۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷

رهگیری پنج هدف دریایی توسط «سامانه ثامن»

رییس سازمان تحقیقات و جهادخودکفایی نیروی دریایی ارتش گفت: سامانه کنترل آتش ثامن قابلیت رهگیری همزمان 5 هدف دریایی و یک هدف هوایی را دارد و قادر است با انتخاب سلاح مورد نظر اهداف رهگیری شده را منهدم کند.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۷۰۶۷۱
رهگیری پنج هدف دریایی  توسط «سامانه ثامن»
به گزارش مانا، امیر دریادار دوم «علی غلامزاده» رییس سازمان تحقیقات و جهادخودکفایی نداجا در خصوص مراحل ساخت و راه اندازی سامانه کنترل آتش «ثامن» اظهار داشت: ساخت این پروژه 2 سال به طول انجامید که در سال نخست کنسول‌های این پروژه را آماده کرده و در سال گذشته نیز بخش رادار سرچ و استابلایزر آن طراحی شد.
وی در خصوص قابلیت‌های رادار سرچ و استابلایزر این سامانه گفت: از آنجا که در دریا سکون وجود ندارد و 8 حرکت مختلف بر ناوشکن یا شناور وارد می‌شود، بنابراین نیاز به دستگاهی هست تا قادر باشد، همواره ما را به حالت سکون نگه دارد. دستگاه استابلایزر تمامی حرکات و نوسانات را جبران می‌کند و سبب می‌شود شناورهایمان به صورت حقیقی و مجازی بر روی آب در حالت سکون نسبی قرار گیرند و با سطح افق مطابق و همسان شوند. این بحث در اجرای ماموریت‌ها بسیار مهم و حیاتی است و تمامی سلاح‌ها اعم از توپ و موشک و سنسورها باید با سطح افق منطبق باشند و حتی حرکت ناو و شناور نیز باید از مطابقت و همسانی با سطح افق برخوردار باشد.
امیر غلام زاده در خصوص تکمیل این پروژه در سال جاری گفت: امسال به قابلیت‌های نظامی این سامانه افزوده و رادار «ترک» را که در رهگیری هوایی کاربرد دارد را طراحی و به این مجموعه اضافه کردیم. همچنین هر کدام از این سیستم‌ها به تنهایی توانایی انجام ماموریت‌ خود را دارند.
وی افزود: بخش‌های مختلف این سامانه اعم از رادار «سرچ» و «ترک»، استابلایزر، سیستم پردازشگر و فرماندهی و تقسیم این توان به رادارهای مختلف تست و ارزیابی شده و بخش لایک کردن بر روی اهداف نیز مورد تست عملیاتی قرار گرفته است.
رییس سازمان تحقیقات و جهادخودکفایی نداجا گفت: این سامانه قادر است به صورت همزمان 5 هدف سطحی و یک هدف هوایی را رهگیری کند و با انتخاب سلاح مورد نظر آن را به انهدام برساند.
وی با اشاره به قابلیت‌های مقابله با جنگ الکترونیک این سامانه تصریح کرد: نوع تکنولوژی به کار گرفته شده در این سامانه به گونه‌ای است که در قسمت‌های مختلف آن از جمله ساخت مدارها و نوع کابل کشی و بخش‌های راداری تکنولوژی ملاحظات جنگالی در نظر گرفته شده و قابلیت‌های آن در مقابله با جنگ الکترونیک بسیار بالا و ارتقا یافته است به طوری که این سامانه با کمترین توان قادر است بیشترین برد را داشته باشد.
امیر غلامزاده بیان داشت: دستگاه‌های جنگالی که به این سامانه نصب می‌شوند، قادرند از اختلالات جنگ الکترونیک جلوگیری کرده و به طور خودکار ماموریت خود را در شرایط جنگالی انجام دهند.
وی ادامه داد: این سامانه در مرحله نخست با توجه به نیاز عملیاتی بر روی یک ناو موشک انداز نصب خواهد شد و  تا سال آینده نیز مطابق نیاز بر روی چند ناو نیروی دریایی نصب می‌شود.
امیر غلام زاده با بیان اینکه نصب این سامانه بر روی شناورها کار ساده‌ای نیست و به رزمایش ولایت 95 نمی‌رسد، افزود: نصب این سامانه نیاز به دقت و ملاحظات خاص خود  دارد و باید به گونه‌ای باشد که سامانه‌های موشکی و تسلیحاتی ما دقیقاً همان نقطه‌ای را ببینند که رادار می‌بیند؛ لذا این کار دقیق و علمی  به زمان، کارشناسی، دقت، محاسبه و در نظر گرفتن یکسری پارامترها نیاز دارد و بعد از نصب نیز همه این‌ها باید تست شود.
وی با اشاره به قابلیت‌های آفندی و پدافندی این سامانه، تصریح کرد: این سامانه با توجه به نوع تسلیحات موشکی بهینه سازی شده‌ای که تحت کنترل دارد از قابلیت‌های پدافندی و آفندی قابل توجهی برخوردار است. همچنین با توجه به اینکه قابلیت اتصال به سونار را هم دارد قادر است زیرسطحی‌های متخاصم را نیز شناسایی و منهدم کند.
امیر غلام زاده در پایان با بیان اینکه تصمیم گیری در این سامانه بر مبنای اطلاعات و داده‌ها صورت می‌گیرد، افزود: صفر تا صد این پروژه  برای نخستین بار  توسط دانشمندان و متخصصان داخلی طراحی و ساخته شده است که ان شاءالله به زودی وارد چرخه دفاعی شده و در حفاظت و صیانت از مرزهای ما ایفای نقش می‌کند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار