۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴

مذاکره با کشورهای CIS برای حل آلودگی دریای خزر

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی گفت: آلودگی های دریای خزر درحدی نیست که زندگی آبزیان و ساکنان شهرهای ساحلی را به خطر اندازد و سبب بیماری شود اما در هر صورت نمی توان آلودگی دریای خزر را انکار کرد.
نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۷۱۰۱۰
مذاکره با کشورهای CIS برای حل آلودگی دریای خزر
مهرداد لاهوتی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به ساخت و ساز غیرمجازدر سواحل استان گیلان و مازندران گفت: خوشبختانه سواحل گیلان مانند سواحل مازندران آنچنان درگیر ساخت و ساز غیر مجاز نیست چرا که سواحل مازندران رو به نابود شده است اما 20 ـ 25 درصد از سواحل گیلان تصرف شده است و75 درصد از اراضی سواحل آزاد است و فرهنگ صیانت از سواحل دراستان گیلان از گذشته وجود داشته است.
وی افزود: سواحل برای عموم مردم است و نباید تعاونی ها، سازمانها، دستگاههای دولتی و وزارتخانه ها بطور اختصاصی از منابع طبیعی استفاده کنند. بنابراین به اراده جدی و جمعی برای جلوگیری از ساخت و سازغیر مجاز در سواحل نیاز است. 
نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاشهای قوه قضائیه خاطر نشان کرد: در پنج سال اخیر قوه قضائیه بسیار قوی با این تصرفات برخورد کرده است و بسیاری از این سواحل آزاد شده است اما این کافی نیست و هنوزسواحل بسیار زیادی درتصرف اشخاص و سازمانها است وبرای حل این مشکل نیاز به اراده مسئولان شهری و استانهای ساحلی نیز است، افرادی که حریم سواحل را تصرف می کنند، مشخص هستند واز سوی دیگر دادگاهها و قوه قضائیه آماده برای حکم دادن هستند اما از آنجا که عده ای از متصرفان، سازمانهای دولتی و افراد با نفوذ در دستگاهها هستند، اراده قوی برای شکایت علیه این افراد وجود ندارد و نفوذ این افراد سبب می شود که رفع تصرف صورت نگیرد.
لاهوتی با اشاره به زمین های کشاورزی و تغییر کاربری در اراضی سواحل گیلان و مازندران اظهار داشت: سواحل جزء بیت المال و متعلق به عموم مردم است و این موضوع ازجمله مهم ترین معضلات سواحل است اما بحث تغییر کاربری زمین های کشاورزی دراستان های گیلان و مازندران را نباید نادیده گرفت چرا که کشاورزی در شمال کشور با آسیب رو به رو است و دیگرتوجیه اقتصادی برای آن وجود ندارد و افراد زمین های خود را تبدیل به ویلا می کنند و یا به سازمانهای و نهادهای دولتی می فروشند، بنابراین باید برای مقابله با این مشکل، با دید کلان تری به موضوع نگاه کرد. 
وی همچنین با بیان انواع آلودگی های دریایی تصریح کرد: درحال حاضراز 16 شهراستان گیلان، فاضلاب یازده شهراین استان در حال ساماندهی شده است اما اجرای این ساماندهی از سرعت کافی برخوردار نیست همچنین اخیرا برای این امر از شورای اقتصاد مصوبه اخذ شده است که تسهیلاتی از بانک توسعه اسلامی دریافت شود. 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به عامل دیگری از آلودگی های دریایی گفت: فاضلاب کشتارگاه های سنتی یکی از عوامل آلودگی دریا بوده اند که در حال حاضر تمامی کشتارگاه های سنتی پلمپ شده اند و هیچ کشتارگاه سنتی وجود ندارد و سه کشتارگاه صنعتی احداث و به بهره برداری رسیده است و یک کشتارهای صنعتی دیگر در حال ساخت است و می توان عنوان کرد که دردریای خزر محدوده استان گیلان، آلودگی بابت کشتارگاه های سنتی وجود ندارد و این مشکل حل شده است. 
لاهوتی درباره زباله های شهری نیز یاد آورشد: یکی دیگر ازعوامل آلودگی دربای خزر وجود زباله ها است که حدود 70درصد زباله های استان ساماندهی شده است و 30درصد دیگر در دست اقدام است که نیاز به توجه بیشتر شهرداری ها و دهداری ها دارد، دراین باره نباید به دنبال طرح های ایده آل بود و حداقل ترین کاری که در این زمینه می توان انجام داد اینست که زباله ها به ماده های بی ضرری تبدیل شوند، همانگونه که درباره زباله های عفونی اقدامات خوبی صورت گرفته است و تمامی بیمارستانها استان مجهز به دستگاهها استریل شده اند.زبالهای شهری نیزباید به سرعت سازماندهی شوند.
نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی به آلودگی هایی که از سوی کشورهای همسایه ایجاد می شد، اشاره کرد و افزود: از دیگر عواملی که در آلودگی دریای خزر بسیار تاثیر گذاربوده است می توان به برداشته های کشورهای CIS از آب دریای خزر اشاره کرد که سبب شده بود گلوله های قیر نفتی در آبهای خزر دیده شود.
وی در این باره ادامه داد: برای حل این مشکل رئیس حفاظت محیط زیست استان گیلان مذاکراتی را با کشورهای CIS انجام داده و خوشبختانه گلوله های قیر نفتی و این نوع آلودگی دریایی دیگرمشاهد و احساس نمی شود 
وی با اشاره به تاثیر آلودگی های دریایی بر آبزیان و ساکنان شهرهای ساحلی اذعان داشت: این آلودگی درحدی نیست که زندگی آبزیان و ساکنان شهرهای ساحلی را به خطر اندازد و سبب بیماری شود اما در هر صورت نمی توان آلودگی دریای خزر را انکار کرد. .
ارسال نظرات
آخرین اخبار