۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰
عضوکمیسیون عمران مجلس:

پس از 13 سال هنوز کشتی تحویل نداده‌اند/ چند برابر مبلغ قرارداد، دریافت کرده‌اند/ قرارداد ساخت کشتی با کره‌ای‌ها منطقی است

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: این که ساخت یک کشتی را به تولید کننده داخلی بسپاریم و ۱۳ سال طول بکشد، به هیچ وجه درست نیست.
نویسنده: سید مجید مطهری
کد خبر: ۷۰۹۳۱
پس از 13 سال هنوز کشتی تحویل نداده‌اند/ چند برابر مبلغ قرارداد، دریافت کرده‌اند/ قرارداد ساخت کشتی با کره‌ای‌ها منطقی است

به گزارش مانا، عبدالکریم حسین‌زاده، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص قرارداد ایران با کشتی‌سازی کره جنوبی برای ساخت ۱۰ کشتی، با تاکید بر این که نباید صنعت داخلی را نادیده گرفت گفت: سفارش به تولید داخلی باید بر اساس ظرفیت و توان باشد و نباید بالا‌تر از ظرفیت و توان یک مجموعه داخلی پروژه تعریف کنیم.

وی با اشاره به اظهارات رییس کشتیرانی گفت: این که ساخت یک کشتی را به تولید کننده داخلی بسپاریم و ۱۳ سال طول بکشد، به هیچ وجه درست نیست.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به بدعهدی کشتی سازی داخلی افزود: وقتی قراردادی بسته شده و تولید کننده داخلی نتوانسته بر اساس قرارداد عمل کند و چندین برابر نیز اضافه‌تر از مبلغ قرارداد دریافت کرده و هنوز هم زمانی برای اجرای تعهد نداده، شرکت سفارش دهنده می‌تواند کارش را به جای دیگری بسپارد و حتی می‌تواند ادعای خسارت کند.

وی با اشاره به این که در شرایط پسابرجام باید از تمام ظرفیت استفاده کنیم گفت: پس از آنکه آقای زنگنه توانست در اوپک به درستی عمل کند و ظرفیت تولید و صادارت نفت بالا رفت، باید برای کشتیرانی نیز فکر درستی کنیم و به جای آنکه کشتی اجاره کنیم، کشتی بخریم و هزینه حمل و نقلی که قرار است به کشتی‌های اجاره‌ای بپردازیم، بابت اقساط به شرکت کره‌ای بدهیم.

نماینده نقده و اشنویه گفت: عقل سلیم اقتضا می‌کند که به سوی پروژه‌های زودبازده برویم و ‌‌نهایت برداشت را داشته باشیم. بنابر این ایرادی در قرارداد ساخت کشتی با کره‌ای‌ها دیده نمی‌شود.

وی با تاکید بر این که ایرادی ندارد که همزمان با خرید کشتی از خارج، توان فنی تولید داخلی را تقویت کنیم گفت: آنچه امروز مشاهده می‌شود، شرکت‌های داخلی توان تولید کشتی را ندارند و سابقه نشان می‌دهد که این توانایی وجود ندارد. بنابر این باید ناوگان کشتیرانی را تقویت کنیم و به فکر افزایش فناوری داخلی باشیم.

حسین‌زاده با اشاره به این که قرار شده شرکت کره‌ای فناوری به ایران منتقل کند و سرمایه ساخت کشتی‌ها را نیز بانک‌های کره با بهره بسیار پایین تامین کنند گفت: اولین گام، جذب سرمایه گذاری خارجی است که اتفاق می‌افتد و نکته مهم‌تر انتقال فناوری است. زیرا کشتی سازی کره‌ای می‌تواند به دانش فنی شرکت‌های داخلی مانند صدرا کمک کند و بهترین گام این است که فناوری منتقل شود.

وی با تاکید بر اینکه همکاری با کشتی سازی کره‌ای باعث می‌شود تا دانش فنی کشتی سازان ایرانی به روز بشود گفت: اگر سرمایه ساخت این کشتی‌ها را بانک‌های کره‌ای با بهره کمتر از چهار درصد تامین کند و دانش فنی را نیز به کشور منتقل کند، امتیازات بزرگی است که به سادگی از کنار آن‌ها نمی‌شود گذشت.

عضو کمیسیون عمران با اشاره به مفاد قرارداد کشتی سازی ایران با طرف کره‌ای گفت: این قرارداد یک بسته اقتصادی کاملا منطقی است که باعث رونق و توسعه علمی و مالی کشور می‌شود.

وی با اشاره به شرایط کشورهای منطقه‌ای گفت: امروزه کشورهای منطقه مانند عراق، سوریه، پاکستان، افغانستان با مشکلات اساسی رو به رو هستند و حتی ترکیه اکنون با مشکلات فراوانی رو به رو شده که رشد اقتصادی‌اش متوقف شده و روند عقب گرایی را در پیش گرفته است. دراین شرایط کشور ما به توسعه نیاز دارد و باید جهش اقتصادی داشته باشیم تا کشورهای همسایه را به خودمان وابسته کنیم.

حسین‌زاده تاکید کرد: فرصت سوزی برای کشور ما به امری عادی تبدیل شده و متاسفانه مدت‌ها پس از آن که با بحران رو به رو شدیم، فقط افسوس می‌خوریم. امروز در شرایطی هستیم که باید به حسرت خوردن‌ها پایان بدهیم و قرارداد ایران با کشتی سازی کره جنوبی می‌تواند یکی از جهش‌های بسیار خوب در عرصه اقتصادی باشد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار