۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴
نماینده خرمشهر:

سرمایه گذاران خارجی در انتظار لایروبی اروند هستند

نماینده خرمشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: سرمایه گذاران بزرگ خارجی در انتظار شروع عملیات اجرایی آبراه اروندرود برای ورود شناورهای بزرگ در بندرگاه خرمشهر هستند.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۷۰۷۶۸
سرمایه گذاران خارجی در انتظار لایروبی اروند هستند
عبدالله سامری در گفتگو با خبرنگار مانا با بیان اینکه جهش و رونق تجارت خارجی در خرمشهر در گرو لایروبی اروندرود است و دولت باید گام های عملی برای لایروبی اروندرود را بردارد، گفت: دولت در لایحه بودجه سال 96 باید اعتباری برای لایروبی اروندرود تخصیص دهد.
وی با اشاره به اینکه رونق اقتصادی خرمشهر بدون لایروبی اروندرود معنا ندارد و نمی توان چشم انداز روشنی برای تحول اقتصادی در آبادان و خرمشهر متصور بود، افزود: یکی از مطالبات اصلی بازرگانان و تجار فعال در خرمشهر لایروبی اروند است.
سامری با تاکید بر اینکه طرف عراقی تاکنون هیچ گونه اقدامی برای شروع عملیات اجرایی اروندرود با همکاری ایران انجام نداده است، افزود: بر اساس توافق بین المللی 1975الجزایر ، لایروبی اروندرود برعهده دو کشور ایران و عراق است ولی چنانچه طرف عراقی هیچ گونه تمایلی برای این عملیات نداشته باشد ایران می تواند لایروبی اروندرود را شروع کند.
آخرین بارعملیات لایروبی اروندرود در سال 1356با مشارکت دو کشور ایران و عراق انجام شد.
نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی از روند شناورسازی مغروقه ها در اروندرود و کارون ابراز رضایت کرد و گفت: تاکنون گام های خوبی در این خصوص برداشته شده است و امیدواریم عملیات شناورسازی مغروقه ها در اروندرود تا پایان سال 1396پایان یابد.
سامری افزود: شناورسازی مغروقه ها نقش مهمی در ارتقاء امنیت کشتیرانی در اروندرود دارد ولی متأسفانه طرف عراقی تاکنون اقدامی برای شناورسازی انجام نداده است.
وی وضعیت خاص امنیتی و جنگ در عراق را عامل اصلی تأخیر در اجرای تعهدات دولت عراق دانست و ابراز امیدواری کرد: دولت عراق پس از فائق آمدن بر پدیده تروریسم بتواند به تعهدات دو جانبه خود با جمهوری اسلامی ایران عمل کند.
گفتنی است آبراه 80کیلومتری اروندرود نقش مهمی در رونق اقتصادی بنادر آبادان ، خرمشهر و بصره دارد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار