۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۰
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت:

حمل و نقل ریلی گلوگاه توسعه بنادر

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در بحث توسعه بنادر ایران، توسعه حمل و نقل ریلی گلوگاه آینده ما خواهد بود.
نویسنده: وحید باسره
کد خبر: ۷۰۷۱۶
حمل و نقل ریلی گلوگاه توسعه بنادر
محمد سعید نژاد که در بیست و سومین جلسه اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی سخن می گفت اظهار داشت: واقعیت این است که افزایش سهم حمل و نقل ریلی در حوزه بنادر نظر به اهمیت بنادر برای کشور یک خواست ملی است و نمی توان آن را در حد خواست یک سازمان و یا شرکت تقلیل داد. نظر مقام معظم رهبری همچنان که پیش از این فرموده اند بر توسعه حمل و نقل ریلی است این به معنای انعکاس یک خواست ملی است که در فرمایشات ایشان تجلی می یابد.
وی آگاه سازی عمومی را نسبت به ضرورت توسعه حمل و نقل ریلی بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: برای کمک به روند توسعه حمل و نقل ریلی باید به دنبال فرهنگ سازی عمومی در این بخش بود تا کلیه آحاد ملت از اهمیت و ضرورت این امر مهم آگاه شوند البته طی یک سال اخیر مسئولان راه آهن کشور در این زمینه سمینارها و کنفرانس هایی را با عنوان شهرهای ریل پایه  برگزار کردند که جلسات بسیار خوبی بود. اساساً برگزاری چنین همایش ها و سمینارهایی به خودی خود فرهنگ سازی می کند.
به گفته سعید نژاد این نوع فعالیت ها سبب می شود که دست اندرکاران، محققین و همه کسانی که در این زمینه فعال هستند به بحث بررسی هرچه بیشتر در این موضوع بپردازند چرا که در بحث توسعه بنادر ایران، توسعه حمل و نقل ریلی گلوگاه آینده ما خواهد بود.
وی افزود: انعکاس این نوع فعالیت های فرهنگی این است که دیگر کسی در این کشور نیاید در رابطه با خروج ایستگاه های راه آهن از شهر ها سخن بگوید چیزی که متأسفانه به غلط در سال های قبل در رابطه با خط منطقه 17 راه آهن تهران مطرح شد.
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه اظهاراتش گفت: به همین منظور پیشنهاد می کنم که مرکز تحقیقات شرکت راه آهن و اداره کل بررسی ها و مطالعات راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی ماموریت یابند که بر روی برگزاری همایش «بنادر ریل پایه» کار کنند تا آحاد مردم، صاحبان کالا، کارکنان ما در راه آهن و بنادر به اهمیت این موضوع هر چه بیشتر آگاه شوند.
سعید نژاد کار فرهنگی را محدود به همایش ندانست و ادامه داد: نباید این کار را محدود به همایش نمود بلکه ایجاد پنل ها و جلسات تخصصی و کارشناسی در کنار آن نیز بسیار مهم است.
وی همچنین ضمن تاکید بر بهبود فرآیندهای حمل و نقل ریلی در بنادر اظهار داشت: ما باید در این بخش بهره وری را افزایش دهیم چرا که به نظر من بهبود فرآیند ها بسیار مهم تر از کاهش قیمت ها در بخش ریلی است. البته ما در زمینه کاهش قیمت ها هیچگونه مقاومتی نداریم.
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی بهبود فرآیندها را نیازمند همکاری مشترک شرکت راه آهن ج.ا.ا و سازمان بنادر و دریانوردی دانست و گفت: ضروری است که بخش های عملیاتی سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت ملی راه آهن در این زمینه وارد همکاری شوند و کمیته مشترک و یا مشاور مشترکی برای این بحث تشکیل یا انتخاب شود.
سعید نژاد ضمن اشاره به ریل پسند بودن برخی بارها مانند بارهای فله خاطر نشان کرد: واقعیت این است که حمل و نقل دریایی در جهان به سمت کانتینری شدن پیش می رود و ما نیز باید بر اساس این نوع تحولات به سمتی برویم که سهم راه آهن را در بخش کانتینری افزایش دهیم.
وی در پایان اظهاراتش توسعه حمل و نقل ریلی در بنادر را در چهار موضوع قابل پیگیری خلاصه کرد و گفت: به نظر می رسد ما باید برای توسعه در این بخش در چهار محور فرهنگ سازی، اصلاح فرآیند ها، تنظیم اسناد به شکل جدید و مبتنی بر بارنامه سراسری و البته رصد مشکلات و دیدگاه های صاحبان کالا عمل کنیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار