۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴

کشتیرانی جهان در هفته ای که گذشت/ افزایش اوراق زودهنگام شناورهای سایز کوچک

پیش بینی می شود در سال 2017 میلادی با فشاری که در بازار اوراق بر شناورهای با سایز متوسط ایجاد شده است، موجب اوراق زودهنگام شناورهای سایز کوچک شود به طوری که تعداد شناورهایی که به یاردهای اوراق ارسال می شوند با در نظر گرفتن بازارهای حمل و نقل کالا و تحویل شناورهای جدید، وضعیت مطلوبی داشته باشد.
نویسنده: سارا زینالزاده
کد خبر: ۷۱۰۳۳
کشتیرانی جهان در هفته ای که گذشت/ افزایش اوراق زودهنگام شناورهای سایز کوچک
 به گزارش گروه بین الملل مانا، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و رای گیری مبنی بر خروج بریتانیا از اتحادیۀ اروپا زمینۀ روند نزولی تجارت بین الملل را در بازارهای جهانی بیش از پیش فراهم ساخت. بر همین اساس، موسسۀ تحقیقاتی Allied نگاهی به بازار حمل و نقل کالا و خرید و فروشِ شناورها در صنعت کشتیرانی و در هفته ای که گذشت، دارد.
 
*بازار حمل و نقل/ فلۀ خشک
- شناورهای کیپ سایز
سرعت بالای زیان در اقیانوس اطلس، موجب کاهش نرخ حمل و نقل کالا با این نوع شناور و رسیدن آن به یک سوم نرخ قبلی شد. اقیانوس آرام نیز در وضعیتی مشابه به ویژه در منطقۀ غرب به فعالیت خود ادامه داد. بر همین اساس پیش بینی می شود سال جاری میلادی با نرخ پایین حمل و نقل با شناورهای کیپ سایز به پایان برسد چراکه در مجموع و در سه ماه اخیر سال جاری بحران سنگین عدم تعادل نرخِ حمل و نقل در این بخش سایه افکنده بود.
 
- شناورهای پاناماکس
شرایط بازار برای حمل و نقل کالا با شناورهای پاناماکس شاهد تغییراتی ناگهانی و سرعتی تند در تمامی مسیرهای تجاری بود. سود حاصل در اقیانوس اطلس حالتی سکون به خود گرفت و تلاش مالکان را برای ایجاد امنیت بیشتر در بازار حمل و نقل کالا با این نوع شناور برانگیخت. پیش بینی می شود این روال در روزهای آتی نیز ادامه داشته باشد.
 
- شناورهای سوپراماکس
نرخ حمل و نقل کالا با شناورهای سوپراماکس در هفتۀ گذشته در مقایسه با هفته های قبل روال نسبت آرام و ثابت تری را در پیش گرفت. در حال حاضر دلیل افت قیمت در اقیانوس آرام می تواند دلیل افت آن در اقیانوس اطلس نیز باشد. از سوی دیگر، روال نزولی برای هفته های آتی به دلیل تعطلات سال نو میلادی پیش بینی می شود.
 
- شناورهای هندی سایز
بازار حمل و نقل کالا در هفته ای که گذشت تنها برای شناورهای هندی سایز به موجب فعالیت خلیج آمریکا و آفریقای جنوبی، مرکزی و شرقی ((ECSA مثبت گزارش شد. با این وجود، به دلیل محدود بودن تعداد شناورها در هفته های آتی انتظار می رود میزان سود حاصل از حمل و نقل با شناورهای هندی سایز کاهش یابد.

*خرید و فروش
- سفارش ساخت شناورهای جدید

ساخت شناورهایی با اهداف ویژه در مقایسه با شناورهای فله بر و تانکرها در هفته ای که گذشت بیشتر ثبت شد به طوریکه در مجموع سفارش ساخت 16 فروند شناور از نوع فله بر، تانکر، کانتینربر، یخچالی و مسافربری در هفته ای که گذشت ثبت شد.
 
- فروش شناورهای دست دوم
در بخش شناورهای حمل فلۀ خشک روال ثابتی گزارش شد این درحالی است که با وجود کاهش نرخ حمل و نقل بار در بازار تجارت بین الملل، قیمت ها تمایل بیشتری به طی کردن روالی صعودی دارند. در بخش شناورهای تانکر نیز فروش شناورهای دست دوم حمل نفت خام با سرعت بیشتری انجام می شود. پیش بینی می شود با ثابت ماندن قیمت ها تمایل بیشتری برای خرید شناورها ایجاد شود.
 
- اوراق سازی
وجود شناورهای کانتینری مازاد و به پایان رسیدن عمر آنها برای بازار اوراق شناورها وضعیت به نسبت خوبی را در هفته ای که گذشت رقم زد. از سوی دیگر، فشاری که در بازار اوراق بر شناورهای با سایز متوسط ایجاد شده است، موجب اوراق زودهنگام شناورهای سایز کوچک نیز شده است و پیش بینی می شود در سال 2017 میلادی تعداد شناورهایی که به یاردهای اوراق ارسال می شوند با در نظر گرفتن بازارهای حمل و نقل کالا و تحویل شناورهای جدید وضعیت مطلوبی داشته باشد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار