردهای جهانی و اطلاعات علمی مخصوص به خود خواهند شد که علاوه بر نقش مهم آن در ارائه اطلاعات صحیح به بازدید کنندگان، قابلیت ذکر و ارجاع در منابع علمی و تحقیقاتی اساتید و دانشجویان نیز فراهم می شود.
محسن پور، از موزه به عنوان یک نیاز اساسی نام برد و گفت: سازمان آموزشی وعلمی سازمان ملل متحد (یونسکو) به موزه‌ها به عنوان یکی از راه‌های انتقال میراث فکری و فرهنگی میان نسل‌ها و برقراری ارتباط بین تمدن‌ها و فرهنگ‌های مختلف نگاه می‌کند و مدیریت ژئوپارک قشم هم بر این باور است که تا از این ظرفیت در زمینه تحقیقات، اطلاع رسانی و آموزش برای گروه های مختلف سنی و دوستداران فرهنگ و طبیعت جزیره قشم استفاده کند.
بنا به این گزارش، علاقمندان به موزه با ورود به موزه ژئوپاک قشم می توانند بسترهای طبیعی که به صورت حرفه ای بازسازی شده را در کنار یکهزار و 500 قطعه انواع آبزیان، 300 قطعه پرنده، 900 قطعه بندپایان و خزندگان، 400 قطعه انواع حشرات و همچنین 900 قطعه از حیوانات خشکی زی مشاهده کنند.
در این میان کوچکترین و بزرگترین پستاندار دنیا "حشره خوار کوتوله" با حدود دو گرم وزن و "نهنگ کوژ پشت" با 45 تن وزن در این موزه خودنمایی می کنند.
در بخش دیگری از موزه ژئوپارک قشم نمایشگاهی از فرهنگ جزیره، همچون لباس هاى محلى زنان بومى (کندوره)، انواع رودوزی ها و بافته های حصیری و صنایع چوبى و یا دست سازه هایی همانند ماکت لنج و انواع سازهاى  محلى به نمایش گذاشته شده است.
برچسب ها: منطقه آزاد قشم
ارسال نظرات
آخرین اخبار