۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹

تعطیلی موقت صید ماهیان استخوانی در دریای خزر

از ابتدای فصل صید هزار و 320 تن انواع ماهیان استخوانی در مجموع آبهای سه استان مازندران، گیلان و گلستان صید شده است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۱۱۵۵
تعطیلی موقت صید ماهیان استخوانی در دریای خزر مدیر کل دفتر امور صید و صیادی معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران در گفتگو با خبرنگار مانا گفت: صید ماهیان استخوانی دریای خزر در سال 95 از تاریخ هفدهم مهر ماه آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.                                                                       
مختار آخوندی بیان کرد: بر اساس آخرین آمار اخذ شده از ابتدای فصل صید تا پایان آذر ماه، هزار و 320 تن انواع ماهیان استخوانی در مجموع آبهای سه استان مازندران، گیلان و گلستان صید شده است.                                                                                        
وی افزود: از این میزان ماهی صید شده 433 تن به ماهی سفید، 839 تن ماهی کفال و مابقی آن سایر گونه ها بوده است.
به گفته این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، صید کپور ماهیان در سالهای اخیر به شدت کاهش یافته است که دلیل آن نیز از بین رفتن ذخایر این گونه ماهیان در دریای خزر است.
آخوندی با اشاره به آمارهای موجود ادامه داد: آمارها حاکی از آن است که 481 تن انواع ماهیان استخوانی در آبهای استان گیلان، 710 تن در آبهای استان مازندران و 128 تن در آبهای استان گلستان در مدت مذکور صید شده است.                                    
وی با اشاره به کاهش 11 درصدی صید ماهیان استخوانی از ابتدای فصل صید تا پایان آذر ماه اظهار داشت: این در حالی است که تا دهم آذر ماه شاهد رشد قابل قبولی در صید ماهیان استخوانی بودیم اما با شروع فصل سرما و افزایش برودت صید این گونه ماهیان به شدت کاهش یافت.
به گفته مدیر کل دفتر امور صید و صیادی معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران، در زمان برودت هوا ماهیان به قسمت های عمیق دریا مهاجرت می کنند که همین امر باعث کاهش شدید صید می شود. هر ساله صیادان در زمان برودت هوا و کاهش میزان صید به دلیل مقرون به صرفه نبودن دریاروی، برای مدتی صید را تعطیل می کنند و آن را " چله خشکی" می نامند.
آخوندی بر اساس آمار ارائه شده  اذعان داشت:استان گیلان با کاهش 34 درصدی صید، استان گلستان با کاهش سه درصدی و استان مازندران با افزایش 15 درصدی صید همراه بوده است که در مجموع کاهش 11 درصدی صید تا پایان آذر ماه برای صید ماهیان استخوانی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ثبت رسیده است.
وی یادآور شد: این آمار در حالی است که تا پایان آبان ماه امسال شاهد رشد 50 درصدی صید ماهیان استخوانی دریای خزر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بودیم که یکباره این آمار کاهش یافت.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران، تصریح کرد: با وجود این آمار انتظار می رود با اتمام فصل برودت و رونق صیادی، شاهد افزایش صید ماهیان استخوانی در سال 95 در مقایسه با مجموع صید سال گذشته باشیم.
وی در ادامه گفته های خود بیان داشت: سال گذشته در مجموع پنج هزار و 500 تن انواع ماهیان استخوانی توسط صیادان پره صید شد.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران افزود: امسال 120 شرکت تعاونی صید پره در استان های گیلان، مازندران و گلستان از تاریخ هفدهم مهرماه صید ماهیان استخوانی را در دریای خزر آغاز کرده اند.
به گفته وی، در این شرکت های تعاونی در مجموع حدود 10 هزار صیاد به طور مستقیم تا پایان فصل صید در فروردین ماه سال آینده به صید اشتغال دارند. در دریای خزر بالغ بر 15 گونه ماهی استخوانی زیست می کنند که در این میان سه گونه ماهیان سفید، کفال و کپور بیشترین میزان صید ماهیان استخوانی را در سه استان ساحلی به خود اختصاص می دهند.
وی با اشاره به کاهش چشمگیر صید ماهیان استخوانی در سال گذشته گفت: دلیل این امر بیشتر به آلودگی دریا و صید غیر مجاز مربوط می شد.
برچسب ها: دریای خزر صید
ارسال نظرات
آخرین اخبار