۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۸

تمام تحرکات در خلیج فارس را رصد می کنیم

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: نیروی دریایی ارتش و سپاه اجازه نمی دهد هیچ شناوری به مرزهای جمهوری اسلامی ایران نزدیک شود و یا به منابع و منافع ما آسیبی وارد کند.
نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۷۰۶۲۵
تمام تحرکات در خلیج فارس را رصد می کنیمبه گزارش مانا امیر دریادار حبیب الله سیاری در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به هفت آذر روز نیروی دریایی راهبردی ارتش، در خصوص علت نامگذاری این روز گفت: در شروع جنگ تحمیلی که دشمن به مرزهای زمینی و هوایی جمهوری اسلامی ایران حمله می کرد، با نگاه به اینکه در نیروی دریایی آمادگی لازم برای دفاع از مرزهای آبی وجود ندارد، دشمن هجوم خود را در دریاها آغاز کرد تا ما را از خلیج همیشه فارس بیرون کند و بر این آب ها سیادت داشته باشد.
وی ادامه داد: در آن زمان فرزندان انقلاب و امام (ره) به دستور امام (ره) تجهیزات خود را آماده کرده و روانه دریا شدند و حماسه آفریدند و در هفت آذر سال 59 در حالی که فقط 67 روز از جنگ گذشته بود، حماسه ای به نام عملیات مروارید آفریدند که نتایج ارزشمندی در پی داشت.
فرمانده نیروی دریایی ارتش نتایج این عملیات را برشمرد و افزود: کشور ما کشوری دریایی است و سواحل گوناگونی داریم و مهمترین ساحل ما در کشور، سواحل مکران است چرا که از این سواحل به دریاهای آزاد راه پیدا می کنیم و به فرموده مقام معظم رهبری از این سواحل با چهار گوشه جهان ارتباط پیدا می کنیم.
سیاری با تاکید بر اینکه ما منافع و منابع مهم و متعددی در دریا داریم، تصریح کرد: در سالهای قبل از انقلاب به علت حاکمیت تفکر استعماری بر کشور و وجود حاکمان بی لیاقت هیچ گاه به این فکر نبودند که از این منابع برای پیشرفت کشور استفاده کنند و همه منابع در اختیار بیگانگان بود اما به تدبیر مقام معظم رهبری و به فرمان ایشان طی سالیان گذشته توجه مردم و مسئولان به این سواحل جلب شد تا بتوانیم از این منابع برای پیشرفت دریامحور کشور استفاده کنیم.
وی خاطر نشان کرد: موضوع اصلی نظریه بازگشت به دریا است اما مهمترین ساحل ما از تراکم جمعیت خالی است. برای اجرا شدن این تدبیر و بهره بردن از این منابع دو دستور کار به فرمان مقام معظم رهبری به دولت ونیروهای مسلح و نیروی دریایی راهبردی ارتش داده شد و در دستور کار آن ها قرار گرفت. اول توسعه سواحل مکران و دوم اقتدار دریایی.
فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه اظهار کرد: برای توسعه سواحل مکران باید کرانه ها آباد شود و مشاغل و امکانات در آنجا به وجود بیاید. توسعه سواحل مکران به توسعه دریامحورکشور اثر دارد. در این رابطه دو کار مهم انجام می شود اول کار دولت در رابطه با ساخت زیرساخت های کلان و عمده و دیگری کار نیروی دریایی است که باید زیرساخت های مورد نیاز خود را در سواحل مکران ایجاد کند.
سیاری با بیان اینکه نیروی دریایی امروز به عنوان پیشران توسعه در سواحل مکران ده ها هزار از نیروهای خود را در این سواحل استقرار داده، افزود: موضوع دیگر اقتدار دریایی است که هر اقدام آبادانی برای آبادی سواحل مکران، زیرسایه امنیت است و در صورت وجود امنیت می توان برای آبادانی اقدام کرد.
وی خاطر نشان کرد: امروز شمال اقیانوس هند و شمال دریای عمان از مهمترین نقاط دنیا است که همه کشورهای دنیا به آن نظر دارند و گلوگاهی برای جمهوری اسلامی ایران از نگاه اقتصادی محسوب می شود.
فرمانده نیروی دریایی ارتش تاکید کرد: شمال اقیانوس هند، دریای عمان، خلیج عدن و باب المندب مناطقی است که یک سوم تجارت جهانی در آنجا انجام می شود و مسیر عبور خطوط انتقال انرژی جهان است بنابراین امنیت آن برای جهان و قطعا جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم است که به تدبیر مقام معظم رهبری نیروی دریایی امروز با اقتدار در شمال اقیانوس هند استقرار پیدا کرده و امنیت این منطقه را برقرار است.
سیاری با بیان اینکه نیروی دریایی تاکنون برای مقابله با تهدید دزدان دریایی اقدامات موثری انجام داده، تصریح کرد: ظرف هشت سال گذشته تمام کشتی های تجاری و نفت کش های جمهوری اسلامی ایران از مسیر خلیج عدن و باب المندب به سمت غرب و یا بالعکس با امنیت عبور کردند و اجازه ندادیم کوچکترین خسارتی به اقتصاد کشور در بحث واردات و صادرات وارد شود که این توانمندی نیروی دریایی راهبردی جمهوری اسلامی ایران را نشان می دهد که در اجرای فرمان فرمانده معظم کل قوا عمل کرده است.
وی ادامه داد: امروز توان نیروی دریایی تا جایی است که ناوهای این نیرو در بندر دوربان آفریقای جنوبی استقرار دارند. پس از دور زدن دماغه امید نیک و حضور در اقیانوس اطلس در بندر آفریقای جنوبی قرار گرفتند که این نشان از اقتدار نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران است.
سیاری در خصوص مزایای حضور بین المللی نیروی دریایی گفت: جلوگیری از ایران هراسی، به نمایش گذاشتن توان و فرهنگ جمهوری اسلامی ایران و حفظ و توسعه ارتباطات سیاسی از مزایای حضور نیروی دریایی راهبردی به شمار می رود و امروز نیروی دریایی ارتش و نیروی دریایی سپاه پاسداران تمام تحرکات در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان و شمال اقیانوس هند رصد می کنند و تمام تحرکات کشورهای منطقه و فرامنطقه مورد نظر است و اجازه نمی دهد هیچ شناوری به مرزهای جمهوری اسلامی ایران نزدیک شود و یا به منابع و منافع ما آسیبی وارد کند و ما از هیچ تهدیدی هراس نداریم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار