۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱

صنعت کشتیرانی در هفته ای که گذشت

تاثیر سیاست های جدید آمریکا به موجب حمایت از تولیدات داخلیِ این کشور بر روابط تجارت بین الملل را نمی توان نادیده گرفت. تغییر الگوهای تجاری در رشد اقتصادی و تجارت جهانی آسیب هایی جدی را به دنبال خواهد داشت و نتیجۀ آن کاهش تردد شناورها در سطح جهانی است.
نویسنده: سارا زینالزاده
کد خبر: ۷۰۶۲۷
صنعت کشتیرانی در هفته ای که گذشتبه گزارش گروه بین الملل مانا در هفته ای که گذشت، افزایش نسبی نرخ کرایۀ حمل بار به ویژه در نیمکرۀ شرقی جهان و در بازار روغن پالم مشاهده شد و دلیل آن افزایش درخواست و تقاضا در بازارهای منطقه ای و از کشورهای هند و چین بود. بر همین اساس، موسسۀ تحقیقاتی Intermodal در گزارش هفتگی خود از صنعت کشتیرانی نگاهی به بازارهای مختلف این صنعت در هفتۀ گذشته می اندازد.

نرخ اجارۀ شناورها
برخلاف کاهش شدید نرخ اجاره در بازار شناورهای کیپ سایز، بازار شناورهای دیگر تاثیری از انتخابات آمریکا نگرفتند و شناورهای سایز کوچک عملکرد نسبتاً خوبی داشتند. شاخص بورس بالتیک در آخرین روز ماه نوامبر سال جاری میلادی در رقم 1202 واحد ثبت شد که در مقایسه با 29 نوامبر 18 واحد و 28 نوامبر 30 واحد افزایش داشت.
شناورهای سوئزماکس نیز روال نسبتاً ثابتی را در پیش گرفتند و تحت تاثیر بازار شناورهای حمل نفت خام شاهد روال در کل مثبتی بود. شاخص شناورهای تانکر در بورس بالتیک روز دوشنبه 896 واحد بود که در مقایسه با هفتۀ پیشین افزایش 62 واحدی داشت و نرخ مبادله نفت خام در بورس بالتیک با 8 واحد افت در مقایسه با هفتۀ گذشته به 448 رسید.

خرید و فروش
معاملۀ شناورهای فلۀ خشک در هفته ای که گذشت روالی نزولی را پشت سر گذاشت چرا که خریداران بیشتر به خرید شناورهایی به ظرفیت 60 هزار DWT و بالاتر تمایل نشان دادند. در بخش تانکر نیز، شناورِ 10 سالۀ NORD PRINCESS به ظرفیت 38 هزار و 554 DWT که در یارد کشتی سازی چین ساخته شد به ارزش 13 میلیون و 500 هزار دلار به مالک یونانی موسوم به Ancorn فروخته شد.
در بخش شناور فلۀ خشک نیز شناور EPSON TRADER به ظرفیت 82 هزار و 656 DWT که در سال 2007 میلادی و در یارد کشتی سازی ژاپن ساخته شده بود به ارزش 10 میلیون و 800 هزار دلار به خریدار یونانی فروخته شد.

سفارش ساخت شناورهای جدید
تعداد سفارش های جدیدِ ثبت شده در روزهای اخیر وضعیت صنعت کشتی سازی را به خوبی بازتاب می دهد که البته استثنائاتی را به لحاظ نوع شناورها و ظرفیت آنها دارد. قیمت شناورهای جدید در حال حاضر روبه کاهش است؛ این امر موجب تحت فشار قرار دادن سود حاشیه ای برای کشتی سازانی می شود که به اندازۀ کافی برای ایمن نگاه داشتن تجارت خود خوش شانس هستند. بحران بوجودآمده در صنعت کشتی سازی موجب توقف فعالیت برخی از کشتی سازی ها شده است. در هفته ای که گذشت تنها یک سفارش بین شرکت مالک یونانی موسوم به Central Mare و یارد کشتی سازی Vinashin ژاپن برای ساخت یک فروند تانکر MR به ظرفیت 50 هزار DWT و ارزش 32 میلیون و 500 هزار دلار برای تحویل در سال 2018 میلادی امضا شد.

اوراق سازی
درآمد ناچیز بخش شناورهای حمل فله در سال جاری موجب کاهش قابل ملاحظه درآمد اوراق شناورها شد و این روال به ویژه در هفته های گذشته خود را نشان داد. با توقیف عملیات اوراق در پاکستان و کاهش درخواست در یاردهای اوراق هند به دنبال کاهش نقدینگیِ مالکان و وضعیتِ نامناسب در یاردهای بنگلادش آنچه بازار اوراق را تا حدی سرپا نگاه داشته است، تصمیم مالکان مبنی بر اوراق شناورها و فارغ از نوع آنهاست. این روال را می توان در اوراق شناور کانتینری پاناماکس موسوم به INDIA RICKMERS دید.
بر همین اساس، پیش بینی افزایش قیمت اوراق برای هفته های آتی دشوار است ولی افزایش قیمت اوراق در بازارهای چین به موجب افزایش تعداد اوراق شناورها دور از انتظار نیست.
ارسال نظرات
آخرین اخبار