۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
دی ماه آغاز خواهد شد؛

انجام کاوش های باستان شناسی دو کشتی تاریخی

کاوش های باستان شناسی روی دو کشتی تاریخی واقع در سواحل تالش و رودسر، دی ماه امسال از سوی پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری آغاز خواهد شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۰۷۱۸
انجام کاوش های باستان شناسی دو کشتی تاریخیمدیر گروه باستان شناسی زیرآب پژوهشکده باستان شناسی زیر آب در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته در پژوهشکده باستان شناسی، به زودی، کاوش های کشتی های تاریخی دریای مازندران آغاز خواهد شد.
حسین توفیقیان ادامه داد: در گام نخست تلاش می شود، کاوش های باستان شناسی زیرآب در دو کشتی تاریخی واقع در حوزه آبهای استان گیلان در شهرستان های تالش و رودسر انجام خواهد شد.                    
وی ادامه داد: کشتی تاریخی که در شهرستان رودسر به گل نشسته در زیر شن و ماسه مدفون بود ، سال گذشته بر اساس سیل و پسروی آب دریای خزر از آب بیرون افتاد.                                                      
این مقام مسئول در پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد: کشتی تاریخی واقع در ساحل تالش نیز در کنار ساحل به گل نشسته است.                    
وی خاطرنشان ساخت: با توجه به قدمت دریانوردی در دریای خزر، انتظار می رود قدمت این کشتی ها بین دوره صفویه تا قاجاریه باشد.
توفیقیان بیان داشت: قدمت دقیق این کشتی های تاریخی پس از انجام کاوشهای باستان شناسی مشخص و اعلام خواهد شد.
به گفته مدیر گروه باستان شناسی زیر آب پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری، به دنبال انجام کاوش های باستان شناسی در کشتی های مذکور، انجام حفاظت آنها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
وی در ادامه سخنان خود گفت: با توجه به اینکه پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری از بودجه و اعتبارات کافی برای حفاظت این کشتی ها برخوردار نیست، لذا همکاری شهرداری ها، فرمانداری ها و استانداری برای تامین اعتبارات لازم جهت حفاظت این کشتی های تاریخی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.                         
توفیقیان اذعان داشت: اعتبارات لازم جهت انجام کاوش های باستان شناسی روی دو کشتی تاریخی مذکور در آبهای ساحلی گیلان، قرار است از محل اعتبارات پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری تامین شود.
این مقام مسئول در پژوهشکده باستان شناسی، تاکید کرد: بر اساس برآوردهای مالی صورت گرفته، حداقل اعتبار لازم جهت شروع پروژه 500 میلیون ریال است. 
وی اعلام کرد:در راستای حفاظت، این کشتی های تاریخی یا باید جابه جا شوند و یا در همان مکانی که قرار دارند برای آنها سایت موزه اختصاصی ایجاد کرد.
به گفته مدیر گروه باستان شناسی زیر آب پژوهشکده باستان شناسی، این کشتی های تاریخی می توانند به عنوان پتانسیل مهمی برای گردشگری شهرستان های تالش و رودسر تبدیل شوند.
وی با اشاره به اینکه کاوش های باستان شناسی این دو کشتی تاریخی در آبهای ساحلی گیلان امسال دو ماه انجام خواهد شد، گفت: پیش بینی می شود در صورت صدور مجوزهای لازم از دی ماه امسال شاهد آغاز این کاوش های باستان شناسی باشیم.
توفیقیان بیان کرد: کاوش های باستان شناسی روی کشتی های تالش و رودسر به طور همزمان انجام خواهد شد که این امر به شرایط منطقه ای و محیطی بستگی خواهد داشت.
وی در ادامه سخنان خود در خصوص کشتی پژواک به گل نشسته در ساحل میانکاله گفت: این کشتی نیز سالها پیش توسط اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری مورد کاوش باستان شناسی قرار گرفته است.
مدیر گروه باستان شناسی زیرآب پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: این کشتی پس از کاوش های باستان شناسی اولیه و کشف تعدادی ابزار از داخل آن، به حال خود رها شده است و هم اکنون به دلیل عدم حفاظت از وضعیت بسیار بدی برخوردار است.
وی اظهار امیدواری کرد: مسئولان اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان مازندران، پروژه حفاظت از این کشتی را انجام دهند.
وی با بیان اینکه احتمال می رود این کشتی از روسیه وارد شده و در آبهای میانکاله به گل نشسته است بیان کرد: بر اساس کنوانسیون میراث فرهنگی زیرآب یونسکو که ایران نیز در سال 2009 میلادی به عضویت آن در آمد، هر کشتی تاریخی که در ساحل کشوری به گل نشسته به همان کشور تعلق خواهد داشت.
توفیقیان اظهار داشت: این کشتی متعلق به دوره صفویه است و می توان آن را میراث مشترک ایران و روسیه دانست.
ارسال نظرات
آخرین اخبار