۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲

کم آبی؛ چالش بندر گوادر پاکستان

علیرغم اینکه پتانسیل های جذاب بندراستراتژیک گوادر پاکستان، نگاه سرمایه گذاران چینی را به خود جلب کرده است، برداشتن گام جدی از سوی مسئولین برای حل معضل کم آبی این بندر، ضروری به نظرمی رسد.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۱۳۲۶
کم آبی؛ چالش بندر گوادر پاکستانبه گزارش گروه بین الملل مانا علیرغم اینکه بندرگوادر پاکستان به دلیل برخورداری از پتانسیل های جذاب، برای سرمایه گذاران چینی نوید دهنده آینده خوبی است، اما ادامه این رشد و شکوفایی، اقدام جدی از سوی مسئولین برای برداشتن مانع اصلی کمبود آب را طلب می کند.
ازپتانسیل های بندر گوادر می توان به مدیریت حمل میلیون ها تن ملزومات به ارزش 50 میلیارد دلار در کریدور اقتصادی پاکستان – چین CPEC، توانایی میزبانی یک منطقه آزاد تجاری با مساحت ده هزارهکتار، ترمینال نفتی و یک سکوی صادراتی LNG درآینده اشاره کرد.
این گزارش ادامه داد: بندر گوادر دروسط بیابان واقع شده ومعمولا شاهد میانگین بارندگی 3.5 اینچ در سال است.
از سوی دیگر با افزایش فعالیت اقتصادی جمعیت این بندرطی 15 سال گذشته، رشد جمعیتی فاکتور 20 را نیز تجربه کرده است، برهمین اساس، فشار شدیدی در بخش ذخیره آب این بندر احساس می شود.
این گزارش ادامه داد: دولت پاکستان تلاش کرده است این مشکل را از طریق سیستم های املاح زدایی هزینه بردار، برطرف کند، به طوری که پس از یک دهه تاخیر، ساخت سیستم های املاح زدایی با ظرفیت دو میلیون گالن در روز، درمنطقه صنعتی جدید بندر گوادر در سال 2015، به اتمام رسید.
با این وجود، به دلیل کمبود عمومی، دولت پاکستان  مجبور شد مسیر آب این منطقه را به سمت آب شهری تغییر دهد.
در پایان این گزارش آمده است، مقامات دولتی پاکستان مشکل ذخیره را مربوط به شورش طولانی مدت در بلوچستان می دانند، به طوری که تکمیل دو سد جدید برای سال ها به تاخیر افتاده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار