۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳

فرجام خوش یک سایه نشین بندری

نویسنده: مجید یوسفی
کد خبر: ۷۰۵۷۰
فرجام خوش یک سایه نشین بندری
مراسم معارفه الله مراد عفیفی پور و تودیع ابراهیم ایدنی مدیران بندر شهیدرجایی چندی پیش در اداره بنادر و دریانوردی استان هرمزگان برگزار شد. جایگاه و منزلتی همسنگ مدیریت سازمان بنادر و دریانوردی که شاید در بخش هایی، شاخص و تعیین کننده تر از آن نیز محسوب شود. تنها پستی که سال هاست ملاحظات سیاسی آن بر مصلحت ها و ترجیحات تخصصی و فنی آن می چربید و سرقفلی تغییرات متکی به اجماع سیاسی استان و نیز رایزنی کارشناسی و اداری سازمان بنادر و دریانوردی بود. از قضا بخش مهمی از این ملاحظات طی چند دهه گذشته بانی و مولود عقب ماندگی هایی بود که سال هاست گردغبار روی طرح توسعه آن پاشیده و امکانی برای گسترش فعالیت ها و نیز افزایش ترافیک حمل بار را تقلیل بخشیده است. کم و بیش مدیران سابق طی دوره های مدیریتی خود یا منفعل بوده اند و یا در جایگاهی قرارداده شده بودند که قدرت اختیار آنان حتی بسیار محدودتر از یک مدیر میانی محسوب می شد. 
ابراهیم ایدنی یکی از مدیران پرسابقه سازمان بنادر و دریانوردی برخلاف رویه های گذشته بود. مردی آرام، خونسرد با ته نشینی از سکنات رازآلود بی آنکه بخواهد گامی اساسی در حمل و نقل دریایی بردارد، عاقبت اندیشی پیشی کرد و نامی در دالان های اداری سازمان برای خود دست و پا کرد تا در فردای پس از خدمت در آرامشی سودمند ماوا گزیند. چندانکه در بندر امام هم بود همین رویه استمرار داشت. آرام آمد و آرام رفت. بعدها بر قوت و ضعف او و اثری که برجای گذاشت سخن ها خواهند گفت.                                                                    
انتصاب جدید در مدیریت عالی بندر شهیدرجایی این نوید را می دهد که سازمان بنادر و دریانوردی پس از انتصاب های یک سال گذشته در بنادر امام خمینی و نیز در معاونت امور دریایی و هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی به تدریج به یک اجماع و تیمی فنی ـ تخصصی نزدیک می شود که در تصمیم گیری ها و طراحی استراتژی دریایی و بندری می تواند نقش بسیار مهمی ایفا کند. اگرچه بسیاری جایگاه مدیر کل اداره بنادر و دریانوردی استان هرمزگان را یک پست و کنش سیاسی دانسته اند اما انتخاب الله مراد عفیفی پور طی دو دهه گذشته یکی از بهترین گزینه های سازمان برای ارتقاء این بندر و جلوگیری از عقب افتادگی روزافزون آن خواهد بود. خصوصا طی یک دهه گذشته هم بواسطه بی تدبیری دولت های نهم و دهم و هم به جهت اعمال تحریم های گسترده، متاسفانه بندر شهیدرجایی به پایین ترین حد خود طی سال های گذشته رسیده است. این در حالی است که این بندر بنابه ظرفیت های موجود و نقش جغرافیایی آن در منطقه هم اکنون می باید جز سه بندر پرترافیک منطقه محسوب می شد.                                                                   
الله مراد عفیفی پور ـ مدیرکل اسبق دریایی و معاون اسبق امور بندری شهیدرجایی برای ارتقاء جایگاه این بندر دو راه بیشتر پیش رو ندارد: یکی آنکه همچون مدیران کارکشته و زبده عالم مدیریت برای برند شدن و اعتبار یافتن در بین فعالان حمل و نقل دریایی، یک استراتژی مشخصی را دنبال کند و برای آن نقشه دقیقی طراحی کند و تا زمانی که در مسند چنین جایگاهی هست آن ایده را به منصه ظهور برساند و به پیش ببرد. مسیری که نیازمند هوشیاری و انضباط کاری فراوان و نیز تیم کارشناسی متخصص است و او را از حاشیه های پیش بینی ناپذیر دور نگه می دارد.                                     
راه دوم اینکه او به وعده ها و آرزوهای وزیر، مدیرعامل سازمان بنادر و مدیران سابق خود جامه عمل بپوشاند. وعده هایی که از ابتدای دولت یازدهم مدام تکرار می شود و حالا دیگر به بهمنی از وعده ها تبدیل شده است. جای خوشحالی است که این وعده ها آنچنان گفته و شنیده شده است که مدام در معرض توجه و تعقیب فعالان امور حمل و نقل دریایی قرار دارد و شاید هرگز از یادها نرود:                                
شاهد مثال، برخی از وعده های وزیر راه و مسکن و شهرسازی است که چون آرمان شهری برای خود تصور کرده بیشتر به چشم ها می آید والا اگر چنین وعده ها و آرزوهایی هم سر نمی داد بعید است کسی از او انتظار مشخصی می داشت. چندانکه بسیاری از نیازها و ضرورت های بندر شهید رجایی نه متعلق به امروز که بیش از بیست سال است که بلاتکلیف مانده و آب از آب تکان نمی خورد. چنانچه دکتر عباس آخوندی همچنین وعده هایی نمی داد چیزی عوض نمی شد. بنابراین بازخوانی وعده ها و آرزوهای وزیر می تواند پیشه راه مدیر جدید این بندر بوده باشد:                                            
1ـ اصلی ‌ترین هدف ما این است که سهم بنادر کشورمان را در جهان بگیریم و بتوانیم قدرت رقابت‌پذیری بنادر ایران را از افزایش دهیم.
2ـ علاوه بر مأموریت‌های جدید برای بنادر سیریک، جاسک و تیاب، مصمم هستیم تا فاز 3 بندر شهید رجایی را که ظرفیت این بندر را به 10 میلیون کانتینر در سال می‌رساند، به انجام برسانیم و در این فاز به دنبال افزایش دو متری عمق آب نسبت به فاز دو برای پهلودهی به کشتی‌های هر چه بزرگ‌تر هستیم.
3ـ ظرف ۱۸ ماه آینده فاز دوم بندر شهید رجایی کاملا تجهیز می‌شود و در حال حاضر به یک موقعیت بسیار خوبی در فاز دوم بندر شهید رجایی رسیده‌ایم.
4ـ نوسازی فاز یک بندر شهید رجایی را که یک بندر قدیمی است در دستور کار داریم که زمان مناقصه آن را اعلام و به تدریج برنده‌ها مشخص خواهند شد.
الله مراد عفیفی پور از مدیران شاخص و مجربی است که تنها در بندر شهیدرجایی بیش از یک دهه است که در سمت های مختلف سایه نشینی کرده و از این حیث ممتاز است. مردی که در قراردادها و فعل و انفعلات بندر شهیدرجایی طی ده سال گذشته تجربه ها اندوخته و می تواند سکان چنین بندر بزرگی را به خوبی براند.
او برای جامه عمل پوشاندن چنین وعده هایی حتما باید یک بار این وعده ها را راستی آزمایی کرده و نتیجه آن را به افکار عمومی منعکس سازند که آیا چنین وعده هایی اساسا قابلیت اجرایی دارد یا آنکه وزیر و معاون ایشان از این حیث که تخصصی در حمل و نقل دریایی ندارند تنها به جنبه تبلیغی و سیاسی آن توجه نموده و بیشتر برای بازارگرمی به چنین وعده هایی دست می زنند و در صورت صحت چنین ادعاهایی به اجرایی شدن آن همت گمارند. اما اگر مدیر کل جدید بتواند حتی درصدی از این وعده ها را تحقق بخشد بار سنگینی از دوش وزیر و معاون او برداشته است. چه آنکه، موقعیت و فضای کسب و کار در حوزه دریا چون مستقیم به زندگی روزمره مردم نمی آید بنابراین کمتر مورد توجه جامعه است و در نتیجه گاهی دهه ها طول می کشد که یک وعده جامعه عمل پوشانده شود.                                                                                                                       
اما در بین اظهارات و ادعاهای جناب وزیر یک اظهار بیش از دیگران خودنمایی می کند. و آن اینکه جایی اظهار داشته اند:       
«گیرِ ذهنی من این است که چرا بخش خصوصی هیچ‌گاه نسبت به وضعیت فعلی اقتصاد و رقابتی نبودن، اعتراض جدی ندارد، چرا که به نظر می‌رسد اگر این موضوع به سرنوشت روشنی نرسد، ایران توسعه‌ یافته‌ای در کار نخواهد بود و بخش خصوصی همواره دستش در جیب دولت است.»    
سخن بجا و سنجیده ایی که سال هاست بخش خصوصی بدنبال این است که چنین سخنی از سوی یک مقام عالی به زبان آورده شود تا راه گمشده خود را به طریق درستی پی بگیرند. مدیر جدید اداره بندر شهیدرجایی می تواند همین گیر ذهنی آقای وزیر را عملیاتی کرده و در باره همین وعده هایی که در بالا بدان اشاره شد را مد نظر قرار دهد. از جمله اینکه چرا طی این همه مدت وضعیت ترمینال ـ اپراتوری های این بندر در بلاتکلیفی مانده و جایگاه واقعی خود را پیدا نمی کنند. رجوع بخش خصوصی به مراجع قانونی کشور نیز تاکنون بی نتیجه مانده است. واقعیت این است که اگر بنگاه های خصوصی به حق خود دست نیابند شاید حرجی نباشد اما سهم بیت المال و منافع ملی که طی این سال ها حیف و میل شده است از مطالبات جدی جامعه دریایی است.                                                                                                                                                                                       
رضا حسن زاده نایینی
کارشناس بندری
ارسال نظرات

نظرات کاربران

كارشناس بندر شهيد رجايي Iran, Islamic Republic of ۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۸
0
0
ساسي كاري و دخالت نمايندگان مجلس قبل و فعلي در انتصابات و كنار گذاشتن نيروهاي با سابقه و با تجربه اين بندر را به خاك سياه نسانده است دلم براي عفيفي پور ميسوزد ، خدا به دادش برسه
كارشناس دريايي Iran, Islamic Republic of ۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۲
0
0
سلام
بنده سال هاست در بخش دريايي فعاليت مي كنم كه تقريبا بيشتر سال ها كنار اقاي عفي پور كار كرده ام به نظر اينجانب در شرايط فعلي بندر شهيد رجايي و برنامه هاي گسترده اي كه براي ان پيش بيني شده است فردي متخصص فعال و با تجربه بالا انتخاب شده است براي ايشان ارزوي توفيق و به مديريت ارشد سازمان براي اين حسن انتخاب تبريك عرض مي نمايم
آخرین اخبار