۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵
عضو کمیسیون انرژی در مجلس دهم:

احیای قرارداد ساخت کشتی با کره یک گام به جلو است/ اعتبار حمل و نقل دریایی کشور باید صیانت شود

عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم گفت: کشتی سازها باید درحدی توانمند باشند که ضربه ای به سفارش دهنده وارد نکنند، اعتبار حمل و نقل دریایی کشور باید صیانت شود.
نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۷۱۰۳۷
احیای قرارداد ساخت کشتی با کره یک گام به جلو است/ اعتبار حمل و نقل دریایی کشور باید صیانت شودمهندس علی گلمرادی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مانا با اشاره به اهمیت صنعت کشتیرانی در کشور گفت: صنعت کشتیرانی یک موضوع بسیار با اهمیت برای یک کشور است، حمل و نقل به عنوان یک موضوع کلیدی برای همه ملتها، از جایگاه ویژه ای برخوردار است، در مباحث زیر ساخت، نرم افزار و سخت افزارها می توان توسعه را بصورت ملموس لمس کرد.
نماینده بندر ماهشهر، امیدیه، هندیجان و بندر امام در مجلس شورای اسلامی با بیان مزیت های حمل و نقل دریایی اظهار داشت: ازجمله مزیتهای حمل و نقل دریایی انتقال حجم بالای کالا با قیمت پایین است و توسعه این حمل و نقل نسبت به سایر روشهای دیگر حمل و نقل به توسعه صادرات و اقتصاد دریا محور کمک شایانی می کند، از آنجا که به این حوزه کمتر پرداخت شده است انعقاد قرارداد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با کره را می توان یک حرکت بسیار ارزشمند دانست و احیای این قرارداد در راستای توسعه حمل و نقل دریایی بسیارموثراست.  
عضوکمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت مدیریت زمان تصریح کرد: مدیریت زمان در قراردادهای بین المللی بسیار قابل توجه است اگرایران تحریم نمی شد و این کشتی ها را در سال 2008 تحویل می گرفت، شاید چند برابر قیمت این شناورها، سود و درآمد برای اقتصاد کشورایجاد می شد اما باز دیر نشده است و احیای این قرارداد خود یک گام به جلواست و حرکت بسیار خوب و قابل تمجیدی است.
وی با اشاره به ایمنی کالا در حمل و نقل دریایی افزود: یکی ازمولفه های بسیاراساسی در تامین امنیت، استاندارد وایمنی شناورها است تا زمانی که این شناورها از استاندار بین المللی برخودار نباشند و بر اساس کنوانسیون های بین المللی، استانداردها رعایت نشود، دچار مشکل خواهیم شد. بنابراین اصل ایمنی و سلامت شناورهای بسیار حایزاهمیت است و در اولویت قراردارد چرا که حجم عظیمی از کالا با شناورها جابجا می شوند.
گلمرادی نوسازی ناوگان ملی را درراستای توسعه صادرات امن دانست و اظهار داشت: وضعیت مطلوب اینست که کالاهای ایرانی با بهره گیری از شناورهای ایرانی صادر شوند. در زمینه صادرات و واردات بطورکلی خریدار ترجیح می دهد برای حمل کالا ازشناورها متعلق به کشورتولید کننده کالا استفاده کند و از سوی دیگر شناورهای در سایز های مختلف و متناسب با نوع کالا تعریف می شود و زمانی شناختی ازکشور صادر کننده وجود داشته باشد این ارتباط و تعامل می تواند ضامن تحویل سالم کالا باشد چرا که شناورها نیز سعی می کنند به سلامت این کالا را به مقصد برسانند وهمچنین موسسات بیمه ای به راحتی این شناورها را بیمه خواهند کرد.
نماینده بندر ماهشهر، امیدیه، هندیجان و بندر امام در مجلس شورای اسلامی توسعه و نوسازی ناوگان ملی را ضروری دانست و عنوان کرد: ناوگان ملی ایران باید قوی شود، درست است که ما توان تولید داخلی داریم و این امر در اولویت است اما کیفیت ساخت و مدیریت زمان نیز باید درنظر گرفته شود. کشتی سازها باید درحدی توانمند باشند که ضربه ای به سفارش دهنده وارد نکنند، اعتبار حمل و نقل دریایی کشور باید صیانت شود و برای تامین این اعتبار باید مدیریت زمان و کیفیت ساخت در نظر گرفته شود و نمی توان همه چیز را تعطیل کرد و منتظر ماند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس  دهم یادآور شد:ازنگاه تمامی مسئولین اولویت براستفاده از تولیدات داخلی است، چرا که این امر به ارتقای تکنولوژی، جلوگیری از خروج ارز و ایجاد اشتغال کمک می کند و سبب شکوفایی اقتصاد کشور می شود اما همه رخ دادها با اعمال یک مدیریت مناسب و بهره گیری از توان داخلی در جهت پوشش خلاءهای در بخش حمل و نقل امکان پذیر است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار