۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵

جوابیه دولت بر جو سازی های کاذب پیرامون قرار داد ساخت کشتی با کره

قرارداد ساخت 17 فروند شناور با یاردهای کشتی سازی یکی از شرکتهای کشور کره جنوبی با توجه به منابع ارزی در اختیار مربوط به سال 2008 (1386) توسط دولت نهم بدون شرایط فاینانس خارجی به امضا رسیده است.
نویسنده: امیر فلاح
کد خبر: ۷۱۰۶۰
جوابیه دولت بر جو سازی های کاذب پیرامون قرار داد ساخت کشتی با کرهبه گزارش مانا، سایت رسمی دولت با توجه به برخی جنجال های ایجاد شده بر سر قرار داد ساخت کشتی به کشتی سازی های کره جنوبی ، جوابیه ای را صادر کرد که متن این پاسخ به شرح زیر میباشد :
" بر اساس گزارش شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ، قرارداد ساخت 17 فروند شناور با یاردهای کشتی سازی یکی از شرکتهای کشور کره جنوبی با توجه به منابع ارزی در اختیار مربوط به سال 2008 (1386) توسط دولت نهم بدون شرایط فاینانس خارجی به امضا رسیده است.
در آن زمان طبق مفاد مندرج در قرارداد و در برنامه زمانی مشخص شده که می‌‎بایست تعهدات مالی انجام شود بیش از 25 درصد مبلغ قرارداد(157 میلیون دلار) به کره جنوبی به صورت نقدی پرداخت گردید ولی با توجه به پیش‌آمد شرایط تحریم و بحث ایجاد محدودیت‌های مالی که به ناحق بر علیه کشور اعمال شد، عملا پرداخت مابقی درصد باقیمانده میسر نشد و این موضوع موجب شد تا طرف کره‌ای علی رغم اینکه ساخت کشتی‌ها را شروع کرده بود با استناد به مفاد قرارداد و با بیان ادعای ضرر، علیه ایران در مجامع داوری، اقامه دعوا کند.
لذا با عنایت به ضرورت انجام تعهدات بین‌المللی و ضرورت پیگیری موضوع توسط مسئولین ذی‌ربط و در جهت جلوگیری از ضرر بیشتر ، دولت یازدهم در شرایط بعد از برجام و فراهم شدن بیشتر زمینه‌های تعاملات بانکی و انجام تعهدات مندرج در مفاد قراداد، توانست طی مذاکره با طرف کره‌ای، مبلغ تعهدات را به میزان قابل توجهی کاهش داده و از طرف مقابل درخواست تعدیل بیشتر و تبدیل موارد نقدی به فایناس را ارایه نماید. همچنین این شرکت از خسارتی که بدلیل عدم پرداخت قسط های بعدی قرارداد سال 2008 مطالبه می کرد( 178 میلیون و 413 هزار دلار) صرف نظر کرد. از سوی دیگر با به روزرسانی نوع کشتی های قرارداد اولیه منطبق با فناوری روز، قیمت شناورها نیز 35درصد تعدیل گردید.
یکی دیگر از نکات این قرارداد که طرف کره ای به آن متعهد شده است حضور و مشارکت جدی و ارائه همکاری های همه جانبه فنی در خصوص مسایل مرتبط با پروژه های ساخت کشتی در یاردهای ساخت کشتی داخل کشور است . در این راستا مقرر شده تا از ابتدای سال 2017 میلادی کارخانه کشتی سازی اقدام به برقراری خط ارتباطی با شرکت ایزوایکو و یا یکی از کارخانه های کشتی سازی ایرانی که توسط دولت جمهوری اسلامی ایران معرفی می گردد اقدام نماید. همچنین شرکت کره ای متعهد شد تا آموزش 30 نفر از متخصصین در سطوح مختلف را به منظور انتقال تکنولوژی فرآیند ساخت( از مرحله طراحی تا ساخت و تحویل کشتی) انجام دهد.
استفاده حداکثری تولیدات صنعتی و مواد اولیه داخلی، منطبق بر قوانین بین المللی و استانداردهای موجود ساخت کشتی از موارد دیگری بود که در راستای حمایت از صنایع داخلی، شرکت کره ای متعهد به پذیرش و اقدام عملی شد. این موارد در قالب یک سند توافق جانبی(9دسامبر 2016) به امضا طرفین رسید.
با بیان اطلاعات فوق، وانمودسازی خرید کشتی ازکره جنوبی توسط دولت یازدهم توسط برخی، محل تامل است و با وجود اطلاع رسانی های چندباره از سوی مسئولان اجرایی کشور در این خصوص تکرار این موضوعات همخوان با نیت خیرخواهانه ارزیابی نمی شود."
لازم به ذکر است روز نهم آذر ماه قرارداد ساخت چند کشتی کانتینربر با ظرفیت 14500 TEU و همچنین تانکر حمل کننده مواد شیمیایی 49 هزار تنی توسط شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و کشتی سازی هیوندای کره منعقد گردید .
ارسال نظرات
آخرین اخبار