۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۵

بی‌توجهی به فارغ‌التحصیلان رشته‌های دریایی

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه نسبت به مسائل علم و دانشگاه بسیار غریبه‌ایم، اظهار کرد: البته در وزارت علوم رشته‌های مخصوص به دریا وجود دارد اما فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۷۱۰۰۲
بی‌توجهی به فارغ‌التحصیلان رشته‌های دریایی
به گزارش مانا، امیردریادار حبیب‌الله سیاری در مراسم تجلیل از برگزیدگان پژوهش دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی با بیان اینکه حضور در دریا، بهره‌برداری از منابع دریا، توسعه دریامحور، تهدید در دریا و جنگ در دریا به طور کلی نیازمند علم است، اظهار کرد: کسانی که توانسته اند در دریا تولید علم کنند قدرت برتر دنیا هستند. ما در هر دانشگاهی که می‌رویم دست نیاز را برای ورود دانشگاه‌ها به عرصه دریا و افزایش توان دریا دراز می‌کنیم. بدون علم و دانش در دریا هیچ کاری نمی‌شود کرد در واقع علم و دانش در دریا حرف اول را می‌زند.
فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش با اشاره به آیه 14 سوره نهل افزود: آیا واقعاً طبق آنچه که در قرآن آمده از دریا استفاده کرده‌ایم؟ قطعاً جواب این سوال منفی است. بنا به درخواست استعمار در چندصد سال گذشته استفاده‌ای از دریا نکردیم.
وی ادامه داد: 70 درصد سطح کره زمین را آب فرا گرفته و 90 درصد تجارت جهانی کالا از طریق دریا انجام می‌شود.
وی افزود: 44 کشور جهان در خشکی محصور هستند و به دریاهای آزاد راهی ندارند. این در حالی است که ایران از طریق سواحل مکران بدون واسطه به اقیانوس هند و دریاهای آزاد جهان راه دارد.
دریادار سیاری به اهمیت دریا از دید جهانی اشاره کرد و گفت: ایجاد یک سیستم پیوسته تحرک در خدمت تجارت جهانی، دسترسی بلاواسطه به همه خشکی‌های مجاور با دریا، بستر تمدن‌ساز، فرصت کسب قدرت و دستیابی به پیشرفت و توسعه پایدار و غیره از جمله نکات ارزشمند دریا از دید جهانی محسوب می‌شود.
وی تصریح کرد: آب در سطح کره زمین یک سیستم پیوسته تحرک ایجاد کرده است که از طریق 9 گذرگاه راهبردی به هم متصل می‌شوند. چهار گذرگاه راهبردی در شمال اقیانوس هند واقع شده که دروازه‌های ارتباطی دریایی تلقی می‌شوند.
به لطف انقلاب بازگشت به دریا را پی گرفته‌ایم
سیاری در ادامه با بیان اینکه استفاده از دریا ابعاد مختلفی دارد که میزان بهره‌گیری از آن به جغرافیا، سیاست دولتمردان، ویژگی مردم، گستردگی سواحل و کیفیت آن مرتبط است به اهمیت اقتصادی دریا که توسعه ملی را به همراه دارد اشاره کرد و گفت: استفاده از وضعیت‌های دریا برای توسعه اقتصادی از طریق ایجاد بنادر به عنوان مراکز مواصلاتی، حمل و نقل در ابعاد منطقه‌ای و جهانی، فروش دانش خدمات و به اشتراک گذاشتن ظرفیت‌های دریایی، استفاده از ظرفیت‌های ترانزیت کالا، استفاده از ظرفیت‌ دریاها برای ایجاد مشاغل متنوع و گسترده، استفاده از ظرفیت‌های حمل‌ونقل دریایی و ظرفیت‌های دریا برای توسعه مدنیت در نوار ساحلی، ایجاد مزارع دریایی و مواردی از این دست از جمله نکات باارزش در اقتصاد دریا برای دستیابی به توسعه ملی هستند.
وی با بیان اینکه اگر سواحل مکران به سمت آبادانی حرکت کنند هیچ‌گاه مشکل بیکاری نخواهیم داشت، تصریح کرد: مهم ترین سواحل ما سواحل مکران است اما متاسفانه این منطقه محروم‌ترین منطقه کشور محسوب می‌شود و در آن حوالی 400 هزار نفر در بدترین شرایط زندگی می‌کنند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه انگلیسی‌ها می‌گویند برای تسلط بر هر کشور باید مردم را از ساحل دور کرد و بر دریاها تسلط یافت، گفت: این کار را با ما کردند طوری که در ابتدا ارزش دریا را بسیار کم کردند. به‌گونه‌ای که کشور از مشهد به بندرعباس دو قسمت می‌شود و مرزهای دریایی بیشترین منابع، وسعت و ساحل را دارند اما می‌بینیم که سایر شاخص‌ها همچون دانشگاه، آزمایشگاه، راه‌آهن، دانش و سایر شاخص‌های توسعه همه آن طرف است. این اتفاق به این دلیل بوده که استعمار می‌خواست بر ما تسلط داشته باشد که البته دست‌بردار نبوده و مجدد قصد بازگشت را دارد.
وی ادامه داد: در طول سالیان گذشته به خواست استعمار از دریا دور شدیم ولی به لطف انقلاب بازگشت به دریا را پی گرفته‌ایم.
ایران در موازنه قدرت دریایی می‌تواند نقش موثری ایفا کند
دریادار سیاری در ادامه با بیان اینکه بالغ بر 90 درصد تجارت جهانی از طریق حمل‌ونقل دریایی انجام می‌شود، اظهار کرد: واردات و صادرات کالا که پایه تجارت مدرن جهانی است بدون حمل‌ونقل دریایی امکان‌پذیر نیست. دریا ارزان‌ترین روش حمل‌ونقل کالا است و از طرفی دریا بزرگ ترین منبع تامین مواد خام و مواد غذایی محسوب می‌شود. به گونه‌ای که اخیرا کشور سنگاپور اقدام به ساخت کشتی‌ کرده که می‌تواند 25 هزار کانتینر را حمل کند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش به جایگاه ایران در نظریه‌های ژئوپلتیک اشاره و اظهار کرد: ایران در منطقه راهبردی آسیای جنوب غربی قرار دارد که همین مسئله مزیت‌هایی را برای ما ایجاد کرده است که از جمله آنها این است که ایران از نظر ژئوپلتیکی در هارتلند و ریملند قرار دارد که به وسیله آن می‌توان بر آسیا و اروپا تسلط یافت.
وی افزود: مجاورت ایران با دریاهای آزاد به ویژه اقیانوس هند، فرصت‌ها و تهدیدهای راهبردی را ایجاد می‌کند. از سوی دیگر، ایران می‌تواند در موازنه قدرت دریایی، به عنوان یک قدرت جهانی نقش موثری ایفا کند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه با بیان اینکه کشور 15 همسایه دارد که از این تعداد با سه کشور مرز خشکی و با هشت کشور مرز دریایی داریم که البته با چهار کشور نیز به صورت همزمان هم مرز دریایی و هم مرز زمینی داریم، اظهار کرد: در واقع با 12 همسایه مرز دریایی داریم که این مسئله به منزله آن است که با 80 درصد همسایه‌های خود مرز دریایی داریم.
دریادار سیاری در ادامه گفت: 63 درصد مرزها زمینی بوده و کمتر از 37 درصد دریایی است. اما با این وجود 93 درصد از صادرات و 83 درصد از واردات از طریق مرزهای دریایی انجام می‌شود و فقط 71 درصد صادرات و واردات از طریق مرزهای زمینی انجام می‌شود.
انبار انرژی جهان در خلیج فارس قرار دارد
فرمانده نیروی دریایی ارتش ضمن تاکید بر اینکه منطقه شمال اقیانوس هند برای ما دارای اهمیت است و گلوگاه اقتصادی محسوب می‌شود، گفت: اقیانوس هند در اقتصاد آبی نقش و اهمیت زیادی دارد. یک‌سوم حمل‌ونقل دریایی از طریق این اقیانوس انجام می‌شود. از این رو اهل عمل و دانش باید کمک کنند که تسلط در این منطقه افزایش یابد.
وی به برخی ظرفیت‌های جنوب غرب آسیا اشاره کرد و گفت: از جمله ظرفیت‌های این منطقه قرار گرفتن در هارتلند و ریملند، دروازه اتصال اروپا، آسیا و آفریقا، انبار انرژی جهان، قرار گرفتن چهار گذرگاه اصلی در این منطقه، راهیابی به دریاهای مهم جهان و تسلط بر دریاهای مهم جهان است.
وی تصریح کرد: این ظرفیت‌ها قدرت، ثروت، تسلط و منزلت را به همراه دارند. به‌گونه‌ای که روزی 17 میلیون بشکه نفت از تنگه هرمز، 3 میلیون بشکه از تنگه باب‌المندب و کانال سوئز و 10 میلیون بشکه از تنگه مالاگا عبور می‌کند.
وی همچنین به تحولات ژئوپلتیک اشاره کرد و گفت: بحث اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی، انقلاب اسلامی، فروپاشی شوروی، جنگ عراق علیه ایران، حمله آمریکا به عراق و افغانستان، بیداری اسلامی، تروریست نیابتی و انتقالی و جنگ عربستان علیه یمن از جمله تحولات ژئوپلیتیک رخ داده در منطقه بوده است.
وی همچنین شرایط حاکم بر منطقه را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: حضور مکمل‌های قدرت، امنیتی شدن منطقه و شکل‌گیری معمای امنیتی و شکل‌ گرفتن ترکیبات امنیتی نامطلوب، ناامنی‌های گسترده با تاکید بر تروریست، بی‌تاثیر شدن ژئوپلتیک منطقه، شرایط حاکم بر منطقه را ترسیم می‌کند که این موارد در نهایت می‌تواند منجر به مهار قدرت‌های منطقه‌ای و تجزیه واحدهای سیاسی دارای وزن ژئوپلتیک اثرگذار شوند.
دریادار سیاری توضیح داد: همه کسانی که در یمن، لیبی، سوریه، عراق و افغانستان حضور دارند دنبال این هستند که شرایط را به‌گونه‌ای رقم بزنند که کشورهای منطقه تمام ثروت خود را در اختیار آنها بگذارند و سلاح بخرند. از طرفی استکبار با اعلام اینکه عراق و سوریه باید تجزیه شوند، مساله تجزیه واحدهای سیاسی دارای وزن ژئوپلتیک اثرگذار را نشانه رفته‌اند.
دلایل سیل آماج تهدیدها به کشور
فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه این مساله را که چرا کشور همیشه در آماج تهدیدها قرار دارد، اظهار کرد: موقعیت ژئوپلتیک راهبردی، نفت و ذخایر راهبردی منطقه، الهام‌بخش برای ملت‌های جهان، تقابل آرمان‌های انقلاب اسلامی با منافع استکبار جهانی و استکبارستیزی و مخالفت با ظلم و ظالم از جمله دلایلی است که موجب شده کشور ما همواره در آماج تهدیدها قرار گیرد. در واقع تا زمانی که ایده استکبارستیزی در کشور وجود دارد دشمن نیز وجود خواهد داشت.
فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه در کشور دو تهدید عمده در سطح کلان باید مورد نظر قرار گیرد، گفت: تهدید استکباری فرامنطقه‌ای و تهدیدات علیه منافع ما (غیردولتی) نکاتی هستند که در سطح کلان باید مورد توجه قرار گیرند. به عنوان نمونه ناامنی‌های مربوط به خلیج عدن و دزدی دریایی از جمله تهدیداتی است که ما باید جدی بگیریم. باید بدانیم که دزدی دریایی بدون پشتوانه نیست و بسیاری از کشورهایی که ادعای مقابله با این پدیده را دارند در واقع حامیان آنها هستند چراکه دزدان دریایی در لندن حساب بانکی دارند بنابراین اگر نتوانیم امنیت را در این بخش برقرار کنیم اقتصاد ما فلج خواهد بود.
دریادار سیاری با اشاره به اینکه اقتدار با قدرت دریایی کسب می‌شود، گفت: این مساله شامل سه مولفه ناوگان نظامی، ناوگان تجاری و صنایع علوم و زیرساخت‌های دریایی می‌شود که ما برای تحقق مولفه سوم دست نیاز را به سمت دانشگاه‌ها دراز کرده‌ایم چراکه اگر همه منافع را کنار بگذاریم و بجنگیم باید بدانیم که جنگ در دریا فقط با علم منتج به نتیجه می‌شود.
وی تصریح کرد: نسبت به مسائل علم و دانشگاه بسیار غریبه‌ایم البته در وزارت علوم رشته‌های مخصوص به دریا وجود دارد اما فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند.
تبیین مسیر آینده دریانوردی
فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه استقرار نداجا در ناوگان شمال را برای حفظ منافع کشور ضروری دانست و گفت: برای حضور در دریاهای آزاد 49 ناوگروه را به مناطق مختلف اعزام کردیم.
وی افزود: از سال 86 تاکنون سه هزار و 836 کشتی نفتکش را به سلامت عبور دادیم و همچنین برای انتقال و نشان دادن فرهنگ و اینکه ثابت کنیم کشوری عقب‌افتاده نیستیم تا امروز توانسته‌ایم در بنادر مختلف از جنوب هندوستان تا چین و از دریای سرخ، مدیترانه و آفریقای جنوبی پهلو بگیریم. امروز ناوگروه چهل‌وچهارم نیروی دریایی در یکی از بنادر آفریقای جنوبی مستقر است.
دریادار سیاری با تاکید بر اینکه ناو هرجا باشد نشان‌دهنده قدرت است، افزود: اقتدار دریایی الزاماتی همچون تجهیزات، علم و فناوری، نیروی انسانی و جوانان انقلابی ولایت‌ مدار و دارای بصیرت را نیاز دارد.
وی ادامه داد: امروز بالاترین سطح فناوری در نیروی دریایی مربوط به زیردریایی اتمی می‌شود که پس از آن زیردریایی دیزلی قرار دارد. ما هم‌اکنون در بخش زیردریایی دیزلی هستیم.
فرمانده نیروی دریایی ارتش همچنین به مسیر آینده دریانوردی کشور اشاره کرد و گفت: عرض اقیانوس اطلس را طی می‌کنیم و در قاره آمریکا (مثلاً در محدوده ونزوئلا) و بعد به سمت دریای مدیترانه و دریای سرخ حرکت می‌کنیم و سپس به بندرعباس بازمی‌گردیم. این مسیر آینده دریانوردی ما خواهد بود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار