۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸

حمل و نقل چند وجهی در کشور باید ارتقاء یابد

ما به یک لجستیک منظم و حمل و نقل چند وجهی و مرکب احتیاج داریم که باید ابزارهای آن در اختیار باشد اما متاسفانه در حال حاضر همه این ابزارها را در اختیار نداریم.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۷۰۸۳۸
حمل و نقل چند وجهی در کشور باید ارتقاء یابد
عضو هیئت رئیسه انجمن حمل و نقل در گفتگو با خبرنگار مانا گفت: با توجه به اینکه از نظر حجمی و وزنی بیشترین میزان ترانزیت، صادرات و واردات کالای کشور از طریق بنادر صورت می گیرد طبیعتاً می توان فرصت های خوبی با توجه به کریدورهای مربوطه که از کشور عبور می کند برای ایران مهیا کرد. 
سیده فاطمه مقیمی افزود: اما واقعیت امر این است که باید در گمرک، بنادر و انبارهای کشور ساختارسازی اتفاق افتد. باید بتوانیم ایران را به عنوان هاب منطقه معرفی کنیم بنابراین جایگاه امنیت برای حمل و نقل کالا در این مسیر بسیار مهم است و ما از این مقوله دور هستیم. 
وی یادآور شد: خوشبختانه اخیراً چند خطوط کشتیرانی مسیر کاری خود را به سمت ایران مهیا کرده اند و قراردادهایی منعقد شده است که امیدوارم با توجه به اینکه فرصت های تجاری ایران همانند سابق به قوت خود باقی است با کمی تبلیغات مثبت، در زمینه سهولت عملیات ترانزیتی در بنادر و ایجاد تسهیلات و زیرساخت ها اقدام کنیم به این ترتیب می توانیم امکانات خوبی را در صنعت دریایی کشور رقم بزنیم.
وی خاطرنشان کرد: چنانچه مسیر ترانزیت ایران را امن و روان کنیم می توانیم تسهیلاتی را فراهم کنیم که ارتباطات تجاری برای هاب منطقه بودن و استفاده از مسیر ترانزیتی ایران تسهیل گردد.
مقیمی گفت: ما در منطقه ای قرار داریم که رقبای قدرتمندی مانند بندر جبل علی وجود دارد که سال ها در این زمینه فعالیت کرده اند. در این خصوص ما باید از سرعت عمل بالاتر و امکانات زیرساختی بهتری برخوردار باشیم تا خود را به آن جایگاه برسانیم و به گونه ای باید تسهیلات ناوگانی و قوانین مربوطه شکل بگیرد. 
وی با اشاره به ارزیابی مثبت و خوب راه اندازی پنجره واحد گمرک اظهارداشت: اما در کنار این پنجره واحد باید پهنای باند هم اتفاق بیفتد. متاسفانه در حال حاضر پهنای باند ما مشکل دارد. زیر ساخت فقط جاده و ریل نیست بلکه بحث های آی تی هم جزو زیرساخت محسوب می شود که باید مورد توجه قرار گیرد. 
عضو هیئت رئیسه انجمن حمل و نقل افزود: به هر حال ما در بازار بین الملل کار می کنیم بنابراین باید با قواعد و ابزارهای بین المللی فعالیت کنیم. در این خصوص ما احتیاج به یک لجستیک منظم و حمل و نقل چند وجهی و مرکب داریم که باید ابزارهای آن در اختیار باشد و در حال حاضر همه این ابزارها را در اختیار نداریم. 
وی با اشاره به لزوم بازسازی و نوسازی ناوگان زمینی کشور گفت: در زمینه ناوگان هوایی اخیراً قرارداد بسته شد و امیدواریم تعدادی از این هواپیماها زودتر در اختیار قرار گیرد. در بخش ریلی تعداد واگن ها اندک است. در بخش دریایی نیز اگر قرار است کشتی های پاناماکس در بنادر ما پهلو بگیرند تنها لنگرگاه مطرح نیست بلکه باید از نظر امکانات تخلیه و بارگیری و انبارداری مشکلی نداشته باشیم و عملاً باید حمل و نقل چند وجهی کشور ارتقا پیدا کند. 
ارسال نظرات
آخرین اخبار